• 2
  • 3
2018-03-17, 22:24
Medlem
iSees avatar
Ingen alls. Det är helt befängt hur vissa försöker glorifiera dålig ekonomi och fattigdom.
Citera
2018-03-18, 15:42
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSee
Ingen alls. Det är helt befängt hur vissa försöker glorifiera dålig ekonomi och fattigdom.

Med tanke på hur många amerikanska stjärnor och barn till sådana som typ knarkar ihjäl sig etc så finns det nog vissa nackdelar...
Citera
2018-03-18, 15:49
Medlem
Vad är nackdelen med att växa upp som bortskämd?

Att man blir jättesur på mamma och pappa när dem inte vill köpa en stor platt tv till en för 50.000 kr.
Citera
2018-03-18, 15:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den stora nackdelen med att vara bortskämd är ju om detta någon gång upphör. Då kan uppvaknandet bli jobbigt. Men om bortskämdheten bara fortsätter hela livet så ser jag inga nackdelar.
Citera
2018-03-18, 17:40
Medlem
Att ha pengar betyder ju inte i sig självt att man är bortskämd, det handlar ju snarare om en mentalitet, att veta hur man försörjer sig själv, förstår pengars värde, att man inte förväntar sig att andra ska göra allt för en. Både rika och fattiga kan vara bortskämda, till exempel om man inte får lära sig att hjälpa till hemma som barn.
Citera
2018-03-18, 17:54
Medlem
Ge en man en fisk och du föder honom för en dag. Lär en man att fiska och du föder honom för hela livet.

Det här kan ju bli lite avigt om man är bortskämd. Alltså att man aldrig lär sig fiska utan bara blir matad dag för dag och sätts i en beroendeställning till den som skämmer bort en. TS verkar ju inte ha fått det dåliga med att vara bortskämd iom att du står på egna ben vad det verkar. Grattis, det måste kännas skönt <---- (Edit: menar detta genuint! )

Nu såg jag att flera skrivit nästan samma sak så jag tillägger att konsekvenserna av att inte "stå på egna ben" är rätt jobbiga psykiskt. I alla fall för mig. Hatar att inte veta att jag bidrar och gör rätt för mig. Antar att det är lika jobbigt som för alla som är arbetslösa/ sysslolösa eller på gränsen.

Känslan är biologiskt förankrad vad jag förstått iom att man inte passar in i samhället. Man blir isolerad och deprimerad. Jag tror Robert Sapolsky går igenom det i någon av föreläsningarna på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=NNnIGh9g6fA
Senast redigerad av Ok-perfekt 2018-03-18 kl. 18:15.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in