2018-03-21, 18:28
Medlem
Jag tror att jag skulle behöva lite hjälp med den här uppgiften, eftersom min lösningsmetod känns väldigt osäker:

http://www.image-share.com/upload/3711/8.jpg

Min metod har sett ut på följande sätt:
jag har utifrån figuren uppskattat våglängden för stjärnans maximala intensitet och sedan använt Wiens förskjutningslag för att ta reda på solens temperatur, vilket enligt mina beräkningar ska vara ungefär 8400 kelvin, och det låter ju som en ganska realistisk siffra.
Jag har sedan använt det värdet i Plancks strålningslag för att räkna ut stjärnans totala intensitet, vilket tydligen är ungefär 283 MW/m², och detta värde har jag sen använt i formeln I = P/A tillsammans med stjärnans ytarea för att räkna ut stjärnans effekt, som då alltså ska vara 1.28*10^27 W.
Sen tänkte jag att jag skulle använda "Inverse Square Law" för att räkna ut satellitens emottagna effekt, men det känns som att jag har gjort flera fel i de här resonemangen.

EDIT:
Nu kom jag på en annan metod:
jag räknade ut solens intensitet genom att återigen utnyttja Wiens förskjutningslag och Plancks strålningslag, och sedan använde jag Inverse Square Law där avstånden var solens radie och avståndet till satelliten för att räkna ut intensiteten vid satelliten, sedan använde jag den intensiteten i formeln P = I*A, där A är satellitens panelarea, för att räkna ut effekten som den tog emot.
Den metoden ger mig svaret 27 kW, vilket är ganska nära facits svar på 29 kW.
Förhoppningsvis så beror skillnaden på avrundningsfel under deras lösningssteg (jag använde exakt form så länge som möjligt) och/eller att jag har uppskattat solens våglängd vid dess maximala intensitet lite annorlunda - jag uppskattade våglängden till 0.345 µm, men de kanske har uppskattat den till 0.34 µm eller nåt i den stilen, vilket nog egentligen är en litet bättre uppskattning.
Senast redigerad av Peter_18 2018-03-21 kl. 19:04.
Citera
2018-03-21, 22:11
Medlem
fermions avatar
För att få emittansen E så kan du ju också integrera kurvan genom att räkna rutor. Jag får E = 28 rutor * 10^14 W/m3 * 10-7 m = 2.8 * 10^8 W/m2.
Sedan (som du gjort) avtar intensiteten med kvadraten på avståndet. Intensiteten I = E*r2/R2 där r är stjärnans radie och R är avståndet till den plats där intensiteten mäts.

Solpanelernas effekt P = I * A * 20% där A är deras area som angavs till 30 m2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in