2018-03-20, 20:14
Medlem
Hej! Min moppe har stått ute hela vintern under tak och under presenning och jag har märkt att det har samlats lite rost på främre bromsskivan.
Hur får jag bort rosten på bästa sätt och så billigt som möjligt?
Har en Rieju drac rr 05 sport edition.
Tacksam för svar!
Citera
2018-03-20, 20:33
Medlem
St-Sixtuss avatar
Lägg bromsskivan i ättika över natten.
Citera
2018-03-20, 20:41
Medlem
killawifes avatar
Du kan köra med en stålborstrondell på borrmaskin. Skivan behöver inte demonteras även om det underlättar. Annars brukar rosten försvinna snabbt efter ett par bromsningar men man får ta det lugnt först då bromsförmågan kan vara kraftigt nedsatt. Detta beror givetvis på HUR rostigt det är. Jag har haft bilar som har rostat fast så jävligt att de inte gått att rubba och då pratar vi om hundra hästar mer än en moped.
Citera
2018-03-31, 20:28
Medlem
StormaktRods avatar
Det är bara ytrost så det lär se värre ut än det är. Det absolut lättaste och billigaste sättet är att åka runt sakta och bromsa väldigt mycket så blir anläggningsytan mot bromsbeläggen tids nog metallren.

Vill du ha hela skivan rostfri och metallren runtom så får du förmodligen ta lös hjulet och gå lös på skivan med 320/600 våt slippapper, slipduk/skursvamp typ scotsbright grå eller liknande. En bit aluminiumfolie som du knycklar ihop till en boll eller stålull kan säkert fungera i nödfall.

Skivan lär inte vara tillverkad i någon exotisk metall så det är inte så noga, prova dig fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in