Citat:
Ursprungligen postat av
grusballen
Hej.
Jag fick tillbaka ca 3k detta året, förra året fick jag drygt 35 tusen. Detta beror till största del av ränteavdrag, dvs jag äger en lägenhet och har lån på närmare 2 miljoner med relativt höga räntor.
Skatteåterbäringen 2017 blev alltså hög pga att jag hade ca 40 tusen i underskott + hade jobbat heltid nästan hela året.
Till 2018: jag har studerat hela året, med undantag 1 månads sommarjobb och jag har kvar lägenheten med samma räntor.
När jag ringer och undrar vad som hänt, menar de att man måste jobba för att få ta del av detta underskott? Hon jag pratade med lät väldigt stressad och la i princip på i örat på mig. Jag orkar inte ringa igen, kötiden var på närmare en timma.
Så jag vänder mig till er, är detta rimligt?
Du kan inte få tillbaka något du inte tidigare har betalat in.
Alltså om du har höga avdrag men inget att dra av ifrån så kommer du förlora avdragsmöjligheten.
Så kolla upp hur mycket du betalade in i skatt förra året och jämför med uppgiften skatteverket fått in.
Möjligheten finns att dessa siffror är felrapporterade, men om de stämmer så finns det inte mycket att göra.
Du kan alltså som låginkomsttagare får avdrag på dina jättelån.
CSN är statligt bidrag alltså ingen inkomst.
Säg att du fick 25000kr brutto för din månad så har du kanske betalt 6-7k i skatt max.
Grundavdraget gör att du får tillbaka stort sett hela den summan.
Avdrag för underskott av kapital (ränteavdrag) kommer sist på totempålen och då finns det ingen skatt kvar att göra avdrag på.