Citat:
Ursprungligen postat av
Zaxxon
JAG säger inget om det. Det är DU som säger "3 delar av 3 liter". Jaha... 3 delar av totalt 75 delar av 3 liter?
3 delar av totalt 47 delar av 3 liter?
3 delar av totalt 32 delar av 3 liter?
3 delar av totalt 10 delar av 3 liter?
3 delar av totalt 6 delar av 3 liter?
Läs ditt inlägg 8 och läs det du citerade från mig. Inte någonstans definierar jag storheten nämnaren representerar eftersom det är irrelevant. Det var du som drog in liter och skrev att 2/3 inte längre var delar, utan liter.
Du är med på att man kan säga (X/Y)/Z?
Bara att jag inte tillskrev nämnaren representera sin egen siffras storhet i liter. Vi kan ha 2/3 delar av 1 liter. Du säger att Y=Z så därför ger (X/Y)/Z = X/Z, vilket jag aldrig sagt. Jag har aldrig ens dragit in Z.
2/3 liter blir 2 liter eftersom vi då säger att vi har 3 liter, men jag sa 2 delar av 3 delar, sen vad dessa delar är spelar ingen roll. En del kan vara en halvliter om så vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaxxon
2 liter av 3 liter är inte 2 liter /3 liter = 0.666... [dimensionslöst]. Det är 2 liter.
50% av 4 liter är 2 liter <==> 2 liter är 50% av 4 liter
Säger du så så säger du att 2 liter av 3 liter = 0,666... × 3 liter. Jag har aldrig påstått att det skulle vara 0,666... liter. Jag säger att 2 delar av 3 delar är 0,666..., sen om du vill säga att dessa 3 delar är 3 liter så visst.