2018-03-22, 22:05
Bannlyst
Hej,
Har hamnat i en jäkligt knepig situation med mitt ex. Under tiden vi var tillsammans lade jag en stor summa pengar på vårt förhållande. Dessa pengar har vi sagt att jag ska få tillbaka. När vi sedan gjorde slut skrev vi ett kontrakt gällande 3 punkter. Bil, lägenhet och pengar. Angående lägenheten står där vilka möbler som var mina i lägenheten och att han skulle få tillbaka nycklarna till lägenheten. Detta är uppklarat och löst. Angående bilen står det att han skulle få bilen överskriven. Detta är också gjort. Däremot är han fortfarande skyldig mig pengar.

Totalt var han skyldig 36.000kr och har just nu 25.000kr kvar! I kontraktet står det att han ska betala minst 1500kr/mån i max 2år. Problemet är att vi började bråka med varandra strax innan nyår, nu är han arg och vill inte betala resterande pengar. Jag är ingen höjdare på juridik. Men han påstår att han kan ställa motkrav på pengar utanför kontraktet i efterhand och att han nu bara behöver betala 4300kr och sedan är vi kvitt. Kan någon god själ hjälpa mig lite på traven att förstå hur detta är fungerar och om detta kravet är möjligt? Innan vi skrev kontraktet gick vi igenom hur mycket han var skyldig mig och hur mycket han ansåg han betalat tillbaka innan vårt uppbrott och sedan sammanställde vi kontraktet. Snälla hjälp!
Citera
2018-03-22, 22:11
Medlem
Har mycket svårt att se hur han resonerar. Jag hade lämnat ärendet till kronofogden.
Citera
2018-03-22, 22:19
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarOnTerrorIsALie
Jag med, jag kan inte förstå hur han klarade av den här horan ifrån första början. Nu ska hon ha stålarna....sen kommer resten

Har du haft problem med läsförståelsen och missförstått vem som är vem eller menar du att TS är en hora för att HON vill ha de pengar hon har rätt till enligt deras kontrakt, där han har fått ta bilen?
Citera
2018-03-22, 22:36
Medlem
Avtalet gäller så klart tills ni kommer överens om något annat. Sen blir det en tvist om ni har olika åsikt. Jag vet inte exakt hur tågordningen är, om du kan lämna ett betalningsföreläggande direkt till kronofogden, eller om det blir en juridisk tvist direkt. Om kronofogden tar emot ärendet så har han valet att antingen betala, eller bestrida och då blir det en tvist som får lösas i domstol.

Ett tips är att inte tjafsa mer med honom om det iaf, utan har han gjort klart var han står och att han inte tänker betala, så får han stå för det och då får man använda det ramverk som finns för att lösa tvisten. Att diskutera med idioter leder aldrig någon vart och han tror säkert att han kan köra över dig genom att vägra betala, vilket han också kan såvida du inte agerar.
Citera
2018-03-22, 22:42
Medlem
Citat:
Jag gillar inte horan, kan se på sättet hon skriver.

Med det ur vägen, så

Det är därför jag inte förstår idioten, så här blir det alltid när man har med horor att göra. Pengaproblem...Idioten trasslade in sig i den mest uppenbara fällan som finns där ute för en man...
Okej men hur hanterar du din morsa då?

Ontopic: TILL TS

Någonting jag har lärt mig är att vara jävligt rak på sak. Han försöker testa gränserna.

Fråga han imorgon klart och tydligt på sms, ska du betala de resterande 25 000 kronorna?
Svarar han Ja, klappat o klart. I detta fall svarar han givetvis Nej, berätta bara för han att du inte vill lösa det juridiskt men att du inte har något val och skriv sen ingenting mera till honom utan dra det vidare direkt bara. Han kommer ångra sig det lovar jag, har han kronkalle eller inkomst?
Citera
2018-03-22, 22:52
Medlem
Citat:
Jag gillar inte horan, kan se på sättet hon skriver.

Med det ur vägen, så

Det är därför jag inte förstår idioten, så här blir det alltid när man har med horor att göra. Pengaproblem...Idioten trasslade in sig i den mest uppenbara fällan som finns där ute för en man...

Jag kan se på sättet du skriver att du är en kaozblatte. Eller möjligtvis bara idiot.

Till TS. Diskutera inte. Ge en, bara en, varning. Sen går du till kronofogden direkt. Killar (eller tjejer) som din före detta (och kaozblattar) ska bara hållas kort.
Citera
2018-03-22, 23:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Står det i kontraktet att alla mellanhavanden är uppklarade om avtalet fullföljs kan han inte kräva mer.
Står det INTE att det är uppklarat är det lite mer osäkert.
Det beror på vad som muntligen avtalats eller vad rätten tror avtalats.
I detta fall kommer rätten att tro på dig.
1. Det finns ingen anledning till att inte skriva ner de ytterligare krav han hade när ni gjorde avtalet. Hur skall han förklara det?
2. Han får svårt att förklara varför han slutat att betala, men du har en förklaring.
Ge honom en chans till och respit på en vecka och varna för konsekvenserna.
Säger han nej eller inte betalar inom denna tid: Kronofogden nästa!
Bli inte arg. Spela gärna in samtalet när du frågar honom varför han slutade att betala.
En annan fråga är ju om hans krav är rättmätiga? Och vilken moral du har om svaret är ja?
Citera
2018-03-22, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Okej men hur hanterar du din morsa då?

Ontopic: TILL TS

Någonting jag har lärt mig är att vara jävligt rak på sak. Han försöker testa gränserna.

Fråga han imorgon klart och tydligt på sms, ska du betala de resterande 25 000 kronorna?
Svarar han Ja, klappat o klart. I detta fall svarar han givetvis Nej, berätta bara för han att du inte vill lösa det juridiskt men att du inte har något val och skriv sen ingenting mera till honom utan dra det vidare direkt bara. Han kommer ångra sig det lovar jag, har han kronkalle eller inkomst?

Han har inkomst som är helt ok. Var dock nära att hamn hos kronan innan men där hjälpte jag honom...
Citera
2018-03-22, 23:45
Bannlyst
Det står inget om mellanhavande. Bara hur vi fördelat ansvar av nycklar men även vilka saker som är mina i lägenheten. Att bilen är hans osv. Däremot har vi muntligt avtalat innan kontraktet skrevs att han skulle dra av pengar från sin skuld som han lagt på mig innan vi satte den totala summan på papper. Hyra etc.

Det han säger nu är att han kan ändra på detta i efterhand och lägga till 2 extra hyror för de 2 månader jag hade hans nycklar. Och att han ska lägga till en massa annat. Kan han göra så? Dessa kostnader fanns redan innan vi skrev kontrakt. 🤔
Citera
2018-03-22, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Avtalet gäller så klart tills ni kommer överens om något annat. Sen blir det en tvist om ni har olika åsikt. Jag vet inte exakt hur tågordningen är, om du kan lämna ett betalningsföreläggande direkt till kronofogden, eller om det blir en juridisk tvist direkt. Om kronofogden tar emot ärendet så har han valet att antingen betala, eller bestrida och då blir det en tvist som får lösas i domstol.

Ett tips är att inte tjafsa mer med honom om det iaf, utan har han gjort klart var han står och att han inte tänker betala, så får han stå för det och då får man använda det ramverk som finns för att lösa tvisten. Att diskutera med idioter leder aldrig någon vart och han tror säkert att han kan köra över dig genom att vägra betala, vilket han också kan såvida du inte agerar.

Tack för tipset, ska ringa till kronofogden imorgon.

Ja tyvärr är det som att prata med en vägg när jag pratar med honom... Hade verkligen hoppats på att slippa dra det vidare men nu känner jag mig tvungen.
Citera
2018-03-22, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Har mycket svårt att se hur han resonerar. Jag hade lämnat ärendet till kronofogden.

Tack, det ska Jag!
Citera
2018-03-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chazzieloves
Tack, det ska Jag!

Se till att ha allt färdigt, konversationer, kontraktet, samt kontoutdrag som visar vad som är betalat.
Så det blir lite enklare för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in