2018-03-15, 23:54
Medlem
carminaburanas avatar
Tjenare, sålde ett spel på ebay för 600 dollar, och fick direkt ett mail från köparen att han betalat med sitt bank konto, och hellre ville betala med sitt kontokort. Så jag skickade en refund, men gjorde det via paypal istället för att gå via ebay och göra en cancellation. Det är första gången jag gjorde en refund, och fattade inte att man ska gå via ebay inann. Iallafall, nu när jag vill cancellera ordern så säger ebay att de inte kan fullfölja det, eftersom jag har ett case öppet på paypal. Samtidigt har jag en final value fee på 75 dollar som inte försvinner från ebay. Snubben vill alltså köpa spelet, så hur gör man, ska man skicka en ny request för betalning eller kan han bara betala med sitt kontokort igen direkt? Eller har jag blivit blåst?
Citera
2018-03-16, 01:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Eller har jag blivit blåst?

Ja.
Citera
2018-03-16, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja.

Fast nja, jag har gjort exakt samma misstag.

Tog någon dag eller 3 sen "connectade" paypal och ebay med varandra och ebay fattade att det blivit refundat
Citera
2018-03-16, 08:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Fast nja, jag har gjort exakt samma misstag.

Tog någon dag eller 3 sen "connectade" paypal och ebay med varandra och ebay fattade att det blivit refundat

Jovisst, men just det här "jagbetaladefrånfelkontojagcillgöraom" är ju grundstenen i triangelbedrägerier.
Citera
2018-03-16, 11:01
Medlem
carminaburanas avatar
ok, tack för svaren allihopa, hehe. Fick även svar från ebay, och det var att skicka en request of payment från paypal på samma belopp, så det gjorde jag, och han betalade direkt, så det verkar inte vara några problem! Man får hoppas att det inte blir nåt skit när det dyker upp hos honom. Verkar vara många som claimar att varan inte är som annonserad och sen vill ha refund och vägrar skicka tillbaka prylen, och då finns det inte ett skit man kan göra som säljare.

En annan sak, ebay säger att de tar 10% av priset man sålt varan för, men sen lägger asen på moms med, trots att varan är begagnad. så på denna saken som jag sålde för 600 dollar, så måste jag betala 75 dollar till ebay. Wtf?
Citera
2018-03-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ok, tack för svaren allihopa, hehe. Fick även svar från ebay, och det var att skicka en request of payment från paypal på samma belopp, så det gjorde jag, och han betalade direkt, så det verkar inte vara några problem! Man får hoppas att det inte blir nåt skit när det dyker upp hos honom. Verkar vara många som claimar att varan inte är som annonserad och sen vill ha refund och vägrar skicka tillbaka prylen, och då finns det inte ett skit man kan göra som säljare.

En annan sak, ebay säger att de tar 10% av priset man sålt varan för, men sen lägger asen på moms med, trots att varan är begagnad. så på denna saken som jag sålde för 600 dollar, så måste jag betala 75 dollar till ebay. Wtf?

"Inte ett skit man kan göra"

Vill bara påpeka att det inte stämmer, jag bedriver e-handel hela dagarna och tar betalt med bland annat Paypal.

Förr fanns problemet med mycket chargebacks, men eBay och Paypal, framförallt Paypal har jobbat hårt på att förbättra det.
- Det är svårare att göra en chargeback.
- Det finns idag säljarskydd, dokumenterar du din frakt, tex ser till att skcika med kolli-id och utlämningsbekräftelse tex. via skickalätt.se med Posten är det nästan alltid spårbart och ID utlämning till andra länder.

Så faktum är att du kan vara ganska trygg så länge du inte är en skojjare.
Citera
2018-03-16, 18:36
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2018-03-17, 00:13
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
"Inte ett skit man kan göra"

Vill bara påpeka att det inte stämmer, jag bedriver e-handel hela dagarna och tar betalt med bland annat Paypal.

Förr fanns problemet med mycket chargebacks, men eBay och Paypal, framförallt Paypal har jobbat hårt på att förbättra det.
- Det är svårare att göra en chargeback.
- Det finns idag säljarskydd, dokumenterar du din frakt, tex ser till att skcika med kolli-id och utlämningsbekräftelse tex. via skickalätt.se med Posten är det nästan alltid spårbart och ID utlämning till andra länder.

Så faktum är att du kan vara ganska trygg så länge du inte är en skojjare.

Exakt, nu jobbar jag visserligen på supporten men sålänge du fullföljer kraven för säljarskyddet så blir du ersatt för eventuella chargebacks och andra ärenden. Så länge du skickar spårbart till rätt adress (och säljer tillåtna varor) så är du skyddad och kan sitta lugnt i båten.
Citera
2018-03-17, 01:15
Medlem
carminaburanas avatar
yes, jag filmade tom när jag förbackade varan samt visade att den fungerade.

Jävla ockerpriser att sälja på ebay/paypal. 630 dollar fick jag för min vara ink frakt. Paypal tog 35 dollar, och ebay tog 75 dollar för besväret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in