• 1
  • 2
2018-03-17, 13:06
Medlem
Neffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Samma sak hände mig för några månader sedan, Skickade pengar från en Svensk bank till Filippinerna och pengarna kom inte fram.

Den Filippinska banken sa att dom inte har fått några pengar och den Svenska sa att pengarna var skickade.

Efter några irriterade mail till bankerna så upptäckte den Svenska banken att en tredje bank som dom använde för transaktionen hade stoppat transfereringen för utredning.

Verkar vara något liknande som har drabbat TS

Får man fråga vilken tredje part detta handlade om? Låter ju väldigt skumt att fler beslutsfattande parter är inblandade än bankerna. Dessutom handlar ju mitt fall om SEPA-överföring mellan två EU-banker.

Fick du pengarna tillbaka och isåfall hur lång tid tog detta?
Senast redigerad av Neffin 2018-03-17 kl. 13:08.
Citera
2018-03-17, 14:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffin
Nu har släktingen varit i kontakt med Nordea och de säger att betalningen gått igenom hos dem iaf. Fick ett referensnummer som jag nu skickat in till min bank. Min bank på Malta finns även i Sverige som låneinstitut så rimligtvis bör man kunna ta emot pengarna i SEK. Min bank säger nu att man ska skicka över ärendet till den tekniska avdelningen så jag får helt enkelt se vad dessa hittar på. Kommer pengarna inte fram på måndag bör ju en ersättning vara aktuell, tycker man. Denna soppa får en att verkligen ogilla banker mer än vad man redan gör.

En liten tröst är att kundtjänsten är väldigt trevliga så man får helt enkelt hoppas på att kompetensen är på samma nivå som det sociala.

Malta - ferratum bank eller? Brukar överföra dit i SEK men då är det från eget konto i samma namn, tar oftast 3-4 dagar innan det syns på kontot.
Citera
2018-03-17, 15:24
Medlem
Neffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Malta - ferratum bank eller? Brukar överföra dit i SEK men då är det från eget konto i samma namn, tar oftast 3-4 dagar innan det syns på kontot.

Stämmer. Betalningen gick iväg den 12/3 så nu har det tagit totalt 5 arbetsdagar. Väntar på mailsvar från banken och hoppas på att det löser sig till på måndag - annars funderar jag seriöst på att byta bank. Mer än 6 dagar ska ingen transaktion behöva ta. Speciellt när allt är kosher från min sida och all dokumentation är inlämnad.
Citera
2018-03-18, 00:22
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Får man fråga vilken tredje part detta handlade om? Låter ju väldigt skumt att fler beslutsfattande parter är inblandade än bankerna. Dessutom handlar ju mitt fall om SEPA-överföring mellan två EU-banker.

Fick du pengarna tillbaka och isåfall hur lång tid tog detta?

Det löste sig men istället för normala tre dagar tog överföringen två veckor. Det är många banker involverade i en transaktion inte bara banken du skickar från och den du skickar till och alla är rädda för pengatvätt.

Vilken bank som min bank hade som mellanhand vet jag inte, när dom såg vad problemet var så löste det sig direkt.
Citera
2018-03-18, 10:16
Medlem
Neffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Det löste sig men istället för normala tre dagar tog överföringen två veckor. Det är många banker involverade i en transaktion inte bara banken du skickar från och den du skickar till och alla är rädda för pengatvätt.

Vilken bank som min bank hade som mellanhand vet jag inte, när dom såg vad problemet var så löste det sig direkt.

Okej, skönt att höra. Har haft en relativt god kontakt med kundtjänsten som verkar villiga att hjälpa till så vi får helt enkelt se vad som händer här imorgon. Det bör ju lösa sig då alla underlag finns att tillgå. Man vill ju gärna behålla sitt konto då allt gått smärtfritt tidigare och jag gillar deras mastercard som har relativt hyggliga villkor.
Citera
2018-03-20, 00:34
Medlem
Neffins avatar
En liten uppdatering:

Inga pengar inne på kontot och den "tekniska avdelningen" har ännu inte hört av sig. Ringde kundtjänsten för att skynda på lite men de sa att man ännu inte fått något svar. Börjar bli lite smått orolig. Alla uppgifter stämmer, Nordea har sagt att pengarna bokfördes den 12:e och jag har även ett referensnummer tillgängligt. Kan en bank blåsa en bara så på pengarna? Om dessa gör det vart vänder man sig då om banken befinner sig på Malta? Handlar ändå om en relativt stor summa.
Citera
2018-03-20, 13:50
Medlem
Neffins avatar
Citat:
En liten uppdatering:

Inga pengar inne på kontot och den "tekniska avdelningen" har ännu inte hört av sig. Ringde kundtjänsten för att skynda på lite men de sa att man ännu inte fått något svar. Börjar bli lite smått orolig. Alla uppgifter stämmer, Nordea har sagt att pengarna bokfördes den 12:e och jag har även ett referensnummer tillgängligt. Kan en bank blåsa en bara så på pengarna? Om dessa gör det vart vänder man sig då om banken befinner sig på Malta? Handlar ändå om en relativt stor summa.

Löste sig nu. Tydligen var det något problem med deras datorsystem. Kundtjänsten var åtminstone i världsklass enligt min åsikt och mycket serviceminded..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in