2018-03-17, 19:54
Medlem
Argh123s avatar
För att höja intresset kring svenska cupen och intresset för fotbollen över huvud taget skulle jag vilja se att svenska cupen börjar lite senare än som det är nu.

Börja gruppspelet under mars för att "introducera" fotbollen, men avsluta gruppspelet mellan omgång 1 och 2. På så sätt kommer det troligtvis få en bättre gruppspelsfinal eftersom allsvenskans/superettan premiär precis varit. Dessutom borde kvalitén öka tack vare premiären i ryggen.

Efter gruppspelet fortsätter slutspelet mellan var annan omgång. Kvarten mellan omgång 3 och 4, semin mellan omgång 5 och 6 och finalen mellan omgång 7 och 8.

Kräver naturligtvis lite ändringar i spelschemat och väl antagligen därför som enbart finalen spelas mellan omgång 8 och 9 eller mer exakt 10 maj.

Just i år har det varit bra lag vidare, men inga imponerande publiksiffror och jag tror att med hjälp av allsvenskan kan svenska cupen bli större och inte som det lite är nu, fungera som träningsmatcher införallsvenskan.

Sedan kan man ha åsikter om många matcher på kort tid, men det ska självklart gå att planera efter lagens bästa. Man skulle kunna göra de inledande omgångarna något haltande pga cupen, eller flytta speldatum några dagar i ligan.

Länkar https://www.svenskafans.com/fotboll/allsvenskan/spelschema.sf
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/svenska-cupen-herrar/
Citera
2018-03-17, 20:10
Medlem
-IamTheWalrus-s avatar
Tycker att cupen borde spelas var tredje år i Skåne och varannat i Norrland. Det skulle förenkla både gruppspelet och finalspelet. Det skulle gå att kombinera med ditt. Framförallt eftersom våren kommer senare till Norrland
Citera
2018-03-17, 20:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
För att höja intresset kring svenska cupen och intresset för fotbollen över huvud taget skulle jag vilja se att svenska cupen börjar lite senare än som det är nu.

Börja gruppspelet under mars för att "introducera" fotbollen, men avsluta gruppspelet mellan omgång 1 och 2. På så sätt kommer det troligtvis få en bättre gruppspelsfinal eftersom allsvenskans/superettan premiär precis varit. Dessutom borde kvalitén öka tack vare premiären i ryggen.

Efter gruppspelet fortsätter slutspelet mellan var annan omgång. Kvarten mellan omgång 3 och 4, semin mellan omgång 5 och 6 och finalen mellan omgång 7 och 8.

Kräver naturligtvis lite ändringar i spelschemat och väl antagligen därför som enbart finalen spelas mellan omgång 8 och 9 eller mer exakt 10 maj.

Just i år har det varit bra lag vidare, men inga imponerande publiksiffror och jag tror att med hjälp av allsvenskan kan svenska cupen bli större och inte som det lite är nu, fungera som träningsmatcher införallsvenskan.

Sedan kan man ha åsikter om många matcher på kort tid, men det ska självklart gå att planera efter lagens bästa. Man skulle kunna göra de inledande omgångarna något haltande pga cupen, eller flytta speldatum några dagar i ligan.

Länkar https://www.svenskafans.com/fotboll/allsvenskan/spelschema.sf
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/svenska-cupen-herrar/

Det var när man bröt loss cupen till att starta före allsvenskan som intresset ökade. Konkurrerar den med allsvenskan blir den ignorerad. Nu spelas större delen av cupen före allsvenskan. Det är bara finalen som klarar av att stå upp när det spelas allsvensk fotboll samtidigt. Ditt förslag vore en stor försämring.
Citera
2018-03-17, 20:42
Medlem
Glorkass avatar
Det cupen behöver nu är kontinuitet. Det nuvarande upplägget är det bästa man fått till sen cupen återlanserades på 60-talet. Publiksiffrorna skulle inte bli bättre av att köra cupmatcher under säsongen, tvärtom. Det är då lagen börjar vaska sina cupmatcher för att slippa.

Den enda ändring jag kunde tänka mig är att ha två som avancerar från varje grupp, idag är gruppspelet ganska oförlåtande, tar man en torsk så är det kört redan efter en match.
Citera
2018-03-17, 20:56
Medlem
Hunden007s avatar
Cupen håller bra klass tycker jag.

de enda som borde ändras är att finalen skall spelas på en neutral arena. typ detta år borde den spelas i Göteborg.

då Malmö kommer få ett stockholmslag i finalen.
Citera
2018-03-17, 21:17
Medlem
Argh123s avatar
Som sagt var tycker jag publiksiffrorna varit ganska låga och en anledning till det kan vara pga tidig start. Man kan naturligtvis även tillföra mer kapital och ha bättre förmåner till lagen.
Ett annat alternativ är att sprida ut cupen och bland annat spela då allsvenskan inte spelas. Ex en del matcher under sommaruppehållet som jag tror är varje junimånad och så är det emellanåt något lugnare mellan andra omgångar.

Själva problemet jag tycker är att spela fotboll under försäsongen är inte optimalt och det trots att det det finns lika mycket i potten som top 3 i ligan. Till och med lag utanför allsvenskan har chansen till Europaspel! (Har ett icke allsvenska lag vunnit cupen tidigare, förutom Råå -48).
Uppenbarligen har det förekommit olika finaldatum tidigare med varierat intresse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_cupen_i_fotboll

Apropå neutral arena. Titta på wiki länken.
Elfsborg - Helsingborg på Friends: 3400 publik.
Förutsättningarna kan ha ställt till det, men kapaciteten på Friends var och är stor.
Senast redigerad av Argh123 2018-03-17 kl. 21:20.
Citera
2018-03-17, 22:40
Medlem
Pallestroms avatar
Intresset för cupen har ju blivit mkt större sedan de började med detta upplägget
Med gruppspel nu strax innan allsvenskan drar igång.
Citera
2018-03-18, 01:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Cupen håller bra klass tycker jag.

de enda som borde ändras är att finalen skall spelas på en neutral arena. typ detta år borde den spelas i Göteborg.

då Malmö kommer få ett stockholmslag i finalen.

Nej, det har inte varit en hit med neutral plan när man har haft det. Publiken behövs.
Citera
2018-03-18, 01:40
Medlem
ZlatanManias avatar
Varför ändra på ett fungerande koncept? Cupen är rolig nuförtiden och nånting att se framemot när den allsvenska abstinensen är stor, försäsongen är kortare än någonsin tack vare nuvarande cupsystem så att förbättra nånting som redan har blivit oerhört mycket mer förbättrat är bara överflödigt.

Låt det vara som det är nu, det är tillräckligt bra.

Angående icke imponerande publiksiffror tycker jag många siffror varit bra med tanke på att det är cupmatcher och då i synnerhet med tanke på att vårt nuvarande system är relativt nytt. Sen får man komma ihåg att Malmö-Göteborg spelades på Malmö IP.

Tanken med neutral plan i finalen kan jag köpa, men samtidigt känns det lite skevt ifall t.e.x AIK-Göteborg skulle spelas i Växjö.
Citera
2018-03-18, 01:45
Medlem
freeriderXIIs avatar
Kronprinsessan Victoria skulle kunna dela ut pokalen i finalen för att höja statusen.

(Nej jag är inte för arvkonungadöme jag föredrar valkungadöme, Men kunglig glans även om den är påhittad så fungerar den)

Eller kanske Kurre Hamrin.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-03-18 kl. 02:26.
Citera
2018-03-18, 02:23
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Kronprinsessan Victoria skulle kunna dela ut pokalen i finalen för att höja statusen.

(Nej jag är inte för arvkonungadöme jag föredrar valkungadöme, Men kunglig glans även om den är påhittad så fungerar den)
Trams. Vore mer malplacerat än Black Eyes Peas i en CL-final.
Citera
2018-03-18, 06:47
Medlem
Borde vara givet att starta 1v tidigare med 2 lag vidare + en till utslagsomgång. Främjar topplagen för mkt idag, se Öster tex
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in