Efter att flertalet gånger varit i kontakt med en mod för att lägga till förundersökningsprotokoll i tråden
(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12,
så står det klart satt detta i nuläget inte är aktuellt, på grund av rådande lagstiftning.
Detta tolkar jag vara en konsekvens av
BBS-lagen som skärptes efter årsskiftet.
Det påverkar läsbarheten och kvaliten i tråden. Det mest intressanta, förundersökningsprotokollet, är svårt att hitta för nya användare. Även ljudfiler och andra dokument försvinner bland alla tusentals inlägg.
Tittar man på Flashbacks regelverk så tas det hänsyn till BBS-lagen, om än med en väldigt snäv tolkning. Men att lagen inte tillåter moderatorer att ändra startinlägg, för att öka läsbarheten, är svårt att förstå.
Detta tror jag inte heller bara drabbar ABoK, utan hela forumet blir påverkat. Att sätta sig in i en mastodonttråd, utan att ens läst en sammanfattning, blir ett heltidsjobb. Det blir mer tjat i trådar om ditten och datten från nytillkomna och trådar tappar defenitivt läsare på grund av detta.
Så min undran är:
Varför har Flashback beslutat att inte ändra i inlägg, och hur kan det kopplas till skärpningen av BBS-lagen?
Om det skulle bryta mot lagen, vad skulle detta innebära för de som står som ansvariga för Flashback.