• 1
  • 2
2018-03-15, 11:43
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Har du en hyresrätt för 7500 kr/mån så är den billigare än en bostadsrätt med ett lån på 2 M kr, då 2M kr med 5% avkastning skulle ge dig 7500 kr/mån.

Efter som hyresmarknaden är reglerad i Sverige så kan det i vissa fall vara billigare att hyra än att äga.
han har ju inte 2mkr som han kan investera och få avkastning, utan behöver LÅNA, dvs betala ränta för.

Svar på frågan, JA, det är i längden alltid bättre med BR än HR
Så: Köp någon äldre lgh med låg avgift!
2mkr med ränta och 2% amortering ger kostnad på c:a 5-6 tkr. och plus avgift, då är du uppe i hyresnivåerna.
även om det blir högre månadskostnad, tänk att om 10 år har du något som har säkert högre värde.
hyran är pengar i sjön
Tyvärr har jag insett själv det för sent. Bott i hr i 20år, slängt >1,4 mille i hyran
Senast redigerad av autostoperka 2018-03-15 kl. 12:02.
Citera
2018-03-15, 11:53
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Hyran täcker upp en del av utgifterna man har vid eget ägande, så värdetappet man kan få är inte så stort som din beräkning visar.

Jag har inte beräknat något värdetapp. Jag har skrivit att man har utgifter på drygt 90 000 kr per år för en hyresrätt. Läs vad jag skriver istället för att kasta fram halmgubbe efter halmgubbe.

Citat:
Man får också ta in i beräkningen att de pengarna man låst i bostaden kunde man investerat i annat.

Har du en hyresrätt för 7500 kr/mån så är den billigare än en bostadsrätt med ett lån på 2 M kr, då 2M kr med 5% avkastning skulle ge dig 7500 kr/mån.

Du får inte 2 miljoner kronor av banken för att kasta in på börsen. Har du två miljoner kronor är saken självklart en annan, men nu pratar vi om att köpa en bostad med bostadslån. Varför tar du fram helt orimliga scenarion och diskuterar utifrån dessa?

Man får även ta med eventuella värdeökningar för en bostadsrättslägenhet. Den delen har vi helt skippat här. Som sagt är uträkningen av fördelar/nackdelar extremt komplicerad, och omöjlig att göra för framtiden. Det enda man kan se är att kostnaden för hyresrätten över dom kommande tio åren säkerligen kommer passera miljonen om man räknar med hyreshöjningarna som kommer ske.

Citat:
Efter som hyresmarknaden är reglerad i Sverige så kan det i vissa fall vara billigare att hyra än att äga.

Absolut, och det kan vara en bra deal att vinna på Lotto också. Som sagt är det totalt onödigt att diskutera själva kostnaden/vinsten av att ha en bostad när man inte ens har två utvalda alternativ att jämföra.
Citera
2018-03-15, 16:18
Medlem
Räkna ut kostnaden för att hyra och kostnaden för att äga.

Räkna på antal år du tänker bo där och totalkostnaden.

Räkna ut hur många % en årshyra är av marknadsvärdet.

Me de siffrorna får du en bra bild av vad som är mest fördelaktigt.

Om jag ska komma med ett konkret förslag, låter som att du vill börja investera: Köp något attraktivt och hyr ut dyrt och hyr något billigt till dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in