Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-22, 17:32
  #1
Medlem
Rekas avatar
Sitter vid en iMac i5 2,8 ghz och 4 gb Ram med High Sierra på som jag tycker känns långsam. Jag funderar om man likt windows-manér kan installera om och på så sett få fart på burken igen.

Men är lite tveksam då OS X bygger på *Bsd, och Bsd brukar inte upplevas snabbare efter ominstallation.

Vad är era erfarenheter?

Ps. har just inga tredjepartsprogram installerade förutom Sublime Text och ett simpelt Erd-program.
Citera
2018-03-22, 18:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Sitter vid en iMac i5 2,8 ghz och 4 gb Ram med High Sierra på som jag tycker känns långsam. Jag funderar om man likt windows-manér kan installera om och på så sett få fart på burken igen.

Men är lite tveksam då OS X bygger på *Bsd, och Bsd brukar inte upplevas snabbare efter ominstallation.

Vad är era erfarenheter?

Ps. har just inga tredjepartsprogram installerade förutom Sublime Text och ett simpelt Erd-program.

4GB är för lite. Jag tycker smärtgränsen går vid 16 på moderna MacOS.
Citera
2018-03-22, 18:56
  #3
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrinigGammalGubbe
4GB är för lite. Jag tycker smärtgränsen går vid 16 på moderna MacOS.

Ok, tack för synpunkt. Kan det vara en idé att köra på ett tidigare OS?

Jag har uppdaterat OS eftersom dom har släppts, men en sån här gammal härk kanske trivs bättre med ett tidigare OS X.
Citera
2018-03-22, 19:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Ok, tack för synpunkt. Kan det vara en idé att köra på ett tidigare OS?

Jag har uppdaterat OS eftersom dom har släppts, men en sån här gammal härk kanske trivs bättre med ett tidigare OS X.

Går det inte att utöka RAM till 8GB på den då?
Kör min gamla 2009 MacBook Pro 15” med High Sierra och den har 8GB RAM och det funkar generellt sett ok.
Citera
2018-03-22, 20:14
  #5
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Går det inte att utöka RAM till 8GB på den då?
Kör min gamla 2009 MacBook Pro 15” med High Sierra och den har 8GB RAM och det funkar generellt sett ok.

Det ska gå, det är två tomma minnesslottar i den. Men använder den sällan och har ingen lust att kosta på den. Tänkte om det gick att ”ekonomitrimma” den genom en ominstallation.

Iofs, jag har inget för mig imorgon. Finner jag installationsskivan så blåser jag om den och ser om den blir lite raskare.
Citera
2018-03-23, 06:55
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Det ska gå, det är två tomma minnesslottar i den. Men använder den sällan och har ingen lust att kosta på den. Tänkte om det gick att ”ekonomitrimma” den genom en ominstallation.

Iofs, jag har inget för mig imorgon. Finner jag installationsskivan så blåser jag om den och ser om den blir lite raskare.

Nån skiva behövs inte / finns inte. Starta om med Cmd-R nedtryckt, starta skivverktyg och radera disken. Avsluta skivverktyg och installera macOS. Kan göra lite nytta för prestandan, men 8 Gb ram och helst en SSD skulle göra ännu mer.
Citera
2018-03-23, 15:58
  #7
Medlem
Rekas avatar
Det blir en lite liten förbättring efter ominstallation. Men minnen var billigare än jag trodde så det blir en utökning senare. Synd bara att 16 gb är max.
Citera
2018-03-23, 20:13
  #8
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Det blir en lite liten förbättring efter ominstallation. Men minnen var billigare än jag trodde så det blir en utökning senare. Synd bara att 16 gb är max.

16 Gb Ram räcker gott och väl för alla som inte jobbar med många spår i musikprogram eller stora bilder i Photoshop, tex.
Citera
2018-03-23, 20:15
  #9
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Sitter vid en iMac i5 2,8 ghz och 4 gb Ram med High Sierra på som jag tycker känns långsam. Jag funderar om man likt windows-manér kan installera om och på så sett få fart på burken igen.

Men är lite tveksam då OS X bygger på *Bsd, och Bsd brukar inte upplevas snabbare efter ominstallation.

Vad är era erfarenheter?

Ps. har just inga tredjepartsprogram installerade förutom Sublime Text och ett simpelt Erd-program.

4 GB på en mac låter som masochism, mycket swapande lär det bli...

Fyll upp med vad den klarar max i RAM så ska det se att det löser sig.
Citera
2018-04-09, 15:34
  #10
Medlem
Kanske byt till SSD?
Citera
2022-03-07, 18:04
  #11
Medlem
trattfans avatar
Jag har en iMac 27" Retina 5K från 2017 som jag i princip aldrig använder, kör allt på min Macbook Pro Retina 15" istället. Min iMac är totalt jävla urusel i jämförelse, och jag förstår inte hur den kan vara så seg? Jag kör i princip inga tunga program (de kör jag på macbooken) utan det är endast lite jobbgrejer i Chrome.

Jag har ingen SSD i min iMac, men ska väl inte behövas för de simpla sakerna jag gör.

1. Vad kan jag göra för att snabba upp? Den har i princip bara stått orörd genom alla år.
2. Om jag skulle vilja sätta in en SSD vad skulle det kosta?
3. Om jag bara gör mig av med skiten och köper en skärm (vill ha samma upplösning) och gärna med automatisk laddare av min macbook (USB-C) - finns det? Kan ni tipsa om någon?
Citera
2022-03-07, 18:18
  #12
Moderator
Rassas avatar
Programvara: macOS —> Mac och macOS. /Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback