2018-03-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
När de köptes är nog inte viktigt, vilka år de är ifrån möjligen. Det finns Dylan från 70-talet och jazz från 50-talet, dödsmetall från 90 och snajdig pop från 00.

När skivan pressades, det är det som är viktigt. Dylan och 50-tals jazz på CD har inget värde.
Citera
2018-03-14, 19:47
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Olika, de vanliga från den tiden. Latin Kings, Fattaru, Ayo, Leafnuts, Russiak...bla bla bla. Minns inte, har som sagt legat i källaren i fem år.

Inte för att det spelar roll, ska göra mig av med allt i klump.

Bra skick på dom? Dom du nämner brukar lätt gå för 15-20 kr/plattan och uppåt på Tradera.

Är det Föder Nåt Nytt med Ayo? Är det hans andra fullängdare som inte blev offentligt släppt så snackar vi pengar. Runt tusenlappen tippar jag.

Pallar du så kolla på https://www.discogs.com/
Kan vara att du har någon gammal dyrgrip ju. Värt att lägga en Traderaannons på den då ju

Men random CDs går bara för några kr styck..
Citera
2018-03-14, 19:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
När skivan pressades, det är det som är viktigt. Dylan och 50-tals jazz på CD har inget värde.

Men alltså, om du nu har sån jävla koll varför slänger du inte ur dig en gissning på värdet istället för att prata skit?
Det är väl klart som faen att det har ett värde. Det som är frågan är om värdet är 1 kr eller mer. Pressningar är mest av vikt när det handlar om vinyl, vilket jag har några meter av, den som vill ha lite Dylan eller Thelonious Monk på CD bryr sig knappast om vilken pressning det är.
Citera
2018-03-14, 19:56
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Men alltså, om du nu har sån jävla koll varför slänger du inte ur dig en gissning på värdet istället för att prata skit?
Det är väl klart som faen att det har ett värde. Det som är frågan är om värdet är 1 kr eller mer. Pressningar är mest av vikt när det handlar om vinyl, vilket jag har några meter av, den som vill ha lite Dylan eller Thelonious Monk på CD bryr sig knappast om vilken pressning det är.
Du har jävligt fel i att folk, samlare, inte skulle bry sig om vilken utgåva det handlar om. Det kan skilja hundratals kronor på samma skiva i olika utgåvor.

En förstapress betingar ofta ett högre värde än en tredjeutgåva av skiva, speciellt de lite mer sällsynta.
Så att ge ett ungefärligt värde på din samling är i stort sett omöjligt utan att veta vad det handlar om.
Citera
2018-03-14, 19:58
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Bra skick på dom? Dom du nämner brukar lätt gå för 15-20 kr/plattan och uppåt på Tradera.

Är det Föder Nåt Nytt med Ayo? Är det hans andra fullängdare som inte blev offentligt släppt så snackar vi pengar. Runt tusenlappen tippar jag.

Pallar du så kolla på https://www.discogs.com/
Kan vara att du har någon gammal dyrgrip ju. Värt att lägga en Traderaannons på den då ju

Men random CDs går bara för några kr styck..

Inga rariteter. Tror jag, var som sagt länge sen jag öht såg dessa.
Citera
2018-03-14, 20:01
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du har jävligt fel i att folk, samlare, inte skulle bry sig om vilken utgåva det handlar om. Det kan skilja hundratals kronor på samma skiva i olika utgåvor.

En förstapress betingar ofta ett högre värde än en tredjeutgåva av skiva, speciellt de lite mer sällsynta.
Så att ge ett ungefärligt värde på din samling är i stort sett omöjligt utan att veta vad det handlar om.

Visst, men vad är en förstautgåva av en CD med någon som dog 1982? Jagar någon verkligen en speciell utgivning av Blood On The Tracks på CD?

Strunt samma. Slänger skiten i grannens kompost.
Citera
2018-03-14, 20:04
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Visst, men vad är en förstautgåva av en CD med någon som dog 1982? Jagar någon verkligen en speciell utgivning av Blood On The Tracks på CD?

Strunt samma. Slänger skiten i grannens kompost.
Det kan vara väldigt mycket i rätt kretsar.
Om personen är död och dessa förstapressar inte finns att få tag i lätt längre är samlare ofta beredda att betala bra pengar.
Citera
2018-03-14, 20:10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det kan vara väldigt mycket i rätt kretsar.
Om personen är död och dessa förstapressar inte finns att få tag i lätt längre är samlare ofta beredda att betala bra pengar.

Ok, allt är förstapressar. I nyskick.
Citera
2018-03-14, 20:16
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ok, allt är förstapressar. I nyskick.
Ta då en eftermiddag och kolla skivornas värde på Discogs, det kan löna sig rejält.
Discogs har en mobilapp där du kan läsa in streckkoden på en skiva och ge dig info om den med värde o.s.v.
Citera
2018-03-14, 20:21
Medlem
Citat:

Du behöver inte bli upprörd. Jag kan inte gissa vad din samling är värd med den information du har gett, tyvärr.
Men det jag kan säga är att ingen köper Dylan eller Thelonious Monk på CD om de inte är intresserade av pressningarna. Det finns i princip ingen idag som köper CD-skivor endast för musikens skull.
Senast redigerad av Lord_Stalin 2018-03-14 kl. 20:24.
Citera
2018-03-14, 20:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ta då en eftermiddag och kolla skivornas värde på Discogs, det kan löna sig rejält

Nu har jag sagt att jag inte orkar sitta och sälja allt en och en. Min enda undran är om det är värt att bära två ikeapåsar till Mickes Skivor för att bli av med dem? Får jag en kopp kaffe, en biobiljett eller en billig surfplatta för pengarna?
Citera
2018-03-14, 20:27
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Du behöver inte bli upprörd. Jag kan inte gissa vad din samling är värd med den information du har gett, tyvärr.
Men det jag kan säga är att ingen köper Dylan eller Thelonious Monk på CD om de inte är intresserade av pressningarna. Det finns i princip ingen idag som köper CD-skivor endast för musikens skull.

Jo, jag känner faktiskt en som gör det, låter helt sjukt men han älskar CD-formatet. Det är nån diagnos inblandat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in