2018-03-21, 13:59
Medlem
Hej.

Jag fick tillbaka ca 3k detta året, förra året fick jag drygt 35 tusen. Detta beror till största del av ränteavdrag, dvs jag äger en lägenhet och har lån på närmare 2 miljoner med relativt höga räntor.

Skatteåterbäringen 2017 blev alltså hög pga att jag hade ca 40 tusen i underskott + hade jobbat heltid nästan hela året.

Till 2018: jag har studerat hela året. Med full belåning, med undantag 1 månads sommarjobb och jag har kvar lägenheten med samma räntor. Dock hyr jag ut den och bor i en studentlägenhet i en annan ort.

När jag ringer och undrar vad som hänt, menar de att man måste jobba för att få ta del av detta underskott? Hon jag pratade med lät väldigt stressad och la i princip på i örat på mig. Jag orkar inte ringa igen, kötiden var på närmare en timma.

Så jag vänder mig till er, är detta rimligt?
Senast redigerad av grusballen 2018-03-21 kl. 14:07.
Citera
2018-03-21, 14:10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grusballen
Hej.

Jag fick tillbaka ca 3k detta året, förra året fick jag drygt 35 tusen. Detta beror till största del av ränteavdrag, dvs jag äger en lägenhet och har lån på närmare 2 miljoner med relativt höga räntor.

Skatteåterbäringen 2017 blev alltså hög pga att jag hade ca 40 tusen i underskott + hade jobbat heltid nästan hela året.

Till 2018: jag har studerat hela året, med undantag 1 månads sommarjobb och jag har kvar lägenheten med samma räntor.

När jag ringer och undrar vad som hänt, menar de att man måste jobba för att få ta del av detta underskott? Hon jag pratade med lät väldigt stressad och la i princip på i örat på mig. Jag orkar inte ringa igen, kötiden var på närmare en timma.

Du kan inte få tillbaka något du inte tidigare har betalat in.
Alltså om du har höga avdrag men inget att dra av ifrån så kommer du förlora avdragsmöjligheten.

Så kolla upp hur mycket du betalade in i skatt förra året och jämför med uppgiften skatteverket fått in.
Möjligheten finns att dessa siffror är felrapporterade, men om de stämmer så finns det inte mycket att göra.

Du kan alltså som låginkomsttagare får avdrag på dina jättelån.
CSN är statligt bidrag alltså ingen inkomst.

Säg att du fick 25000kr brutto för din månad så har du kanske betalt 6-7k i skatt max.
Grundavdraget gör att du får tillbaka stort sett hela den summan.

Avdrag för underskott av kapital (ränteavdrag) kommer sist på totempålen och då finns det ingen skatt kvar att göra avdrag på.
Citera
2018-03-21, 14:45
Medlem
Du gör avdrag mot inkomst. CSN är ingen inkomst.
Citera
2018-03-21, 15:04
Medlem
trottwells avatar
[quote=PatricHbg|63564439]Du gör avdrag mot inkomst. CSN är ingen inkomst.[/QUOTE

Det måste också finnas inbetald skatt för att få skatteåterbäring.
Senast redigerad av trottwell 2018-03-21 kl. 15:09.
Citera
2018-03-21, 16:12
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du kan inte få tillbaka något du inte tidigare har betalat in.
Alltså om du har höga avdrag men inget att dra av ifrån så kommer du förlora avdragsmöjligheten.

Så kolla upp hur mycket du betalade in i skatt förra året och jämför med uppgiften skatteverket fått in.
Möjligheten finns att dessa siffror är felrapporterade, men om de stämmer så finns det inte mycket att göra.

Du kan alltså som låginkomsttagare får avdrag på dina jättelån.
CSN är statligt bidrag alltså ingen inkomst.

Säg att du fick 25000kr brutto för din månad så har du kanske betalt 6-7k i skatt max.
Grundavdraget gör att du får tillbaka stort sett hela den summan.

Avdrag för underskott av kapital (ränteavdrag) kommer sist på totempålen och då finns det ingen skatt kvar att göra avdrag på.

Det är inkomst, när man söker tex bostadsbidrag är det en inkomst.
Citera
2018-03-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Det är inkomst, när man söker tex bostadsbidrag är det en inkomst.

Ja bidragsdelen av studiemedlet anses som en ”inkomst” vid beräkning av vad du är berättigad till för bostadsbidrag, precis som etableringsersättning och 15% av tillgångar över 100 000. Men ingetdera är en inkomst som du betalar skatt på. Därmed finns inte en skatt att få skattereduktion på för utgiftsräntor.
Citera
2018-03-22, 13:32
Medlem
Tacksam för era svar.

Jag en annan fråga: jag hyr ut min lägenhet, en bostadsrätt. Jag läste precis att man kan tjäna pengar på detta? Alltså få ett schablomavdrag på 50 000 kronor.

Men jag förstår inte skatteverkets regler. Det står att man ska uppge inkomst av kapital, jag fick fram att detta ligger på ca 60 000kr. Om jag nu uppger detta, vad exakt händer då? Blir jag återbetalningsskyldig på 30% av detta?

Jag förstår inte hur man "tjänar pengar" på detta ...
Citera
2018-03-22, 15:22
Medlem
Citat:
Tacksam för era svar.

Jag en annan fråga: jag hyr ut min lägenhet, en bostadsrätt. Jag läste precis att man kan tjäna pengar på detta? Alltså få ett schablomavdrag på 50 000 kronor.

Men jag förstår inte skatteverkets regler. Det står att man ska uppge inkomst av kapital, jag fick fram att detta ligger på ca 60 000kr. Om jag nu uppger detta, vad exakt händer då? Blir jag återbetalningsskyldig på 30% av detta?

Jag förstår inte hur man "tjänar pengar" på detta ...
De första 50kkr är skattefria, har du hyrt ut för 60kkr får du skatta för 10kkr.
Citera
2018-03-22, 16:13
Medlem
Citat:
Hej.

Till 2018: jag har studerat hela året. Med full belåning, med undantag 1 månads sommarjobb och jag har kvar lägenheten med samma räntor. Dock hyr jag ut den och bor i en studentlägenhet i en annan ort.

Ja klart som fan du måste jobbat för å få avdragen, har du inte betalt in nån skatt (eller väldigt lite) så får du ju inte mycket tillbaka det är ingen välgörenhet dom sysslar med.
Citera
2018-03-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
De första 50kkr är skattefria, har du hyrt ut för 60kkr får du skatta för 10kkr.

Nja. Det finns ett fribelopp på 40 tkr och så får man också dra av avgiften till föreningen för den tid man hyrt ut.
Citera
2018-03-22, 18:47
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja bidragsdelen av studiemedlet anses som en ”inkomst” vid beräkning av vad du är berättigad till för bostadsbidrag, precis som etableringsersättning och 15% av tillgångar över 100 000. Men ingetdera är en inkomst som du betalar skatt på. Därmed finns inte en skatt att få skattereduktion på för utgiftsräntor.
Har de ändrat något?
Jag har bestämt för mig att jag skattade på csn-pengarna för en 10-20 år sedan....
Citera
2018-03-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Har de ändrat något?
Jag har bestämt för mig att jag skattade på csn-pengarna för en 10-20 år sedan....
Åh? Undrar vad det skulle varit för csn-pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in