2018-03-17, 11:46
Medlem
Tryckkokarens avatar
Efter att flertalet gånger varit i kontakt med en mod för att lägga till förundersökningsprotokoll i tråden
(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12,
så står det klart satt detta i nuläget inte är aktuellt, på grund av rådande lagstiftning.

Detta tolkar jag vara en konsekvens av BBS-lagen som skärptes efter årsskiftet.

Det påverkar läsbarheten och kvaliten i tråden. Det mest intressanta, förundersökningsprotokollet, är svårt att hitta för nya användare. Även ljudfiler och andra dokument försvinner bland alla tusentals inlägg.

Tittar man på Flashbacks regelverk så tas det hänsyn till BBS-lagen, om än med en väldigt snäv tolkning. Men att lagen inte tillåter moderatorer att ändra startinlägg, för att öka läsbarheten, är svårt att förstå.

Detta tror jag inte heller bara drabbar ABoK, utan hela forumet blir påverkat. Att sätta sig in i en mastodonttråd, utan att ens läst en sammanfattning, blir ett heltidsjobb. Det blir mer tjat i trådar om ditten och datten från nytillkomna och trådar tappar defenitivt läsare på grund av detta.

Så min undran är:

Varför har Flashback beslutat att inte ändra i inlägg, och hur kan det kopplas till skärpningen av BBS-lagen?

Om det skulle bryta mot lagen, vad skulle detta innebära för de som står som ansvariga för Flashback.
Citera
2018-03-17, 13:59
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Efter att flertalet gånger varit i kontakt med en mod för att lägga till förundersökningsprotokoll i tråden
så står det klart satt detta i nuläget inte är aktuellt

Vi har ändrat våra rutiner gällande redigering av användarnas inlägg, och sedan en tid valt att inte lägga till innehåll i någon annans inlägg. Orsaken är att användarna själva är juridiskt ansvariga för vad de skriver på forumet. Jag förstår problemet du beskriver, och det har även diskuterats internt hur detta kan lösas på bästa sätt.

Det finns ingen lösning på ditt problem i dagsläget, men jag förväntar mig att vi kommer att hitta en sådan inom kort.

admin
Citera
2018-03-17, 14:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi har ändrat våra rutiner gällande redigering av användarnas inlägg, och sedan en tid valt att inte lägga till innehåll i någon annans inlägg. Orsaken är att användarna själva är juridiskt ansvariga för vad de skriver på forumet. Jag förstår problemet du beskriver, och det har även diskuterats internt hur detta kan lösas på bästa sätt.

Det finns ingen lösning på ditt problem i dagsläget, men jag förväntar mig att vi kommer att hitta en sådan inom kort.

admin

Det går väl att länka FUP i ett moderatorsmeddelande?
Citera
2018-03-17, 17:59
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Låter som den enklaste lösningen för läsarna i mina ögon, gå det dessutom att få en sammanfattning i moderator meddelandet så är det ännu bättre.
Citera
2018-03-17, 18:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Låter som den enklaste lösningen för läsarna i mina ögon, gå det dessutom att få en sammanfattning i moderator meddelandet så är det ännu bättre.

Ja, vill man inte ändra en användares inlägg så ser jag det som en bra lösning.
Citera
2018-03-17, 20:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:

admin
Gott så. Tack för svar.

Citat:
Låter som en bra idé, eller att vid behov baka in en inforuta, innan första inlägget.
Citera
2018-03-17, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
så står det klart satt detta i nuläget inte är aktuellt, på grund av rådande lagstiftning.
Vore intressant att få läsa hur den diskussionen såg ut.
Citat:
Tittar man på Flashbacks regelverk så tas det hänsyn till BBS-lagen, om än med en väldigt snäv tolkning. Men att lagen inte tillåter moderatorer att ändra startinlägg, för att öka läsbarheten, är svårt att förstå.
Grattis till insikten.
Citat:
Om det skulle bryta mot lagen, vad skulle detta innebära för de som står som ansvariga för Flashback.
Det är nötens kärna; om det eventuellt skulle tänkas brytas mot svensk rätt är det förbjudet på FB.
Citera
2018-03-17, 22:51
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartatkatten
Vore intressant att få läsa hur den diskussionen såg ut.
Det förstår jag. Ska kontakta moderatorn ifråga, för att få ett godkännande att publicera våran konversation. Återkommer.

Citat:
Grattis till insikten.
Tack du.

Citat:
Det är nötens kärna; om det eventuellt skulle tänkas brytas mot svensk rätt är det förbjudet på FB.
Fast regelverket tolkas långt ifrån svensk rätt. Hela Flashbacks regelverk verkar skapat utifrån extremtolkningar. Antagligen har flera jurister gått igenom reglerna, om jag får gissa.

Samtidigt så kan man fråga sig varför svenska myndigheter motarbetar demokrati. Det får mig att vilja spy, för att vara tydlig.
Citera
2018-03-18, 00:45
Medlem
Drama-Llamas avatar
Är det inte tekniskt möjligt att lägga in en post som första inlägg efter trådstarten, i vilket man länkar till FUP och annat innehåll som bedöms vara hjälpsamt för diskussionen?
Citera
2018-03-18, 08:04
Administrator
admins avatar
Citat:

Det är betydligt mer än bara en FUP som är av värde när det kommer till större diskussioner. I dessa trådar finns det ett behov av sammanfattningar, men också att dessa uppdateras regelbundet när ny information tillkommer.

Jag har ett möjligt förslag på hur vi kan lösa problemet, och lyfte igår frågan internt för att se ifall vi kan gå vidare med förslaget. Det finns flera idéer på lösning, men ett som jag ser som bättre än de övriga.

admin
Citera
2018-03-18, 14:24
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Vi har ändrat våra rutiner gällande redigering av användarnas inlägg, och sedan en tid valt att inte lägga till innehåll i någon annans inlägg. Orsaken är att användarna själva är juridiskt ansvariga för vad de skriver på forumet.
Är inte det juridiska ansvaret endast en formalitet? När skulle detta ansvar annars kunna avkrävas en användare, mot bakgrund att ni inte lämnar ut användarnas uppgifter? Bara av nyfikenhet, det är ju förstås av godo ni väljer att utveckla en bättre lösning än att peta i andras inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in