2018-03-21, 19:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det är inte svårare än det ser ut att vara att bygga ett hus..

Du har en ritning, följ den och alla konstens regler så får du upp det.. Att det ser stökigt ut med grejjor överallt det är för man använder allt..

Man gör en sak i taget då blir det till slut klart. Slår du in en spik om dagen i din hylla så är det klar till slut, om du har en ritning på varje segment du behöver göra.

Ja, men det bygger ganska mycket på att den som har gjort handlingarna vet vad han gör.
Citera
2018-03-21, 19:32
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willek
Antar att du menar vattpass, inte vattenpass. Säger du det på ett bygge så blir du utskrattad.

Det heter lostock och har alltid gjort.
Citera
2018-03-21, 19:34
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, men det bygger ganska mycket på att den som har gjort handlingarna vet vad han gör.

Ja verkligen.
Tycker det mesta på ritningarna idag på storbyggen har molnet(ej beslutat/LPP) tyvärr.

Nä oftast så går allt inte på räls men det måste ju lösas och det gör det för det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Aviart

Äh du kan väll springa och hämta synvinkeln till mig va?
Citera
2018-03-21, 19:38
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart

Intressant ändå att begrepp som finns i folkmun inte existerar proffesionellt. Amatören hemma säger såklart "vattenpass" men det heter kanske lostock i byggsvängen.

Poliser säger ju aldrig "polisbil" som vi vanliga dödliga, utan radiobil. Och de som jobbar på en flygplats säger inte "flygplan" utan "kärror" 😊
Citera
2018-03-21, 19:43
Medlem
alltså, vid ett (större) bygge så köper man ju inte bara en bunt med brädor och börjar spika lite på måfå, utan det har ju hänt ganska mycket innan, typ planering och diverse beräkning etc

det är den planeringen som gör att det går smidigt att bygga
Citera
2018-03-21, 19:44
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Äh du kan väll springa och hämta synvinkeln till mig va?

Den får du hämta själv, ligger brevid ögonmåttet....

OnT; Det är just det som är så givande att vara inom den branschen. Att få se saker ta form och se hur det utvecklas. Vi får oftast en ritning i handen och sen skapar vi det i verkligheten.
Citera
2018-03-21, 19:46
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Är det inte i byggbranshen det går så åt helvete ibland att arbetarna dör?
Citera
2018-03-21, 19:47
Medlem
Det var en bro som rasade ihop i Miami för att ta ett bygge nyligen som inte gick som planerat.
Citera
2018-03-21, 19:54
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Är det inte i byggbranshen det går så åt helvete ibland att arbetarna dör?

Oftast inte.
99% av dom som dör gör det för man slarvar med sin egna säkerhet. Men visst kan en vägg vält eller 1 ton armering släppa från kranen. Men du kan du likväl få en meteorit i pallet på vägen hem.
Citera
2018-03-21, 20:00
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Oftast inte.
99% av dom som dör gör det för man slarvar med sin egna säkerhet. Men visst kan en vägg vält eller 1 ton armering släppa från kranen. Men du kan du likväl få en meteorit i pallet på vägen hem.

Fast nu så skapas inte meteoriter av packade, kedjerökande, polska byggarbetare som har vare sig certifieringar, arbetsledare, erfarenhet, eller något slags säkerhetstänk. Det som däremot skapas av dessa är raserande broar och tågtunnlar samt mänskliga pannkakor till följd av att man aldrig fått lära sig hur en lyftkran egentligen fungerar, men rattar skiten ändå för att Pavel fortfarande luktar sprit och är alldeles för bakis för att orka kliva upp.
Citera
2018-03-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ibland slås jag av inkompetensen hos olika yrkesgrupper. Politiker känns verklighetsfrånvända trots att det är deras jobb att förstå den, precis som det är journalisters jobb att ha grepp om verkligheten. Men jag är inte imponerad. Likadant med många jobb i offentliga sektorn. Ja, det finns många yrkesgrupper.

Med byggarbetare, de får alltid ihop det. Kommer man till en byggarbetsplats i initiala skedet så ser det ut som ett stort bombnedslag..hjullastare, ställningar, ledningar, material och bråte.

Det där får de aldrig ihop tänker man. Men sen står byggnaden där och strålar en tid senare. Hur fan kan det bli så bra? Är alla inom bygg genier eller?

Varför strular inte underlaget, eller att grunden blir fel, eller att någon vinkel blir lite fel och så fortplantar sig problemet och resulterar i lutande tornet i Pisa.

Ja, det är ju en intressant jämförelse, lutande tornet i Pisa är ju världskänt för sin lutning, det borde vara tvärtom, dvs att det mesta blir snett och så finns det en byggnad som är ståtar med sin perfekta vertikala kropp.

Ibland när jag är inne i större byggnader som inte bara är en skokartong, så slås jag av hur finurligt och perfekt alla utrymmen är sammanfogade. Tänk konserthus tex, det är ju som design invändigt, spännande ytor, utrymmen, balkonger, trapplösningar mm.

Själv är man glad om man spikar upp några hyllplan och kompassen visar att de kom på plats hyfsat horisontellt. 😊

För en med tummen lite mitt i hand, kan ni förklara hur det blir så bra varje gång?

Det är ju också så många inblandade..arkitekter, ekonomer, designers, elektriker, byggarbetare, grävmaskinister mm.

Och ordspråket heter ju..ju fler kockar desto sämre soppa.

Hatten av, jag är imponerad.

Du glömmer nämna de som har den absolut viktigaste rollen och faktiskt ser till att det håller, konstruktörerna.
Citera
2018-03-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokyokyoto
För att det är en mansdominerad bransch.

BOOM!

Just precis💪
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in