• 1
  • 2
2018-03-28, 19:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
https://www.skatteverket.se/privat/s...e80001472.html

Nej, du har fått det skatteverket hävdar är en rimlig ersättning. Mer får du inte dra av.

Inget skatteavdrag när du fått skattefri milersättning med 18.50:-.
Jag såg att bensinpriset idag passerat 15-kronorsgränsen med god marginal idag (15,16 kr). Det blir intressant när soppan kommer kosta 20 kr/l eller mer, hur många kommer då vilja använda bilen i tjänsten för en ersättning på 18,50? Min bil drar säkert en liter...
Citera
2018-03-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag såg att bensinpriset idag passerat 15-kronorsgränsen med god marginal idag (15,16 kr). Det blir intressant när soppan kommer kosta 20 kr/l eller mer, hur många kommer då vilja använda bilen i tjänsten för en ersättning på 18,50? Min bil drar säkert en liter...

Redan nu framstår det ju som jäkligt snålt om arbetsgivaren bara betalar 18:50. Standard är väl 27-28 kr åtminstone.
Citera
2018-03-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Redan nu framstår det ju som jäkligt snålt om arbetsgivaren bara betalar 18:50. Standard är väl 27-28 kr åtminstone.

Har det i anställningsavtal stipulerats att den anställde är skyldig att tillhanda bil mot en ersättning motsvarande den skattefria delen så gäller det, i övriga fall är det mycket tveksamt. Notera att den ersättning som erhålles även skall täcka kostnader för eventuella skador, självrisker och motsvarande som kan uppstå. Vid tjänstebil bestrids samtliga kostnader av företaget.
Citera
2018-03-29, 06:11
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Även det är en dålig affär med tanke på att milkostnaden ligger kring 40:-.
Citera
2023-09-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Även det är en dålig affär med tanke på att milkostnaden ligger kring 40:-.
.25 kr nu med denna regering!!:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in