Citat:
Ursprungligen postat av
Trevligt.konto
Om man betett sig illa. Varit otrevlig, jävlig och svinig och jobbig under en del av sitt liv varit en sjuk människa helt enkelt. Gjort folk arga och fått dem att avsky en. När detta fortfarande gnager i en efter många många år, 10-15.
Ibland kan det bubbla upp i och med en depression, göra mig förlamad i veckor.
Jag träffar inte dessa personer men dom kan i och med min branch dyka upp i perferin.
Iser att det inte är normalt. Menar man läser ju om mördare och våldtäktsmän som förlåter sig själv. Så uppenbarligen går det. Eller måste man vara psykopat för det?
När är det för sent att be om förlåtelse? Är väll bara veird att adda dessa på tex facebook, skriva brev eller ringa antar jag. Det pratats ofta om att förlåta sig själv, men vad innebär det konkret? Hur bär man sig åt? När jag googlar kommer jag bara till olika forum om otrohet.
Två gånger i mitt liv har personer bett mig om ursäkt för att de många år tidigare betett sig som svin mot mig. En person hade gjort det vid ett speciellt tillfälle, den andra vid upprepade tillfällen under en längre period. Man hade kunnat säga att det var skitsaker i ungdomen som ingen borde hänga upp sig på så långt i efterhand, men...
Det var underbart. Jag är oerhört glad och tacksam för att de gjorde detta. I båda fallen stötte vi på varandra högst slumpmässigt. Jag var artigt neutral. De tog båda initiativet och tog upp vår historia. De berättade vad de mindes, förklarade hur de resonerade då men att de faktiskt redan på den tiden insett att de gjorde fel. De sa att de ångrade sig, att de tänkt mycket på vad som hänt och bad ärligt och uppriktigt om ursäkt. Inga undanflykter eller bortförklaringar.
Man kan snacka om validering, eller kanske att återfå tron på mänskligheten. Det kanske är svårt att förstå om man inte varit med om detta, men att någon faktisk KOMMIT IHÅG något de gjort för många år sedan och faktisk ser det som en så stor grej att de vill be om ursäkt, det är stort. Det betyder något. Det ändrade mina åsikter om dessa människor totalt och är minnen som jag alltid kommer att bära med mig. Dom hade förstått vad de ställde till med. Genom sina ursäkter visade de mig en enorm respekt, och efter det respekterade jag dem med.