Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 08:39
  #1
Medlem
mmas avatar
Hej!

Vad är eran åsikt om chromebox? Jag har själv kört chromebook under några år nu och gillar den väldigt mycket, det går ju göra det mesta (min fotoredigering gör jag på annan dator)

Skulle chromebox vara ett alternativ att hänga på tvn och köra trådlöst mus o tangentbord för att få som en mediabox där?

Dom är ju både smidiga och små.
Citera
2018-03-18, 21:44
  #2
Medlem
Jag använder också Chromebooks sedan flera år.

Du pratar om "mediabox". Exakt vad vill du spela upp på tv:n med hjälp av Chromeboxen? Webbtjänster som Netflix? Även ett lokalt bibliotek som du har sparat på någon hårddisk?

I många fall skulle jag hävda att en Chromecast är mycket bekvämare. Du kan då starta en mängd tjänster direkt från telefonen, utan att behöva sätta igång datorn (även om Chrome OS går väldigt snabbt att starta, I know). Ska du köra främst webbtjänster så duger nog Chromecast utmärkt.

Jag personligen hade inte haft behovet av att kunna visa webbsidor och liknande innehåll på tv:n utan hade föredragit att surfa på min vanliga laptop isf. Ditt behov kanske ser annorlunda ut - har du ett större behov av att kunna sitta med mus och tangentbord och visa webbsidor direkt på tv-skärmen? (För enstaka fall går det att casta en webbsida till en Chromecast, men det funkar inte helt perfekt utan kan lagga lite).

Har du ett lokalt bibliotek så kan det vara värt att notera att Chrome OS kanske inte stödjer alla filformat, vilket gör det sämre som mediabox, men om Chromeboxen har Android-stöd så kan du ladda ner VLC och lösa problemet på så sätt. Kolla därför om Chromeboxen har Android-stöd! Android-stöd har verkligen gjort Chrome OS till ett helt överlägset operativsystem, i mitt tycke.
Har du ett lokalt bibliotek så kan även Plex vara en tjänst att kolla på. Det går att streama från Plex till Chromecast.

Jag gillar laptops och bärbarhet. Därför är jag personligen något tveksam till konceptet Chromebox, jag skyr allt som i någon mening är stationärt utan vill hellre ha bärbart till varje pris. Du kan ju såklart ha en annan uppfattning!
Citera
2018-03-18, 22:16
  #3
Medlem
Eller kör upp till trippelboot med Win 10, Linux eller LibreELEC:
https://mrchromebox.tech/#home
Citera
2018-03-19, 18:19
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: övriga operativsystem
/Moderator
Citera
2018-03-19, 18:58
  #5
Medlem
Satsa inte för mycket pengar på dessa leksaker. Tänk efter hur många liknande mediaboxar som poppat upp för att sedan försvinna väldigt snabbt. Ta Boxee t ex. Väldigt populär men försvann tvärt från marknaden. Jag skulle satsa på någon med störst bolag bakom som Apple TV och Chrome Cast. Resten är en ren chansning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback