2018-04-26, 23:47
Medlem
Vikingablod76s avatar
Grymt bra insamling! Kan komplettera att det sk NK-mordet på en väktare i Malmö -84 var kopplat till Jugoslaviska maffian. Det var tre jugoslaver som "besökte" en maffialedare boendes i Malmö och begick rånet o mordet. Ledaren i Malmö planerade, koordinerade och fixade utresorna. En av dem flög till Österrike efter mordet och en annan till USA. Den tredje minns jag inte. Kanske också USA. Mordet var ett misstag och inte alls tänkt skulle ske.
Citera
2018-05-12, 09:52
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Tack för tillägget Annonsblockeraren. Tyvärr kan jag inte gå in och redigera för att lägga in det här fallet på listan. Jag upptäckte också en del små stavfel och misstag när det gäller GM och MGM, men det får helt enkelt stå som det är.

Jag hoppas du fortsätter med listan och liknande listor. Det här är ovärderlig information som myndigheter vägrar att sammanställa själva och ge oss medborgare.

Jag upptäckte också att dödsskjutningen av den 64-åriga man i Gnarp som mördades i sin bostad i april 2007, saknas.
Citera
2018-05-18, 20:16
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Allt färre mord med skjutvapen klaras upp

Citat:
Polisen har sedan 90-talet blivit allt sämre på att lösa mord som skett med skjutvapen. Andra mord däremot, har polisen snarare blivit bättre på att klara upp. Det visar en ny studie från Polismyndigheten och Karolinska Institutet.

Antalet mord med skjutvapen ökar i Sverige och det är stor skillnad i hur många av de morden polisen löser jämfört med mord som begåtts på annat sätt, till exempel med kniv.

– De typiskt ”svåruppklarade” fallen har blivit fler. Det handlar om dödsskjutningar utomhus mot kriminellt aktiva män. Mord som kräver särskilda insatser och resurser, säger analytikern Sven Granath vid Polismyndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/val2018/n...pen-klaras-upp
Citera
2018-05-18, 22:03
Medlem
Man slås av hur tätt hopknypplade en mängd av dessa händelser är, speciellt Malmö-fallen. Och jag blir förvånad på riktigt över hur många MGM som gått fria (och förmodligen fått ut hutlösa skadestånd för häktningstiderna). Intressant läsning, om än deprimerande. Tack!
Citera
2018-06-20, 17:46
Medlem
IQ-145s avatar
Dags för en liten uppdatering (Efter den 26 februari, 2018)
Efter en lugn början på året med endast åtta ihjälskjutna de första tre månaderna, så har våra lågpannade tillskott i landet börjat dampa loss igen. Ytterligare 14 personer har fått bita i gräset de senaste tre månaderna. Totalt 22 de första sex månaderna.

Datum:: 2018-03-01
Brottsort/adress: Renbolsvägen/Sjulsmark/Piteå
BO: Rob€rt $jöm@rk
Född: 1971 i Sverige
Händelse: BO som var homosexuell blev skjuten i huvudet med ett Remington gevär, kaliber .222 REM av sin internetdejt. Hans kropp lades sedan i bagageluckan på hans egen bil av GM
GM:!v@r M!nh Khuong @l@nd€r (Vietnam) f.1998 – Dömd till fängelse i 12 år och 6 månader samt skadestånd för mord

Datum:: 2018-04-14
Brottsort/adress: Brunnbäcksgatan/Miatorp/Helsingborg
BO: M€d!n H@s!c (Småkriminell som tidigare blev skjuten i benet)
Född: 1994-08-02 i Bosnien
Händelse: BO hittad skjuten i en lägenhet. Fördes med allvarliga skador till Sahlgrenska sjukhuset och avled senare samma dag
MGM 1: Tom@s @nd€rsson (Sverige), f.1995 - Anhållen
MGM 2: Tony @nd€rsson (Sverige), f,1992 – Anhållen men senare släppt – Bror till MGM 1

Datum:: 2018-05-05
Brottsort/adress: Fjällbo Park/Utby/Göteborg
BO: S@ndr@ Morin@
Född: 1992 i Sverige (Rötter i Kosovo/Albanien)
Händelse: BO skjuten. Funnen död i en lägenhet
MGM: @bdul K@d€r ”Abbe” €l H@m@wi (Palestina), f.1992 – Häktad – Kriminellt belastad och bl.a skottskadad 2017-07-08

Datum:: 2018-05-19
Brottsort/adress: Hyllievångsvägen/Malmö
BO: D@vid Sh@hin F@rd (f.d. kriminell)
Född: 1987 i Iran
Händelse: Ett flertal personer kastade sten på BO:s bil då han kom körandes. BO stannade för att ringa polisen. I samband med det blev BO skjuten. Han hittades döendes i förarsätet
MGM: K@m€€l Elk@ssim (Palestina), f.1994 - Häktad

Datum:: 2018-05-20
Brottsort/adress: Syster Estrids Gata/Guldheden/Göteborg
BO:J @vi€r Flor€s (Kriminell gängmedlem i b-falangen. Stod bl.a annat åtalad för vapenbrott. Var inblandad i konflikten mellan gängen från Biskopsgården och Backa)
Född: 1985-12-29 i Colombia
Händelse: Ett flertal personer kastade sten på BO:s bil då han kom körandes. BO stannade för att ringa polisen. I samband med det blev BO skjuten. Han hittades döendes i förarsätet
MGM: Man, f.1997 – Häktad, men senare släppt

Datum:: 2018-05-28
Brottsort/adress: Mellanbäcksgatan/Kroksbäck/Malmö
BO: €m@d @bou H!chm€ (Gängmedlem. God vän med Ibr@him ”Ibb€” @bed €l H@mid B@d@wi som blev ihjälskjuten tidigare –> se 2017-11-30. Även god vän till K@m€€l Elk@ssim, häktad för ett annat mord -> se 2018-05-19)
Född: 1997-09-06 i Sverige (Föräldrar från Libanon)
Händelse: BO avrättades med åtta skott
MGM: Man, f.1997 – Häktad, men senare släppt

Datum:: 2018-05-28
Brottsort/adress: Skattegård/Torup/Hylte
BO: N@hro K@w@ni (f.d. Mustf@) (Tidigare dömd för drograttfylla, brott mot djurskyddslagen (fårslakt) samt olovlig körning)
Född: 1982-10-01 i Irak
Händelse: BO skjuten i bröstet med ett hagelgevär utanför en gård. Motivet ska ha varit en konflikt mellan BO och en närstående till GM
MGM: Tony L€d€l (Zigenare), f.1957 – Häktad för mord

Datum:: 2018-06-05
Brottsort/adress: Baggeby/Lidingö/Stockholm
BO: L€nn@rt B€rgst€n (BO tidigare dömd för bokföringsbrott. Arbetade på ett byggföretag som låg i konflikt med ett bostadsbolag.En annan jobbkollega blev tidigare beskjuten. Ett annat troligt motiv till skjutningen är att BO tros ha haft stora knarkskulder)
Född: 1961 i Sverige
Händelse: BO ihjälskjuten med ett automatvapen några meter från sin bostad och blev sedan slagen med en skruvdragare
MGM 1: P€dr@m F@kh!m! B@n@fsh€h V@r@gh (Iran), f.1997 – Häktad för mord
MGM 2: M!k€ B€rg (Rötter i USA?), f.1999 – Häktad för mord
MGM 3: Person gripen, men senare släppt

Datum:: 2018-06-05
Brottsort/adress: Barkarbytorg/Järfälla/Stockholm
BO: Sh@d H!rsh @ziz (BO som var kriminell hade koppling till ett tidigare dubbelmord -> se 2017-03-08 samt minst ett till mord -> se 2017-05-21)
Född: 1992-04-14 i Irak
Händelse: BO ihjälskjuten i sin bil av någon i en förbipasserande bil utanför entrén till Ica Maxi
GM: Okänd

Datum:: 2018-06-08
Brottsort/adress: Roslagsgatan/Vasastan/Stockholm
BO: Chr!st!@n €rn€sto Mont€c!no C@stro
Född: 1978-10-06 i Bolivia
Händelse: BO ihjälskjuten i sin lägenhet. Motivet tros ha varit relaterat till narkotika

Datum:: 2018-06-13
Brottsort/adress: Beata Sparres gränd/Hässelby/Stockholm
BO:@l! T@br!z! Mohs€n (BO kriminellt belastad. Satt 2013 häktad för ett tidigare mord -> se 2006-01-05, men senare släppt. Tidigare dömd 32 gånger för diverse brott som t.ex. rattfylleri, narkotikabrott, olovlig körning, olaga hot och misshandel)
Född: 1955-04-03 i Iran
Händelse: BO ihjälskjuten med automatvapen i korsningen Beata Sparres gränd - Kvarnhagsgatan

Datum:: 2018-06-18
Brottsort/adress: Drottninggatan/Malmö
BO 1: Ch@d! @bd@ll@ (BO kriminellt belastad och tidigare dömd för narkotikabrott. Koppling till tidigare mord. Se -> 2015-03-27, 2016-11-02, 2016-12-13)
Född: 1988-07-26 i Malmö (Tidigare medborgare i Libanon)
BO 2: N@b!l @bd@ll@ (BO kriminellt belastad och tidigare dömd för narkotikabrott, samt grovt vapenbrott. Koppling till tidigare mord. Se -> 2015-03-27, 2016-11-02, 2016-12-13)
Född: 1990-07-07 i Malmö (Tidigare medborgare i Libanon)
BO 3: Om@r Sh€h@d€ @oud! (Tidigare ostraffad. Knuten till ett kriminellt nätverk och nära vän med @m!r M€kky som skottskadades i samma skjutning)
Född: 2000-06-05 i Malmö (Rötter i Libanon)
Händelse: Sex stycken personer nermejade med automatvapen när de kom ut från Galaxy CyberCafé, ett gaming café
Citera
2018-07-03, 10:26
Medlem
Sjut bra jobb!
Du borde fixa nån blogg eller nåt som du kan lägga upp infon på så det är enklare att få en översyn, nu kommer nya sjutningar att hamna nånstans i tråden.
Citera
2018-07-06, 14:39
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Dags för en liten uppdatering (Efter den 26 februari, 2018)
Efter en lugn början på året med endast åtta ihjälskjutna de första tre månaderna

Antingen har du eller någon annan räknat tokigt.

Citat:
Antalet döda i samband med skjutningar från januari till april 2017 är 16 – hittills i år är antalet 8.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...skar-drastiskt
Citera
2018-07-06, 15:01
Medlem
EnGodForlorares avatar
Har du korrelerat siffrorna mot svt:s kartläggning för 2017? https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/ svt räknar 3 fler mord i mars, 1 färre i maj och 1 extra i juni.
Citera
2018-07-06, 18:47
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Har du korrelerat siffrorna mot svt:s kartläggning för 2017? https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/ svt räknar 3 fler mord i mars, 1 färre i maj och 1 extra i juni.

Jag missade ett mord den 18:e mars i Sundsvall där en gubbe sköt ihjäl sin sambo och sedan sig själv.

Sedan så har jag en kille skjuten den 29:e maj (försvann då) vars kropp inte hittades förrän den 4:e juni, därav skillnaden.
Senast redigerad av IQ-145 2018-07-06 kl. 18:51.
Citera
2018-07-06, 18:48
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Antingen har du eller någon annan räknat tokigt.

Nej, åtta skjutna under den perioden 2018. Det stämmer utomordentligt bra.
Citera
2018-07-06, 19:00
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Nej, åtta skjutna under den perioden 2018. Det stämmer utomordentligt bra.

Såsom artikeln är formulerad tolkar jag den som åtta ihjälskjutna under årets fyra första månader.

Artikeln ger vid handen att antalet ihjälskjutna under perioden från januari till och med april (inklusive) var åtta. Men i sammanfattningen här (FB) Dödligt våld i Sverige 2018 räknar jag till 10.
Citera
2018-07-06, 19:38
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Såsom artikeln är formulerad tolkar jag den som åtta ihjälskjutna under årets fyra första månader.

Artikeln ger vid handen att antalet ihjälskjutna under perioden från januari till och med april (inklusive) var åtta. Men i sammanfattningen här (FB) Dödligt våld i Sverige 2018 räknar jag till 10.

Ok, om jag kollar så är det på följande vis:

6 i januari, 2 i februari, 1 i mars och 1 i april. Så tio stycken mellan januari-april. Då tror jag det är korrekt (det korrelerar också väl mot FB-listan). När jag skrev åtta de första tre månaderna så räknade jag endast till slutet av februari istället för mars. Men annars är det bara att kolla på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in