2018-03-16, 20:01
Medlem
Hej, min internetbank är begränsad. Orsaken att jag beställde en ny pinkod för ca 2-3 veckor sedan (till telefonbanken som jag aldrig använder).

Gör allt via BankID. Nya koden skulle skickas rekommenderat och den har inte kommit än. När jag loggar in på bank via app eller webbsida med BankID måste jag skriva in nya koden. Som jag inte fått.

Det märkte jag idag för igår fungerade det bra. Tog tåget 11 mil för att köpa en bil i en annan stad. När jag skulle göra banköverföring vid köpet såg jag att banken har begränsat min internetbank. Jag kan inte göra någon överföring alls.
Inte ens mellan mina konton vilket sätter mig i en taskig sitt då jag har 100 kr kvar på mitt debitkort. Brukar inte ha så mkt på det ifall det blir skimmat eller nåt.
Nu fick jag bilen då jag kunde lösa det mesta av priset då jag bara skulle betala mellanskillnad och försäkringsbolaget resten. Blev påkörd och kunde köpa ny bil för pengarna. Men nu är jag skyldig bilfirman mellanskillnaden.

hade jag inte fått bilen hade jag inte kunnat köpa tillbakabiljetten hem. Har pratat med banken och dom kan inte göra nåt säger att dom bara kan skicka nu kod igen. Får jag den inte innan nästa fredag ska jag ringa igen.

Såhär får det väl ändå inte gå till. Det var ingen som nämnde något om att mitt konto kan bli spärrat när jag beställde koden tilll telefonbanken. Nu har jag tack och lov kreditkort men bilfirman kommer ju ringa mig på måndag och undra var pengarna tar vägen. Måste betala dom 35.000. Tänk om jag inte haft kreditkort och köpa mat för.

Finns det ersättning att kräva banken på??
Citera
2018-03-16, 20:07
Medlem
sucuks avatar
Skall du kräva banken på ersättning för ett problem du själv orsakat (inte kontaktat dem och kollat vad som hände med koden på flera veckor)?

Det låter lite långsökt måste jag säga
Citera
2018-03-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skall du kräva banken på ersättning för ett problem du själv orsakat (inte kontaktat dem och kollat vad som hände med koden på flera veckor)?

Det låter lite långsökt måste jag säga
Jag håller med dig. Men Sverige och svenskar i ett nötskal.

TS lär också blivit informerad om potentiella problem. När jag behövde ett nytt kort senast, på en fredag pga trasigt kort så ville personen hos banken dubbelkolla och försäkra sig att jag hade möjlighet att köpa mat under helgen och ett par dagar till.
Citera
2018-03-16, 21:03
Medlem
Jag Har inte blivit informerad om ev problem. jag beställde en ny kod så jag kunde legitimera mig när jag ringde om ärenden för det gick inte med BankID. Det var enda orsaken till beställningen. Ingen information om problem nämndes.

Ist för att ni tror att jag blivit informerad så kan ni väl läsa det jag skrivit.
Citera
2018-03-16, 21:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filjo
Nya koden skulle skickas rekommenderat och den har inte kommit än. När jag loggar in på bank via app eller webbsida med BankID måste jag skriva in nya koden. Som jag inte fått.
Vad står det när du fyller i spårningsnummer till det rekommenderade brevet från banken?
Kan du inte gå till banken på måndag och göra en överföring till bilfirman med legitimation eller ta ut hos kontoret?
Citera
2018-03-16, 22:37
Medlem
SophieNeveus avatar
Du kan ju alltid besöka närmsta bankkontor och be dom att flytta pengarna åt dig, antingen mellan dina egna konton eller direkt till bilfirman. Om du kan identifiera dig dvs.
Har väldigt svårt att tro att banken ger ut någon form av ersättning för detta. Det är antagligen någon säkerhetsåtgärd de har lagt till just när man beställer kod via telefon.
Citera
2018-03-17, 06:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filjo
Jag Har inte blivit informerad om ev problem. jag beställde en ny kod så jag kunde legitimera mig när jag ringde om ärenden för det gick inte med BankID. Det var enda orsaken till beställningen. Ingen information om problem nämndes.

Ist för att ni tror att jag blivit informerad så kan ni väl läsa det jag skrivit.

Det du skriver håller inte ihop logiskt, varför kontaktade du inte banken direkt efter max någon vecka när ett rekommenderat brev med värdehandling från banken inte kommit dig tillhanda?

Ansvaret ligger här på dig, inte banken. Helt naturligt att de begränsar kontot för att skydda dig..
Citera
2018-03-17, 08:43
Medlem
Haha så du fortsätter vänta på koden efter 2 veckor??? Postnord, fedex, ups eller gud har slarvat bort den vid dethär laget. Kontakta banken.

Påminner om när jag jobbade i kundtjänst och vi hade en produkt med leveranstid på ett par arbetsdagar. Kunden kunde ringa ett par veckor senare och undra var paketet var... det gick självklart att lösa men det kunde visa sig att paketet legat färdigt på ett uthämtningsställe i 10 dagar eller aldrig var skickat på grund av tekniskt fel. Självklart är det företagets fel men om kunden inte hör av sig när det felar kan vi heller inte rätta til det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in