2018-03-16, 19:50
Medlem
metallens värmeexpansion borde väl generera en smula friktionsvärme.
Citera
2018-03-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Fel. Fel fel fel, fel.
Köldeffekten existerar.
En turbo går bättre med i nordanvind kyler lufter enormt mycket mer då den är kallare
tänk lite

Nix, allt jag skrev är 100% korrekt, luftens temperatur ändras INTE för att det blåser, och inte heller ändras döda material i temp om det är -10 och vindstilla eller blåser. De kan aldrig bli kallare än tufttemperaturen hur fans mycket det än blåser.

Ge dig inte in i motorvärlden, där har du garanterat inget väsentligt att lära mig.

Nordanvind eller ej, är luften temp säg 10 plus, så spelar det inget roll om det blåser storm eller är vindstilla, luften in till motorn kan då aldrig bli kallare än 10 plus oavsett hur fort du kör eller hur mycket det än blåser. Den enda fördelen du får är att det kan gå fortare och lättare att kyla den komprimerade luften ner till dessa 10 plus, beroende på hur bra värmeväxlare/intercooler man har.

Att en turbomotor sen kan gå bättre i kalla temperaturer är sant, men totalt irrelevant för det ursprungliga och totalt felaktiga påståendet att en metallbit skulle bli kallare än luftens temperatur om man blåser på den.
Citera
2018-03-16, 21:45
Medlem
Citat:
Fel. Fel fel fel, fel.
Köldeffekten existerar.
En turbo går bättre med i nordanvind kyler lufter enormt mycket mer då den är kallare
tänk lite

Orkar inte diskutera med dig mer. Kan lägga fram hur mycket källor som helst, men du verkar ju leva i en fantasivärld, så ska låta dig göra det. Läs på lite fysik och kom sedan tillbaka. LUFTTEMPERATUREN ÄNDRAS INTE PÅ GRUND AV VINDEN. Kan du sluta prata om din älskade Köldeffekt. Det är lufttemperatur vi pratar om.
Senast redigerad av LHF97 2018-03-16 kl. 22:03.
Citera
2018-03-17, 01:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHF97
Fortsätt med din härskarteknik, det är väldigt moget! Lägg fram saklig fakta istället. Inte för att vara den, men pluggar faktiskt på en civilingenjörslinje, så känner faktiskt att jag inte är i behov att gå om grundskolan. Fattar inte vad du vill få sagt. Jag säger ju att vind har en kylande effekt, men temperaturen på den luften som kyler är densamma om det blåser eller ej.

Du kan väl kolla dessa länkar och kommentera dom, utan att ha en nedsättande ton?

https://www.britannica.com/science/wind-chill
https://sciencing.com/wind-affect-thermometer-23922.html

Kan du ta länkarna på svenska?
Citera
2018-03-17, 01:14
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nix, allt jag skrev är 100% korrekt, luftens temperatur ändras INTE för att det blåser, och inte heller ändras döda material i temp om det är -10 och vindstilla eller blåser. De kan aldrig bli kallare än tufttemperaturen hur fans mycket det än blåser.

Ge dig inte in i motorvärlden, där har du garanterat inget väsentligt att lära mig.

Nordanvind eller ej, är luften temp säg 10 plus, så spelar det inget roll om det blåser storm eller är vindstilla, luften in till motorn kan då aldrig bli kallare än 10 plus oavsett hur fort du kör eller hur mycket det än blåser. Den enda fördelen du får är att det kan gå fortare och lättare att kyla den komprimerade luften ner till dessa 10 plus, beroende på hur bra värmeväxlare/intercooler man har.

Att en turbomotor sen kan gå bättre i kalla temperaturer är sant, men totalt irrelevant för det ursprungliga och totalt felaktiga påståendet att en metallbit skulle bli kallare än luftens temperatur om man blåser på den.
Ha ha ha du motsäger dig själv i varenda rad jävla fågelholk
Citera
2018-03-17, 01:36
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Hur det känns har med värmekapacitet att göra. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Specifik_värmekapacitet

Nej ! Det har med värmeledningsförmåga att göra. Många Metaller leder nämligen värme flera hundra gånger snabbare än luft.

Även sinsemellan metallerna kan skillnad vara stor, dvs hur "kall"/ "varm" som de upplevs vara. T.ex. Så kan man läsa ur fysikaliska tabeller att aluminium ska leda energi ~3 gånger så snabbt som järn.

Till ts. Metallen i termometern kan inte bli varmare än dess slutna system...det faller ju lite på sin orimlighet.. Om du tänker efter .😉
Citera
2018-03-17, 01:39
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Nej ! Det har med värmeledningsförmåga att göra. Många Metaller leder nämligen värme flera hundra gånger snabbare än luft.

Även sinsemellan metallerna kan skillnad vara stor, dvs hur "kall"/ "varm" som de upplevs vara. T.ex. Så kan man läsa ur fysikaliska tabeller att aluminium ska leda energi ~3 gånger så snabbt som järn.

Till ts. Metallen i termometern kan inte bli varmare än dess slutna system...det faller ju lite på sin orimlighet.. Om du tänker efter .😉
Smart och då påverkas dom av temperaturen och den påverkas med av olika parametarar både det inre och yttre bruset är med också enligt Taguchi metoden
Citera
2018-03-17, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Japp den är inbyggd men givaren till mätaren sitter skyddad mot fartvinden

Så, låt oss anta att givaren är förbunden med den omgivande luften (någon förbindelse måste den väl ha, annars vore den tämligen värdelös!) genom ett två kilometer långt, hopkrullat rör. Den enda effekten av denna konstruktion är, vad jag kan se, att du får veta yttertemperaturen två kilometer bakom dig, snarare än på den fläck där du just nu befinnner dig!
Citera
2018-03-17, 21:38
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna

Precis!
Förnimmelse av hetta eller kyla beror huvudsakligen av värmetransport till eller från kroppen.
Citera
2018-03-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ha ha ha du motsäger dig själv i varenda rad jävla fågelholk

Nej det gör jag inte, så du får gärna påvisa det med konkreta fakta med länkar till fakta som stöder dina påståenden och motbevisar mina. Men det kommer du inte att klara utan kommer att fortsätta att tramsa.

Ingen i tråden har påstått att köldeffekten inte finns, den är högst reell när det kommer till oss människor. Men köldeffekten påverkar inte metall etc. Vilket fortfarande betyder att har vi 20 minus i luften så kan ett metallföremål bli kallare än dessa 20 minus vare sig det är stillastående eller om man blåser denna kalla luft på metallföremålet med orkanstyrka. Det enda köldeffekten kan göra i detta fall är att det går snabbare att komma ner till 20 minus för metallen om det blåser än om det är stiltje. Och detsamma gäller även om vi t ex skulle ha 150 grader i lufttemperatur. Då kan metallföremålet aldrig bli varmare än dessa 150 grader, men det går fortare att nå 150 grader om man blåser denna luft på metallföremålet. Allt detta gäller för värme överfört av luft.

Annan strålningsvärme kan ju överföras utan att luften är den stora transportören av värme, t ex kan ju en husvägg bli betydligt varmare av solens strålning än vad omgivande lufttemperatur är.

Ditt turbobilsexempel var inget som styrker dina påståenden. Därför att i det fallet kan luft som blåser på intercoolern bara få ner laddluftens temp fortare än om det inte blåser. Men laddluftens temp kan aldrig bli lägre än tempen på luften som blåser på intercoolern. Är det 20 grader i utetemp kan laddluften aldrig bli kallare än dessa 20 grader oavsett hur stor intercooler man har eller hur mycket fartvind man än får på den. Och man kan därför heller aldrig ha nån nytta av intercooler på en icke överladdad motor.

Svara nu seriöst eller låt bli att svara, för fortsätter du tramsa så kommer dina inlägg att rapporteras till moderator.
Citera
2018-03-18, 14:33
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej det gör jag inte, så du får gärna påvisa det med konkreta fakta med länkar till fakta som stöder dina påståenden och motbevisar mina. Men det kommer du inte att klara utan kommer att fortsätta att tramsa.

Ingen i tråden har påstått att köldeffekten inte finns, den är högst reell när det kommer till oss människor. Men köldeffekten påverkar inte metall etc. Vilket fortfarande betyder att har vi 20 minus i luften så kan ett metallföremål bli kallare än dessa 20 minus vare sig det är stillastående eller om man blåser denna kalla luft på metallföremålet med orkanstyrka. Det enda köldeffekten kan göra i detta fall är att det går snabbare att komma ner till 20 minus för metallen om det blåser än om det är stiltje. Och detsamma gäller även om vi t ex skulle ha 150 grader i lufttemperatur. Då kan metallföremålet aldrig bli varmare än dessa 150 grader, men det går fortare att nå 150 grader om man blåser denna luft på metallföremålet. Allt detta gäller för värme överfört av luft.

Annan strålningsvärme kan ju överföras utan att luften är den stora transportören av värme, t ex kan ju en husvägg bli betydligt varmare av solens strålning än vad omgivande lufttemperatur är.

Ditt turbobilsexempel var inget som styrker dina påståenden. Därför att i det fallet kan luft som blåser på intercoolern bara få ner laddluftens temp fortare än om det inte blåser. Men laddluftens temp kan aldrig bli lägre än tempen på luften som blåser på intercoolern. Är det 20 grader i utetemp kan laddluften aldrig bli kallare än dessa 20 grader oavsett hur stor intercooler man har eller hur mycket fartvind man än får på den. Och man kan därför heller aldrig ha nån nytta av intercooler på en icke överladdad motor.

Svara nu seriöst eller låt bli att svara, för fortsätter du tramsa så kommer dina inlägg att rapporteras till moderator.
Skall jag svara ärligt eller som du vill för att annars skall du hota mig med anmälan.
Det känns verkligen inte seriöst grabben.
Citera
2018-03-18, 14:37
Medlem
Charlemanges avatar
För att förstå detta har jag för mig själv ett bra exempel.
Det är järnvägen som har något som inte är bra ibland när det blir för varmt nämligen solkurvor.
Vad är det tror ni?
Sug på den och tänk igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in