2018-03-21, 16:43
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Det handlar inte så mycket om hur jag tänker utan mer om hur DN verkar. För mig som röstberättigad ser jag gärna att vem som helst, inkl. parlamentariker, "granskar" den genomruttna journalistiken vi har i Sverige som bedrar lösarna på sanningen (jag syftar mest på DN i detta fall, men även Mittmedia som brast i sin transparens).

Om de stora mediajättarna kommer på rätt spår, och slutar lura läsarna, så behöver färre politiker kritisera dem.

Så du rättfärdigar att man frångår den parlamentariska dogmatismen för att journalister är oberoende individer som får granska och skriva ur sina synvinklor?

Problemet är att jag kan använda samma argument för att göra samma sak mot alla isf. Argumentet är inte slutet runt en sanning, utan är istället ett argument för att relativisera olika åsikter som sanna eller falska.
Citera
2018-03-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Fast nu är det så att Sverige har en maktfördelning. Den följer inte den republikanska modellen som Montesquieu beskriver.

Men ta och läs juridik så får du lära dig att vi har det i Sverige.

Riksdagen stiftar lagar.
Regeringen sköter förvaltningen.
Domstolar dömmer.
Journalister har censurskydd för att kunna granska makten.

De är maktfördelning oavsett vad du tycker står på wiki om politisk filosofi.

Nu har jag iaf förklarat för dig. Nästa gång va inte så näsvis när du inte kan det du pratar om.
Men regeringen tillsätts och avsätts av riksdagen till skillnad från i länder som praktiserar maktdelning. Regeringen är alltså riksdagens förlängda arm.

Nu tror jag i och för sig inte att just detta är Sveriges stora problem.
Citera
2018-03-21, 16:58
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Men regeringen tillsätts och avsätts av riksdagen till skillnad från i länder som praktiserar maktdelning. Regeringen är alltså riksdagens förlängda arm.

Nu tror jag i och för sig inte att just detta är Sveriges stora problem.

Helt enig
Citera
2018-03-21, 17:13
Medlem
Citat:
Fast nu är det så att Sverige har en maktfördelning. Den följer inte den republikanska modellen som Montesquieu beskriver.

Men ta och läs juridik så får du lära dig att vi har det i Sverige.

Riksdagen stiftar lagar.
Regeringen sköter förvaltningen.
Domstolar dömmer.
Journalister har censurskydd för att kunna granska makten.

De är maktfördelning oavsett vad du tycker står på wiki om politisk filosofi.

Nu har jag iaf förklarat för dig. Nästa gång va inte så näsvis när du inte kan det du pratar om.

Regeringen är direkt underdnad Riksdagen - det är inget maktfördelning, det är en rollfördelning.

Sveriges domstolar fyller en byråkratisk funktion men saknar egen makt - ett verktyg för Riksdagens maktutövning.

Att media ibland beskrivs som "tredje statsmakten" är ett sätt att understryka hur viktigt informationsspridning är i en demokrati.
Det har inget med "maktfördelning" att göra. Oppositionen förväntas fylla en liknande roll.
Citera
2018-03-21, 17:14
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Allvarligt, vad skulle Ryssland ha för intresse av att invadera eller ens angripa Sverige? Vilket syfte skulle det uppnå? I Krim och i de östra delarna av Ukraina är en stor majoritet av befolkningen för att ingå i Ryssland. Stor skillnad.

I dagsläget kan jag inte se att de skulle ha något större intresse av en invasion av det svenska fastlandet. De är dock ett hot på andra sätt. Mot Gotland, mot vår sjöfart och vårt militära och civila flyg, o.s.v. o.s.v.

Allting handlar inte om ett D-Day 2018 vet du.

Citat:
Och om nu fantasin blev verklighet, vad skulle en rysk invasion av Sverige innebära? Att några hundra tusen unga män kommer till landet och några år senare efterföljs av sina anhöriga? :-D Eller är problemet att feminismen riskeras? :-D

Det skulle innebära ekonomisk katastrof, utslagen infrastruktur, sjukhus som inte kan behandla de sjuka, en kollaps av statliga och kommunala funktioner, död och allvarliga skador för många tusen militärer och civila. För att nämna några saker.

Citat:
Exakt vad i Sverige skulle bli mer galet med ryskt styre jämfört med idag? :-D

Infrastruktur, exportindustri, domstolsväsende, sociala förmåner (inklusive pensioner, socialhjälp, a-kassor), alkoholmissbruk, drogmissbruk, korruption, arbetslöshet, sjukvård, åldringsvård... För att nämna några företeelser som skulle drabbas katastrofalt under ryskt styre.
Citera
2018-03-21, 17:26
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
En tidslinje för nytillkomna tittare:

TIDSLINJE #BALIGATE

2017
DECEMBER
2017-12-30

Lördag
Oksanen anklagar Nyheter Idag för att vara "Putins lakejer" i en ledare i Expressen utan att belägga sina påståenden närmare.
"I Sverige ser vi hur rysk propaganda är det rådande narrativet på den högra kanten från Kent Ekeroths (SD) Samhällsnytt och Nyheter Idag, som drivs av ett bolag som ägs av Medborgerlig Samlings partiledare ordförande Ilan Sadé, och sedan vidare hela vägen till nazisterna i NMR."
https://www.expressen.se/ledare/putins-lakejer-finns-bade-till-hoger-och-vanster-/
---------------------

2018

JANUARI
2018-01-03

Ilian Sadé replik
https://www.expressen.se/ledare/replik-jag-kraver-en-ursakt-av-patrik-oksanen/
Oksanen ges passande nog utrymme att omedelbart få en replik på repliken som kan publiceras i direkt anslutning till Ilian's replik. Dom är fyndiga där på Expressen, synd att folk förstår varför dom tar till såna redaktionella knep.
---------------------

FEBRUARI
2018-02-05
Måndag

14:20 Karolina Johannesson på UD kontaktar Oksanen på Hela Hälsingland och föreslår en intervju med Olga Skripnuk, medborgarrättskämpe från Krim som kommer på Sverigebesök
Länk till e-mail

14:25 Oksanen svarar UD att den 8/3 passar honom bäst
Länk till e-mail
---------------------

2018-02-06
Tisdag

Pelle Zackrisson meddelar att han avslutar sin anställning på Hela Hälsingland och börjar på Nyheter Idag.
"När Resumé når Pelle Zackrisson har han inte berättat för kollegorna om övergången, men han har köpt tårta inför i dag då han tillkännager sortin."
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/02/06/nyheter-idag-varvar-redaktionschef-fran-mittmedia/
"Pelle Zackrisson arbetar kvar på Hela Hälsingland vecka 06, sedan påbörjar han anställningen på Nyheter Idag med start vecka 07."
https://nyheteridag.se/nyheter-idag-rekryterar-redaktionschef-fran-mittmedia/
---------------------

2018-02-12
Måndag
Pelle Zackrisson börjar på Nyheter Idag.
---------------------

2018-02-13
Tisdag
14:13 UD mailar Oksanen vill nu bara stämma av en tid för en intervju.
Länk till e-mail
---------------------

2018-02-14
Onsdag
13:12 Pelle Zackrisson NI begär ut mail från UD
Länk till e-mail
---------------------

MARS

Måndag
2018-03-12

09:20: Oksanen Twittrar ut sin intervju med Olga Skripnuk och tipsar om sin podd72-
https://twitter.com/patrikoksanen/status/973232156737667072
http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/det-var-min-sista-dag-pa-krim
https://blogg.mittmedia.se/podd72/2018/03/12/39-situationen-pa-krim-putins-omval/

(I DN's första artikel så uppger DN att Oksanen twittrar klockan 18:20. En uppgift som inte stämmer Oksanen twittrade 09:20 se länk ovan)

18:20: Enligt Hanif så mailar Chang Frick honom ett tips och en dump, någon minut senare läser han artikeln och twittrar därefter
”Väldigt bra artikel av Oksanen, däremot hade det varit lite mer transparent om du hade sagt att intervjun i fråga såldes in av UD.”
Länk till dump

20:45: Enligt Hanif så hör Henrik Sundbom av sig till Hanif och berättar att det är vanligt att UD 'säljer in' artiklar.

21:00: Hanif raderar sin tweet efter uppmaning från M om att Oksanen utsatts för påtryckningar.
---------------------

Tisdag
2018-03-13
Morgonen: Tobias Billström uttrycker sitt ogillande till Hanif.
---------------------

Onsdag
2018-03-14
Hanif ringer och ber Oksanen om ursäkt
---------------------

Torsdag
2018-03-15
DN filar på sitt scoop
---------------------

Fredag
2018-03-16

08:09 DN's säkerhetspolitiske reporter Mikael Holmström twittrar ut artikeln
"UD misstänker hemlig avlyssning efter försök att misskreditera journalist"
"Den tredje teorin bedöms vara mest trolig: att mejltrafiken mellan Oksanen och UD avlyssnats
och att Nyheter Idag på något sätt, oklart hur, fått tips om att begära ut mejlen som allmän handling."
"Avlyssningen har antingen gått via Oksanens mejl, eller genom avancerad signalspaning mot UD,
anger källor till Dagens Nyheter. Det sistnämnda klarar endast statliga aktörer av."
"Enligt vad DN erfar finns i dag inga bevis för att det skett någon avlyssning. Däremot ser man inom UD mycket allvarligt på situationen."
"– Det framstår som ganska tydligt hur det här har gått till. Det väcker ett obehag och en oro,
även för de inbjudna människorättsaktivisterna. Den här typen av möten måste vi kunna ha utan att
andra aktörer blandar sig i, säger en källa på Utrikesdepartementet."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ud-misstanker-hemlig-avlyssning-efter-forsok-att-misskreditera-journalist/

Artikeln är undertecknad av:
https://twitter.com/CarlssonMattias
https://twitter.com/josefinskold

10:21 DN Publicerar artikel nummer 2
"M: Bali har agerat ytterst omdömeslöst – Säpo inkopplat"
och säger sig ha uppgifter som pekar på att det finns misstankar om att främmande makt signalspanat på UD utan att precisera vart den uppgiften kommer ifrån.
https://www.dn.se/nyheter/politik/m-bali-har-agerat-ytterst-omdomeslost-sapo-inkopplat/
https://twitter.com/dagensnyheter/status/974697095373508611

Tobias Billström M säger att Bali har agerat omdömeslöst och att M startat en intern utredning, även SÄPO har informerats.

19:05 Den här Flashbacktråden startar

19:47 SVT hakar på
"Tidningen Dagens Nyheter har avslöjat misstankar om att främmande makt avlyssnat en mejlkonversation mellan den svenska journalisten Patrik Oksanen och Utrikesdepartementet."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderaterna-startar-utredning-efter-hanif-balis-twittrande

20:39 Chang dementerar rysskopplingen
"– Jag vet exakt hur vi fick tag i uppgifterna och de har inget med Ryssland att göra."
"Så DN har återigen publicerat en så kallad falsk nyhet?
– Falsk nyhet är ett för svagt ord. Det är inte en siffra rätt i den där artikeln, säger Chang Frick,"
---------------------

Lördag
2018-03-17

09:03 Hanif Publicerar en pudel på Facebook och anger att Chang Frick är källan.
https://www.facebook.com/hanif.bali

10:23 SÄPO till Expressen
"– Jag kan bara konstatera att det här i nuläget inte är ett ärende för Säkerhetspolisen, säger Säpos pressekreterare Sofia Hellqvist"
Mattias Carlsson DN's reporter av den första artikeln uppger på lördagen att han inte vet om det varit signalspaning men är öppen för att Pelle Zackrisson kan ha hackat Oksanens mail under tiden han fortfarande jobbade på samma tidning, däremot vet han att Oksanen inte har 'snackat om mötet med människorättsaktivisterna med någon på redaktionen.
"Folk kommunicerar ju med varandra på en redaktion?
– Nej, det gör man inte, säger Carlsson bestämt och höjer sedan rösten något.
– Det är bättre ni säger som det är då att han gjort dataintrång och kommit åt det här mejlet. Det är lika bra han erkänner då med en gång."
https://nyheteridag.se/det-vet-jag-inte-det-har-jag-ingen-aning-om-dn-journalisten-svarar-om-pastadd-signalspaning-mot-ud/
---------------------

Söndag
2018-03-18

20:43 Hanif meddelar på Facebook att han begärt att få lämna M's partistyrelse
https://www.facebook.com/hanif.bali
---------------------

Måndag
2018-03-19

Utrikesminister Margot Wallström (S) kommer att ha ett möte med UD:s säkerhetsfunktion.
"– Uppgifter om otillåten inhämtning ska tas på största allvar, säger hon."
"– Vad beträffar Hanif Balis agerande och tvivelaktiga kontakter så anser jag att det är extremt olämpligt.
Sådant borde inte förekomma i ett etablerat parti som Moderaterna."

Grymt jobb!
Kan mods klistra in detta i det första inlägget?
Citera
2018-03-21, 17:39
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Där satte du fingret på spiken.
Ditt ryska troll lurar ingen här

Att försvara icke-demokratiska rutiner och korrupta relationer mellan UD och trogna journalister samt tysta ned en av få riksdagsledamöter som vågar gå emot strömmen pga att han råkade "misskreditera" en journalist är inget Kreml skulle neka till.
Att Sverige skulle försätta sin självdestruktiva invandringspolitik med samma partier som var med och nedrustade svenskt försvar är Kremls våta dröm

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Expressen skriver om inbördeskrig i moderaterna.

https://www.expressen.se/nyheter/uppror-i-moderaterna-efter-petningen-av-hanif-bali/

Temperaturen stiger helt klart, blir jobbigt för Kristersson att rådda ut detta.

Intressant. Det är dock svårt att avgöra hur allvarligt "inbördeskriget" är. Kanske bara clickbait av Expressen.
Citera
2018-03-21, 17:56
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Regeringen är direkt underdnad Riksdagen - det är inget maktfördelning, det är en rollfördelning.

Sveriges domstolar fyller en byråkratisk funktion meln saknar egen makt - ett verktyg för Riksdagens maktutövning.

Att media ibland beskrivs som "tredje statsmakten" är ett sätt att understryka hur viktigt informationsspridning är i en demokrati.
Det har inget med "maktfördelning" att göra. Oppositionen förväntas fylla en liknande roll.

Vad tror du att en rollfördelning av makt är om inte maktfördelning?

Som sagt redan, Sverige har inte Montesquieu:s modell. Men makten inom det offentliga är fördelad till olika organ. Samt att journalister är skyddade just för de ska ha makten att granska det offentliga.
Senast redigerad av Yppsilon 2018-03-21 kl. 18:01.
Citera
2018-03-21, 18:06
Medlem
Citat:

Visst, man kan tala om första och andra statsmakten i Sverige, men det är ju egentligen en utdaterad benämning som bygger på att kungen utser regeringen och denna alltså inte fått sin makt direkt från Riksdagen... (Nej, det är inte jag som ändrat grundlagen.)

"Tredje statsmakten" har aldrig varit något konkret, i synnerhet är det inte en del av någon "maktfördelningsprincip".

Utan syftar på vikten av informationsspridning i en demokrati. Vem som helst får vara del av den biten.
Citera
2018-03-21, 18:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Som sagt redan, Sverige har inte Montesquieu:s modell. Men makten inom det offentliga är fördelad till olika organ. Samt att journalister är skyddade just för de ska ha makten att granska det offentliga.
Men klimatläran har vi fortfarande från Montesquieu. Det känns tryggt.
Citera
2018-03-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Det handlar inte så mycket om hur jag tänker utan mer om hur DN verkar. För mig som röstberättigad ser jag gärna att vem som helst, inkl. parlamentariker, "granskar" den genomruttna journalistiken vi har i Sverige som bedrar lösarna på sanningen (jag syftar mest på DN i detta fall, men även Mittmedia som brast i sin transparens).

Om de stora mediajättarna kommer på rätt spår, och slutar lura läsarna, så behöver färre politiker kritisera dem.

Citat:
Så du rättfärdigar att man frångår den parlamentariska dogmatismen för att journalister är oberoende individer som får granska och skriva ur sina synvinklor?

Problemet är att jag kan använda samma argument för att göra samma sak mot alla isf. Argumentet är inte slutet runt en sanning, utan är istället ett argument för att relativisera olika åsikter som sanna eller falska.

Hej, Cathy Newman-kopian (i det format hon förekom i debatten mot Jordan Peterson)

Jag rättfärdigar precis det jag skrev, vilket väl inte var så höjt i dunkel att du kände dig nödgad till omskrivning i den omfattning att betydelse blev en helt annan?

Jag välkomnar att vem som helst - Mona Sahlin, kungen, Darth Vader, din grannes katt eller någon random parlamentariker - kritiserar genomrutten journalistik som är genomsyrad med vilseledande och desinformativ retoriktaktik. Informationsspridning med dold agenda, om agendan än må vara så oskyldig som clickbait eller konfliktprofiterande, som tar form på bekostnad av oskyldiga förtjänar kritik. Kritiken får komma från vem som helst, det spelar mig som läsare, medborgare och offer, en marginell roll.

Valid information wants to be free. Ovinklad, rimlig och objektiv sanning måste vara journalistikens prio 1 i det journalistiska uppdraget. Ingenting är såklart 100% objektivt, men DN:s och Mittmedias alster förtjänar att spottas på, men saklig kritik är såklart att föredra för att uppnå något konstruktivt med kritiken.
Citera
2018-03-21, 18:45
Medlem
Mooskys avatar
Oksanen kommenterar UD-mejlen
Citat:
Några har kanske noterat att mitt namn förekommit i viss nyhetsrapportering senaste veckan efter att min mejlväxling begärts ut från UD. Så småningom hamnade korrespondensen hos riksdagsledamoten Hanif Bali (M).

En del spekulerar i att det faktum att Nyheter Idags redaktionschef Pelle Zackrisson jobbat på MittMedia kan göra att han kan ha hört talas om intervjun därifrån. Låt mig då konstatera att det är omöjligt. Jag pratade inte om intervjun med någon under den aktuella tidsperioden.

När Hanif Bali (m) ringde i förra veckan för att be om ursäkt för händelsen på Twitter tackade jag för samtalet och sade att jag uppskattade att han ringde. Jag ser också fram emot att ta en kopp kaffe i lugn och ro med riksdagsledamoten när dammet lagt sig.
http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/oksanen-om-ud-mejlen-nagra-klargoranden

Så inga tips för Zackrisson då alltså, och följdfrågan hänger kvar. Varför begärdes det ut en specifik handling på ett specifikt ställe dagen efter mailkonversationen.

Citat:
Svantesson förnekar splittring
Enligt Expressens uppgiftslämnare är även partiledningen splittrad.

En källa uppger att partiets andre vice ordförande, den ekonomiskpolitiska talespersonen Elisabeth Svantesson, internt argumenterat emot beslutet att sparka Hanif Bali från partistyrelsen. Under ett samtal med flera riksdagsledamöter ska hon ha kallat beslutet en "överreaktion".

Detta förnekas dock av Svantesson.

"Det är osanning. Jag ser mycket allvarligt på det som har hänt. Att Hanif Bali lämnar partistyrelsen är en konsekvens jag tycker speglar händelsens allvar", säger Elisabeth Svantesson i ett sms via pressekreteraren Charlie Levin.
https://www.expressen.se/nyheter/uppror-i-moderaterna-efter-petningen-av-hanif-bali/
Senast redigerad av Moosky 2018-03-21 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in