Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 12:48
  #1
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Nästa stora hårdrocksakt?
Greta Van Fleet från Frankenmuth, Michigan, USA, består av fyra unga herrar mellan 18 och 21 år och spelar klassisk hårdrock med bluesinslag. Bandet är närmast att betrakta som Led Zeppelin-kloner, men trots detta börjar de minsann dra på sig en fanbase och har lyckats dra på sig två förstaplaceringar på den amerikanska rocklistan, detta trots att de inte ens har släppt sin första fullängdare ännu. Framtiden ser onekligen ljus ut för dessa herrar.
Allt snack fick mig att lyssna på EPn From The Fires, och det visade sig att den var skitbra.

Någon annan som har lyssnat på dem?
Citera
2018-03-18, 13:30
  #2
Medlem
khys avatar
De är riktigt bra och lär kunna bli ganska kända, men synd att sångaren försöker låta som Robert Plant och inte har en egen stil, för det låter skrämmande likt på sången. Synd då att inte Page och Bonham är med
Citera
2018-05-02, 09:24
  #3
Medlem
MonkMans avatar
De är sa jävla bra....jag är helt hooked. Väntar pa albumet!
Citera
2018-05-02, 11:49
  #4
Medlem
Brymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khy
De är riktigt bra och lär kunna bli ganska kända, men synd att sångaren försöker låta som Robert Plant och inte har en egen stil, för det låter skrämmande likt på sången. Synd då att inte Page och Bonham är med

Jag har hört att trummisen spelar på ett likadant trumkit som Bonham använde. Att de VILL låta som Zeppelin är ju minst sagt uppenbart. Jag gillar deras musik som fan, speciellt Safari Song! Det ska bli riktigt spännande att se om de lyckas bära fanan lika högt de kommande åren.
__________________
Senast redigerad av Bryman 2018-05-02 kl. 11:53.
Citera
2018-05-11, 17:59
  #5
Medlem
Geomeisters avatar
Hittade nya skiva From the Fires idag och slog till. Dyrt pris för endast åtta låtar, men det känns samtidigt mer värt att sponsra ett helt färskt band än några som redan är miljonärer också. Tror det är enda skivan ifrån ett nyare band utöver The Night Flight Orchestra som jag köpt på bra länge!
Citera
2018-05-12, 15:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Nästa stora hårdrocksakt?
Greta Van Fleet från Frankenmuth, Michigan, USA, består av fyra unga herrar mellan 18 och 21 år och spelar klassisk hårdrock med bluesinslag. Bandet är närmast att betrakta som Led Zeppelin-kloner, men trots detta börjar de minsann dra på sig en fanbase och har lyckats dra på sig två förstaplaceringar på den amerikanska rocklistan, detta trots att de inte ens har släppt sin första fullängdare ännu. Framtiden ser onekligen ljus ut för dessa herrar.
Allt snack fick mig att lyssna på EPn From The Fires, och det visade sig att den var skitbra.

Någon annan som har lyssnat på dem?

Skivan var en lovande debut, men inget som sticker ut. Nästa stora hårdrocksakt! Det är nog lite överdrivet.


1988 tror jag det var, kom en skiva med gruppen Kingdom Come. Då pratas det också om det nya LZ. Sångaren lät otroligt likt Robert Plant, men enligt egen utsago hade han aldrig hört honom eller Led Zeppelin. Efter en debut som sålde bra gick det bara utför.

Rival Sons är ett annat band i samma genre.
Citera
2018-05-12, 16:20
  #7
Medlem
Brymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Skivan var en lovande debut, men inget som sticker ut. Nästa stora hårdrocksakt! Det är nog lite överdrivet.


1988 tror jag det var, kom en skiva med gruppen Kingdom Come. Då pratas det också om det nya LZ. Sångaren lät otroligt likt Robert Plant, men enligt egen utsago hade han aldrig hört honom eller Led Zeppelin. Efter en debut som sålde bra gick det bara utför.

Rival Sons är ett annat band i samma genre.

Sticker inte ut som i att de inte är originella? Jag tycker de sticker ut eftersom materialet är högkvalitativt. Rival Sons är också riktigt sjyssta!
Citera
2018-05-12, 18:09
  #8
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Skivan var en lovande debut, men inget som sticker ut. Nästa stora hårdrocksakt! Det är nog lite överdrivet.


1988 tror jag det var, kom en skiva med gruppen Kingdom Come. Då pratas det också om det nya LZ. Sångaren lät otroligt likt Robert Plant, men enligt egen utsago hade han aldrig hört honom eller Led Zeppelin. Efter en debut som sålde bra gick det bara utför.

Rival Sons är ett annat band i samma genre.
Baserat på starten är det inte alls otänkbart att de kan bli nästa stora namn. Framtiden får förstås utse den biten, för inget är ju skrivet i sten, men två listettor utan att ha släppt sin första fullängdare ännu är det nog inte många som kan skryta med. Tror definitivt att de har en ljus framtid, dessa herrar!
Citera
2018-05-13, 07:25
  #9
Medlem
Geomeisters avatar
Det finns ju en del Led Zeppelin-ish skivor genom åren.

Montrose första som är något av en "underground"-klassiker (inte klassisker som Led Zeppelin IV eller AC/DCs Back in Black, men omtyckt av många).

Hearts första album har ett starkt Led Zeppelin sound och Heart gick det rätt bra för!

Rush första album skriker Led Zeppelin och Alex Lifeson sitter än idag och idoliserar Jimmy Page.

På senare dagar har vi även Wolfmother som hade klara Led Zeppelin vibbar.

Då Greta Van Fleet är väldigt unga hoppas jag dom kan tillföra mer än bara åtta låtar som nu. Kanske blir som Arctic Monkeys (helt annan stil, men som uppkom på liknande sätt?).
Citera
2018-07-25, 17:13
  #10
Medlem
dovAkins avatar
Kan varit bland det bästa jag hört på länge. De spelas flitigt på Bandit
Citera
2018-07-26, 19:31
  #11
Medlem
Barnflods avatar
Band som efterliknar Led Zeppelin (exempelvis Wolfmother) brukar inte vara särskilt upphetsande, men det här kanske är bättre?
Citera
2018-08-12, 20:11
  #12
Medlem
Andy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Kan varit bland det bästa jag hört på länge. De spelas flitigt på Bandit

Var just där jag upptäckte dom. RUSKIGT grymma!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback