2018-03-23, 17:31
Medlem
Hej alla glada!

Ja nu r det hg tid att deklarera. Jag tnkte frska skatta s litet som mjligt och undrar d vad som skulle kunna fungera.
Jag har kpt BTC under mnga r i sm sm mngder och slde dem frra ret, 2017. Total vinst under 100k.
Jag bytte bank ret innan, dvs 2016, s eventuell historik p kpen gr ju inte att f. Ringde skatteverket och frgade och de nmnde en ppet yrkande.

Att vara rlig skulle ge mig mycket skatt d de inte var vrda s mycket mellan 2010-2016 direkt.
Men vad skulle de sga om man nu sade att en kompis kpte dem t mig frn pengar hon var skyldig mig? Denna "skuld" kan ha vxt under ett par r tills dess att jag beslt mig fr att kpa BTC och bad henne kpa t mig. Nr det sedan var dags att slja s skapade jag en wallet och de frdes ver dit innan frsljning gick till bt.cx. Lter det.. farfetched?

Det jag egentligen vill uppn r att kunna sga att de var inkpta ngon gng under 2017 nr kursen stod lite hgre d man fr kvitta det mot frsljningspriset. Om ngon har ngon bttre id s fr ni grna nmna det hr
Tack p frhand!
Citera
2018-03-23, 17:54
Medlem
Trillskes avatar
Ptjah, om du inte bryr dig om att fuska/gra olagliga saker ser din ekvation ut ungefr shr:
Du kommer inte ppet kunna deklarera bort skatten. Du ligger vidare ungefr vid brytpunkten dr ngon bortom din mamma verhuvudtaget bryr sig det minsta lilla om dina sm vinster. Det gr att det finns en risk att du blir pkommen om du fuskar, men att det kommer att generera straffskatt snarare n fngelse.

S typ, deklarera: $ = innehav - (innehav x 0,3)
Fuska: $ = p x (innehav - ((innehav x 0,4) + Y)) + (p-1) x (ditt innehav)

Dr p r risken att du blir granskad och Y r en straffavgiftavgift jag har fr mig existerar. Vidare har jag inte kollat upp om taxeringen r 40% - terigen har jag fr mig det.

----------

Personligen begriper jag inte varfr ngon skulle vilja fuska fr dessa summor. Att kriminella vill fuska med mycket strre summor, sure, de r ju kriminella. Men hr verkar det rtt mycket ful-jobb fr liten vinst.
Citera
2018-03-23, 18:03
Medlem
Jo det m vara hnt att det r relativt sm summor som det rr sig om. Skillnaden r vl nrmare 10k i skatt om man tnjer p grnserna litet.

Sedan r frgan om man ens kommer upp p deras radar ver huvud taget d det r s sm summor det rr sig om. bt.cx rapporterar ju inte in till Skatteverket utan istllet fr de ju frga t andra hllet istllet. Vilket jag kan tnka mig att de gr och att det kan upptckas inom ett-tv r, varp skattesmllen kommer. Hm. Mja, intressant.
Citera
2018-03-23, 18:30
Medlem
xavi8222s avatar
Jag hade spelat dum och inte gjort ngonting. S fort du sger att du haft BC och gjort ngon vinst, s lr det granskas. Det r min knsla detta ret.

Ring Skatteverket anonymt och frga vad som hnder om man inte tar upp vinst av BC?
Citera
2018-03-24, 08:27
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Jag hade spelat dum och inte gjort ngonting. S fort du sger att du haft BC och gjort ngon vinst, s lr det granskas. Det r min knsla detta ret.

Ring Skatteverket anonymt och frga vad som hnder om man inte tar upp vinst av BC?

Om du inte betalar din skatt s begr du skattebrott. Det r s klart svaret han kommer f av SKV.

Se vad Trillske skrev fr att frst skillnaderna p ett ungefr i vad du fr betala om du inte deklarerar och fr i straff.
Citera
2018-03-24, 08:54
Medlem
Trillske krnglade till det i ondan.
Betalar du i vanlig ordning r kapitalskatten 30%. Fr man skattetillgg r det 40% av den undanhllna summan. Med andra ord blir skatten d 42% istllet fr 30%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in