2018-03-15, 20:45
Medlem
Speciellt inom IT är detta vanligt. Visst, de stora företagen har outsourcat delar utomlands och därför är engelska officiellt språket. Men små konsultfirmor och liknande, varför?

Och varför skriva annonsen på engelska när det väldigt ofta står att svenska är krav för tjänsten?

Sen i slutet på annonsen, Please contact Börje Börjesson for questions...

Alltså, vad fan är det frågan om?
Citera
2018-03-15, 21:12
Medlem
Prodelins avatar
Kom in i verkligheten, vi lever i en globaliserad värld och engelska är koncernspråken, klarar du inte skriva en snygg CV på engelska ska du kanske inte söka dig dit...
Citera
2018-03-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Kom in i verkligheten, vi lever i en globaliserad värld och engelska är koncernspråken, klarar du inte skriva en snygg CV på engelska ska du kanske inte söka dig dit...

Vilket skämt.. vem fan läser dessa platsannonser egentligen?

Är det till indierna och kineserna som är här på tillfälligt uppehållstillstånd dessa annonser vänder sig? Nej så kan det inte vara, för de kan inte svenska.

Tillåt mig att garva.
Citera
2018-03-15, 21:26
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Vilket skämt.. vem fan läser dessa platsannonser egentligen?

Är det till indierna och kineserna som är här på tillfälligt uppehållstillstånd dessa annonser vänder sig? Nej så kan det inte vara, för de kan inte svenska.

Tillåt mig att garva.

Du kan garva hur mycket du vill men vi lever inte på 70-talet i Sverige längre, när jag söker nytt jobb är både personliga brevet och cv på engelska, gör det lättare också då alla kan engelska i Sverige.
Citera
2018-03-15, 21:28
Medlem
Citat:
Du kan garva hur mycket du vill men vi lever inte på 70-talet i Sverige längre, när jag söker nytt jobb är både personliga brevet och cv på engelska, gör det lättare också då alla kan engelska i Sverige.

Jag garvar fortfarande. Vem förutom, den enstaka indiern eller kinesen i kontorslandskapet kan inte svenska där du jobbar?
Citera
2018-03-15, 21:31
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Jag garvar fortfarande. Vem förutom, den enstaka indiern eller kinesen i kontorslandskapet kan inte svenska där du jobbar?

Du förstår inte, det är mycket globala kontakter dagligen som kräver att man kan prata engelska, dessutom visar det på att du är bildad och kunnig.
Citera
2018-03-15, 21:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Det är kutym att man skriver CV och PB på det språk som annonsen är skriven på, och för företag som efterfrågar folk som kan flytande engelska är detta en smidig väg.
Citera
2018-03-15, 21:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Vi är runt 300 anställda. Snittårslönen är runt 600tkr.. Och fler än 1/3 har annat modersmål än svenska eller engelska. Så det är Fan inga "budgetindier". Stälvklart är engelska formellt koncernspråk.
Citera
2018-03-15, 22:53
Medlem
Citat:
Du förstår inte, det är mycket globala kontakter dagligen som kräver att man kan prata engelska, dessutom visar det på att du är bildad och kunnig.

Nej, DU förstår inte. Att företaget har globala kontakter har igen betydelse när det handlar om en rekrytering av en person som ska kunna SVENSKA.

Och jag har varit på en sånt där pajaseri företag...det var EN som inte kunde svenska och det blev inte lite snopet när den personen lämnade ett möte plötsligt och folk började tänka..ska vi fortsätta prata engelska nu eller?

Vad det är, är ett jävla skämt och inget annat.
Citera
2018-03-15, 23:52
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Speciellt inom IT är detta vanligt. Visst, de stora företagen har outsourcat delar utomlands och därför är engelska officiellt språket. Men små konsultfirmor och liknande, varför?

Inom i princip samtliga IT-jobb så kommer du förr eller senare att stöta på antingen engelska manualer, engelsk programvara eller engelska kunder och som du måste behärska för att kunna göra ditt jobb.

Genom att skriva annonsen på engelska så rensar företaget omedelbart ut alla som p.g.a dåliga engelskakunskaper får problem i sådana situationer.
Citera
2018-03-16, 01:38
Medlem
Tycker också att det är löjligt, precis som alla engelska titlar som man knappt förstår, bara för att det ska låta trendigt och internationellt. Jag ogillar verkligen globaliseringen, speciellt när allt bara ska handla om att vika sig för dominanta engelska och amerikanska intressen. Sverige har verkligen ett mindervärdeskomplex.
Citera
2018-03-16, 10:07
Moderator
tobess avatar
Citat:

Det är ju inte bara det att det är koncernspråket, utan också det första du nämner.

För att ta ett exempel:

Jag jobbar i land A, den jag rapporterar till sitter i land B och hans chef sitter i land C. När vi anställer nya personer till teamet så är det utan undantag på engelska som alla intervjuer, annonser o.s.v. sker på, eftersom det språk som alla behärskar. Utöver detta har vi också krav på att kunna det lokala språket, men det är faktiskt av underordnad betydelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in