2018-03-18, 23:59
Medlem
Jag skulle ha ihjäl en stor spindel som satt i ett hörn av taket i badrummet, sprayade ner den med radar & raid men i stundens hetta landade den nere i el-elementet! Ett sånt som har galler på ovansidan. I panik stängde jag av elementet (som var lite ljummet) och sprayade ner genom gallret. Nu undrar jag när jag vågar starta elementet igen, med tanke på att båda sprayerna är "mycket brandfarliga" .... Att jag har svår spindel-fobi behöver jag väl inte tillägga. 😂 Tacksam för råd.
Citera
2018-03-19, 00:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nathalie70
Jag skulle ha ihjäl en stor spindel som satt i ett hörn av taket i badrummet, sprayade ner den med radar & raid men i stundens hetta landade den nere i el-elementet! Ett sånt som har galler på ovansidan. I panik stängde jag av elementet (som var lite ljummet) och sprayade ner genom gallret. Nu undrar jag när jag vågar starta elementet igen, med tanke på att båda sprayerna är "mycket brandfarliga" .... Att jag har svår spindel-fobi behöver jag väl inte tillägga. 😂 Tacksam för råd.

Det brukar vara drivgasen (oftast butan eller dyl) som är brandfarlig. När det torkat ut lite så är det ingen fara att sätta på igen.
Citera
2018-03-19, 09:49
Medlem
Tack! 😊
Citera
2018-03-19, 10:05
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nathalie70
Tack! 😊
Varför i helvete sprutar du bekämpningsmedel på en stackars spindel?
Spindlar är nyttodjur och gör dig inget ont.
Citera
2018-03-19, 10:44
Medlem
varför inte använda damsugaren istället

t
Citera
2018-03-20, 05:08
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Varför i helvete sprutar du bekämpningsmedel på en stackars spindel?
Spindlar är nyttodjur och gör dig inget ont.
Därför att spindlar har fyra ben för mycket och har inget att göra inomhus.
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
varför inte använda damsugaren istället

t
Då bygger den bo där och ut kryllar hundratals åttbeningar.

TS: Jag förstår dig till 100%. Även jag VET att spindlar är nyttodjur och (åtminstone i Sverige) ofarliga. Att ha spindel fobi är du dock inte ensam om och jag tar också till drastiska metoder ibland (som att kalla på sambon ).

Ett mer miljövänligt knep till nästa gång är att ha en burk tillhands och någon form av pappskiva. Burken över spindeln, "smyg" pappskivan under burken och fånga på så sätt spindeln i burken, släpp ut den utomhus (gör inget om den fryser ihjäl så här års - den har förtjänat det).

Knepet kan även användas för getingar som är lika vidriga de också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in