2018-03-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
För att förstå detta har jag för mig själv ett bra exempel.
Det är järnvägen som har något som inte är bra ibland när det blir för varmt nämligen solkurvor.
Vad är det tror ni?
Sug på den och tänk igen.

Det du nu talar om handlar inte om att den omgivande lufttemperaturen värmer upp rälsen, utan att strålningsvärmen påverkar rälsen, precis som en solvarm husvägg, kan nå mycket högre temperatur än den omgivande luftens. Du är alltså ute och cyklar fortfarande för du inte förstår skillnaden mellan konvektion och konduktion. Så det jag skriver är fakta medan det du skriver är rappakalja.
Citera
2018-03-19, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
De flesta bilar har väl numera en termometer inbyggd? Visar den verkligen lägre temperatur ju mer du gasar på?

Att luft i rörelse upplevs som kallare beror helt enkelt på att huden ständigt möter "ny", ouppvärmd luft. Av samma skäl brukar vi ta på oss tjocka kläder i kall väderlek. Kläderna i sig "värmer" inte (om man inte sätter eld på dem!), men de fördröjer utväxlingen av kall och kroppsvarm luft.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Japp den är inbyggd men givaren till mätaren sitter skyddad mot fartvinden

Faktum är att våra bilars givare för yttertemperatur och halkvarning förvisso sitter skyddade men inte i första hand mot fartvinden då fartvind inte skulle få dem att visa fel, för den kommer ju att visa samma temp oavsett stillastående eller fartvind.

De sitter skyddade för att inte få direkt solljus på sig, och för att minska risken för att påverkas av värmeenergi från fordonet, samt för att inte bli skadade av sten och annat skit från vägbanan.

Vanligen så sitter därför denna tempsensor på undersidan av plasten mellan front och framvagn, infälld i en egen liten skyddad men ventilerad låda.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in