• 1
  • 2
2018-03-16, 17:40
Medlem
elastikmandens avatar
Jag kämpade faktiskt i flera år, bara med lyxfällans program, att bli skuldfri! Och jag var verkligen i träsket! Men jag fick et lån, till en en ränta på 3,4% på den billigaste bank, sökte min kreditvärdighet, som tydligen var hög? Vet i inte en vad det innebär?

Men nu har jag fått problem? Ser ju att jag börja handla hejvilt igen på nätet, men bufferten börja minska. snälla ni, som vet hur man får pengar att växa. hjälp mig! ränta och matematik, är samma som: "jag fatta nadda?" Jag har ju nu en lite buffert på 130k, men jag ser ju nu att den minskar? Jag handlar vad jag vill, betalar direkt, men "vissa" har börjat att fråga mig efter om de kan låna lite pengar av mig. Vet inte hur de vet att jag har ett överskott, men det är inom familjen?
Nu har jag ju förvisso varit utnyttjat hela mitt liv, men jag orkar inte mera? Har ni något råd? Aldrig tillbaka till lyxfällan? Jag spelar inte. men är som sagt en snäll och generös idiot, som inte ens vet vad matte innebär...
Citera
2018-03-16, 17:45
Medlem
Well, sjukt svårt att ge råd då allas situationer är olika. Men jag har väl ungefär varit i samma sits.

Allt handlar inte om pengar, det handlar snarare om ditt beteende. Pengar går alltid att fixa, men att hålla i dom är svårare. Där måste du på något sätt bestämma dig, sen finns det väl hjärnskrynklare man kan gå till om man vill men det är jag inget fan av. Sluta handla helt enkelt.

Du skriver att du tagit ett lån, anser du ett lån vara din buffert? För isåfall är det den märkligaste bufferten jag varit med om, en buffert är sparade pengar som man inte rör om det inte händer något. Inte pengar som är belagd med en skuld, dom betalar man tillbaka.

Har du det tufft och inga pengar så ska du heller inte behöva stå till svars för din familjs dåliga ekonomisinne. That's it. Förklara din situation för dom, kan dom inte acceptera det så är det fel på dom. Inte dig.

Men den stora frågan är vad dina 130.000:- kommer ifrån om du har gjort dig skuldfri. Men det är väl en annan tråd antar jag....
Citera
2018-03-16, 17:45
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag kämpade faktiskt i flera år, bara med lyxfällans program, att bli skuldfri! Och jag var verkligen i träsket! Men jag fick et lån, till en en ränta på 3,4% på den billigaste bank, sökte min kreditvärdighet, som tydligen var hög? Vet i inte en vad det innebär?

Men nu har jag fått problem? Ser ju att jag börja handla hejvilt igen på nätet, men bufferten börja minska. snälla ni, som vet hur man får pengar att växa. hjälp mig! ränta och matematik, är samma som: "jag fatta nadda?" Jag har ju nu en lite buffert på 130k, men jag ser ju nu att den minskar? Jag handlar vad jag vill, betalar direkt, men "vissa" har börjat att fråga mig efter om de kan låna lite pengar av mig. Vet inte hur de vet att jag har ett överskott, men det är inom familjen?
Nu har jag ju förvisso varit utnyttjat hela mitt liv, men jag orkar inte mera? Har ni något råd? Aldrig tillbaka till lyxfällan? Jag spelar inte. men är som sagt en snäll och generös idiot, som inte ens vet vad matte innebär...

I grunden är det enkelt och har inte med matematik att göra. Om du ser till att månadens utgifter inte får överstiga månadens inkomster, så kommer ditt kapital att öka.

Så enkelt är det.

Vad är det för smörja du handlar som du uppenbarligen inte har råd till?
Citera
2018-03-16, 17:47
Medlem
Fråga den här snubben, han ber om frågor, han följer även upp sina fantasier i flera inlägg i tråden: (FB) Lyxfällan
Citat:
Ni kan prata hur mycket skit som helst om det programmet, ni vet bara inte hur de hjälpte mig? Jag har inte varit med i deras program, men jag tycker att det är lite fel att prata skit om dem! Det är ju så det är? Att man konsumerar mer än det man har rätt till? Det programmet räddade mig, utan att vara med i det.

Fråga mig vad ni vill?
Citera
2018-03-16, 18:47
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
I grunden är det enkelt och har inte med matematik att göra. Om du ser till att månadens utgifter inte får överstiga månadens inkomster, så kommer ditt kapital att öka.

Så enkelt är det.

Precis. Det finns några enkla regler.

- Spara först varje månad (t.ex ha stående överföring på 5000 till ett sparkonto i annan bank, så det blir jobbigt att plocka ut)
- Använd aldrig kredit
- Köp aldrig på avbetalning
- Skippa saker med dyr månadskostnad (t.ex, dyrt gym. Ut och spring i skogen i stället).
- Laga mat själv i stället för att köpa färdigt
- Köp inte dyrare saker än du behöver (Undvik deluxe grejer som har en massa features som du inte behöver)
Citera
2018-03-16, 18:57
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Fråga den här snubben, han ber om frågor, han följer även upp sina fantasier i flera inlägg i tråden: (FB) Lyxfällan
Ja, det är sant, jag var där, i träsket. Hur fan tror du det känns att ta sms lån för att kunna betala månadens räkningar? Till det tar stopp i hjärnan? Eller tror du att någon planta du har i fönsterkarmen skall börja slå ut 1000 lappar? Nähh, såh enkelt är det inte, det är en kamp, om att inse det man är kapabel till i nuläget, och då vaknar man upp, och ser sina Begränsningar? Så var gjorde jag fel?
Citera
2018-03-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ja, det är sant, jag var där, i träsket. Hur fan tror du det känns att ta sms lån för att kunna betala månadens räkningar? Till det tar stopp i hjärnan? Eller tror du att någon planta du har i fönsterkarmen skall börja slå ut 1000 lappar? Nähh, såh enkelt är det inte, det är en kamp, om att inse det man är kapabel till i nuläget, och då vaknar man upp, och ser sina Begränsningar? Så var gjorde jag fel?
Det är mindre än en månad sedan du skrev det inlägget och slog dig på bröstet över din präktighet och skulle ge andra råd, nu har du alltså hunnit konka allt? På mindre än en månad?
Citera
2018-03-16, 19:11
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det är mindre än en månad sedan du skrev det inlägget och slog dig på bröstet över din präktighet och skulle ge andra råd, nu har du alltså hunnit konka allt? På mindre än en månad?
vad menar du på att jag har konkat allt?🤔
Citera
2018-03-16, 19:29
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Ansök om en god man? Du lider ju uppenbarligen av något och inte är kapabel till att ta hand om dig själv om du inte förstår sambandet mellan att du handlar saker och du får mindre pengar på kontot.
Citera
2018-03-16, 19:52
Medlem
elastikmandens avatar
Nej, den lilla rövknullade lilla idioten, försökte att överleva, och har är faktiskt totalt skuldfri! Varför klandra ni mig?
Citera
2018-03-16, 19:58
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Så enkelt är det.

allt man köper, är bara det det man behöver.
Citera
2018-03-16, 20:17
Medlem
Citat:
Nej, den lilla rövknullade lilla idioten, försökte att överleva, och har är faktiskt totalt skuldfri! Varför klandra ni mig?
Lugna ned dig lite tack.

Har du möjlighet att förtydliga lite, de här 130k du snackar om. Är det pengar du fått via ett lån eller har du sparat ihop så mycket pengar? Du är lite överallt så det är omöjligt att följa med
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in