Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-02-23, 09:35
  #1
Medlem
NuPpArTs avatar
Är väldigt sugen på att se Babylonsjukan. Någon som har sett och vill reflektera lite över den? tack
Citera
2005-03-01, 18:14
  #2
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuPpArT
Är väldigt sugen på att se Babylonsjukan. Någon som har sett och vill reflektera lite över den? tack

Jag såg den precis och tyckte att det var en ordentlig kalkon utan trovärdighet någonstans. Kändes väldigt ogenomtänkt och krystad. Dialog och manus var under all kritik. När filmens huvudkärna presenteras i slutet vill man bara kräkas för det känns så "ditplacerat" och påtvingat. Vissa delar satt jag och tjejen och skrattade högt för att det var så uselt.

Jag hade kanske för höga förväntningar men den är inte bra punkt!
Citera
2005-03-01, 19:11
  #3
Medlem
Fin analys, filmen sög verkligen!
Citera
2005-03-01, 19:41
  #4
Medlem
Spott & spes avatar
Japp

Helt riktigt. Ytterligare ett jävla slöseri med anslagen till kulturell verksamhet. Filmen är en uppenbar ripp av serien "Spung 2.0" som jag tidigare sett och uppskattat för dess trovärdiga karaktärer och miljöskildringar.

Som vanligt ser vi 30-åriga familjefädrar och mödrar som ska föreställa 19-20 åringar.

Ungdommarna kämpar mot något kvasinazistiskt nationalparti som i filmen varkar vara på gränsen till att ta över makten i riket. Att det i verkligheten inte funnits ett sånt parti i riksdagen så länge jag kan minnas verkar inte bekomma skaparna av filmen ett dugg. Det är naturligtvis den goda saken och samhällets fördommar och utanförskap o bla bla bla som är den övergripande hjärtefrågan. Samma gamla trivselvisa vi hört tusen o en gånger tidigare.

Faan va svensk film suger arsle.
Citera
2005-03-01, 20:23
  #5
Medlem
Christoffers avatar
Pinsam som fan.
Citera
2005-03-01, 22:20
  #6
Medlem
Bergman-Wasas avatar
En av de sämsta filmer jag sett på länge. Riktigt jävla dålig. En dålig kopia på serien Spung, fast med invandrare. Hon som spelar huvudrollen är en sån oroligt usel skådis.
Citera
2005-03-01, 22:25
  #7
Medlem
Haha, Nina Wähä heter hon visst. och jag vet var hennes brevlåda bor (delar ut post till henne)
Citera
2005-03-02, 00:29
  #8
Medlem
GucKishs avatar
den var som svensk film är mest, nyanslös. men med tanke på vad svensk film brukar leverera, så var den ok.
Citera
2018-03-15, 16:57
  #9
Medlem
Babylonsjukan

Satt och läste om Stockholm Boogie på Filmtipset, en film jag velat se i typ 100 år så dök den här upp bland förslag på liknande filmer, jag är visserligen inte jätteförtjust i film och särskilt inte svensk film men den här verkar faktiskt intressant, dessutom vill jag minnas om jag tänker efter att jag har hört att den här ska faktiskt vara riktigt bra. Nån som kan ge ett omdöme?

http://www.filmtipset.se/film/babylonsjukan.html
Citera
2018-03-15, 17:06
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Det är utan snack en av dom sämsta filmer jag någonsin har sett. För mig som kommer från ganska inte fattiga så i alla fall knegarvärlden så gör det ont i hela min själ när medelklasslynglar bara garvar åt brev från inkasso och fogden. Fast det kanske egentligen är en briljant satir över just medelklasslynglar som leker proletärer.

Manus är skitkass, skådespelarna är skitkassa, den är dåligt filmad och så jäva larvig. Det enda som är bra med den är musiken.

1/10.
Citera
2018-03-15, 23:26
  #11
Medlem
Kongruensbojds avatar
Håller med föregående talare. Man kan även lägga till den stötiga invandrarsvenskan som varje svensk (!) i filmen snackar, samt den dåliga kameran. Mellanbrodern Skarsgård är den enda som inte gör bort sig helt.
Citera
2018-03-15, 23:48
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Håller med föregående talare. Man kan även lägga till den stötiga invandrarsvenskan som varje svensk (!) i filmen snackar, samt den dåliga kameran. Mellanbrodern Skarsgård är den enda som inte gör bort sig helt.
Det känns mer som ett folkhögskoleprojekt än en "seriös" film. Wikipedia säger följande:

Citat:
Babylonsjukan är ett tidsdokument, filmad med omedelbara och snabba kameravinklingar, som ger filmen dess närhet och känsla av realism, ibland kallat en semi-dokumentär film

Det är nästan sant. Den försöker så hårt vara ett seriöst och ärligt tidsdokument men exakt allt känns bara fejkat. Mycket på grund av dom usla skådespelarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback