Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 18:38
  #1
Medlem
Stig-Britts avatar
Ibland när jag stannar bakom lastbilar vid ex. rödljus (jag tror förresten att detta även gäller bussar, men är inte helt säker) så ser jag att de liksom åker upp och sedan sjunker ner lite, som om det är någon hydraulik som höjer/sänker hela chassit. Är detta något som chauffören gör manuellt eller är det automatiskt? Varför sker det och vad gör det för nytta?
Citera
2018-03-11, 19:02
  #2
Medlem
Skrattgrabbens avatar
har med luftfjädringen att göra tror jag. Sänkts ner automatiskt med någon form utav hydraulik.
Citera
2018-03-11, 19:05
  #3
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ibland när jag stannar bakom lastbilar vid ex. rödljus (jag tror förresten att detta även gäller bussar, men är inte helt säker) så ser jag att de liksom åker upp och sedan sjunker ner lite, som om det är någon hydraulik som höjer/sänker hela chassit. Är detta något som chauffören gör manuellt eller är det automatiskt? Varför sker det och vad gör det för nytta?
Är inte hydraulik utan luftbälgar som fungerar som stötdämpare/fjädrar på lastbilen. Är automatik som gör det den försöker att hålla en viss höjd på lastbilen som gör att den justerar sig från och till via att trycka i och släppa ur luft ur bälgarna. Går även att justera manuellt av chauffören men brukar mest göras vid lossning eller lastning för att slippa dra pallar i lutning av/på lastbilen i alla fall använder jag den på det sättet när jag lossar på vissa ställen med låg lastkaj.
Citera
2018-03-11, 19:11
  #4
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Är inte hydraulik utan luftbälgar som fungerar som stötdämpare/fjädrar på lastbilen. Är automatik som gör det den försöker att hålla en viss höjd på lastbilen som gör att den justerar sig från och till via att trycka i och släppa ur luft ur bälgarna. Går även att justera manuellt av chauffören men brukar mest göras vid lossning eller lastning för att slippa dra pallar i lutning av/på lastbilen i alla fall använder jag den på det sättet när jag lossar på vissa ställen med låg lastkaj.

Varför sjunker den när den stannar? Eller är det för att bilen står i lutning? På tal om det så ser jag ofta lastbilar vars flak ser ut att luta bakåt väldigt mycket på motorvägen. Är det på grund av samma grej eller är de bara tungt lastade?
Citera
2018-03-11, 19:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Varför sjunker den när den stannar? Eller är det för att bilen står i lutning? På tal om det så ser jag ofta lastbilar vars flak ser ut att luta bakåt väldigt mycket på motorvägen. Är det på grund av samma grej eller är de bara tungt lastade?

Kan vara så enkelt att när man bromsar in för att stanna så komprimeras fjädringen, vilket påverkar de nivågivare som finns i chassiet som då signalerar till systemet att det behövs mer lufttryck i bälgarna för att återgå till normal höjd. När man sen stannat så fjädrar ju chassiet ut igen och då är det en aning för högt vilket nivåsensorerna fångar upp och signalerar att trycket i fjädringen ska sänkas för att nå normal höjd igen. Vilket gör att man ibland kan se att bilen sjunker ihop en smula.

På landsväg så antar jag att du menar semi-trailers, vilka kan dras av dragbilar med olika höjd på vändskivan, då kan det ibland bli bakåtlut på flaket. Andra är mer eller mindre plana.
Citera
2018-03-11, 19:43
  #6
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2018-03-12, 04:47
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Luftfjädring används även på tunga fordon. Genom att kontinuerligt anpassa fjädringen efter lastvikten på en lastbil förbättras både komforten för föraren och belastningen på körbanan.

På moderna bussar används luftfjädringen ofta för att reglera höjden mellan bussens golv och busshållplatsen vid på- och avstigning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfj%C3%A4dring






Many vehicle systems on a conventional vehicle are negatively affected by the change in attitude coming from changes in load - specifically a heavy load in the rear seat or luggage compartment.[1] This change in attitude affects aerodynamic properties, headlight aim, braking, bumpers, shock absorption from the suspension and the vehicle's performance in a collision.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-levelling_suspension
Citera
2018-03-12, 05:41
  #8
Medlem
ComedyBalls avatar
Jag är ingen höjdare på att förklara grejer men ger det ett försök. I stort sett alla moderna lastbilar använder sig utav luftfjädring, ibland endast på bakaxeln/axlarna men ibland på samtliga axlar. Alltså ingen hydraulik, utan lufttryck. Är inte jätte insatt i den mekaniska biten när det gäller tunga fordon men jag jobbar iallafall som lastbilschaufför. När luftfjädringen är i körläge så sköter lastbilen hela tiden automatiskt höjden på bilen, och detta ändras när du t.ex. bromsar in för ett trafikljus eller liknande. Min gissning och svaret på din frågeställning är då att lastbilen helt enkelt ”planar ut” per automatik och antingen trycker in eller släpper ut luft ur bälgarna. Den känner alltid av själv vilket lufttryck som ska vara i luftbälgarna, och detta ändras beroende på vikten på grejerna du har på flaket osv. Detta kan du som tidigare personer nämnt justera manuellt inifrån vid t.ex lastning/lossning, men finns ju ingen anledning att göra detta vid ett trafikljus. Detta är som sagt något lastbilen gör automatiskt.

Körde en lastbil en gång där luftfjädringen levde sitt egna lilla liv, nånting var galet i systemet men mekarna hittade aldrig felet. Varje gång så fort ja stannade så åkte jag upp o ner som en jävla karusell i bilen, och sida till sida så man nästan blev sjösjuk därinne Hur man än bar sig åt så hittade den aldrig rätt höjd!
__________________
Senast redigerad av ComedyBall 2018-03-12 kl. 05:49.
Citera
2018-03-12, 19:38
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall

Körde en lastbil en gång där luftfjädringen levde sitt egna lilla liv, nånting var galet i systemet men mekarna hittade aldrig felet. Varje gång så fort ja stannade så åkte jag upp o ner som en jävla karusell i bilen, och sida till sida så man nästan blev sjösjuk därinne Hur man än bar sig åt så hittade den aldrig rätt höjd!
Det där har jag också varit med om på den tiden jag körde buss. Vissa bussar hade massa exter för sig med hela tiden stig och sjunka om vart annat. Detta var på 90 talet och i ffa med låggolvsbussar, som nu är standard (tyvärr). Men tekniken verkar ha förbättrats och när jag åker med eller tittar på bussarna i stan så verkar de inte studsa runt i samma utsträckning.
Citera
2018-03-29, 22:07
  #10
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Jag är ingen höjdare på att förklara grejer men ger det ett försök. I stort sett alla moderna lastbilar använder sig utav luftfjädring, ibland endast på bakaxeln/axlarna men ibland på samtliga axlar. Alltså ingen hydraulik, utan lufttryck. Är inte jätte insatt i den mekaniska biten när det gäller tunga fordon men jag jobbar iallafall som lastbilschaufför. När luftfjädringen är i körläge så sköter lastbilen hela tiden automatiskt höjden på bilen, och detta ändras när du t.ex. bromsar in för ett trafikljus eller liknande. Min gissning och svaret på din frågeställning är då att lastbilen helt enkelt ”planar ut” per automatik och antingen trycker in eller släpper ut luft ur bälgarna. Den känner alltid av själv vilket lufttryck som ska vara i luftbälgarna, och detta ändras beroende på vikten på grejerna du har på flaket osv. Detta kan du som tidigare personer nämnt justera manuellt inifrån vid t.ex lastning/lossning, men finns ju ingen anledning att göra detta vid ett trafikljus. Detta är som sagt något lastbilen gör automatiskt.

Körde en lastbil en gång där luftfjädringen levde sitt egna lilla liv, nånting var galet i systemet men mekarna hittade aldrig felet. Varje gång så fort ja stannade så åkte jag upp o ner som en jävla karusell i bilen, och sida till sida så man nästan blev sjösjuk därinne Hur man än bar sig åt så hittade den aldrig rätt höjd!
Man kan programmera hur stor nivåskillnaden ska vara mellan max- och min-läge samt hur ofta den ska uppdatera nivån .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback