Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-10, 03:52
  #1
Medlem
Lyzzas avatar
Hittade inget här inne om Fontänhus rörelsen som spänner över stora delar av vår värld, även Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=y5xWh16k0BE

Med så bra resultat som klubbhusen uppvisar så tycker jag att det är konstigt att ingen diskutera dem här.

Det sitter allt för många sjuka människor hemma som saknar arbete, studier, vänner och kanske någon att älska. Allt detta kan man hitta på Fontänhusen.

Vi som har haft kontakt med klubbhusen känner oss sedda, välkomna och gillar deras sätt att arbeta.

Något som är väldigt roligt är att åka och hälsa på i de andra husen. Det kan var vännbesök i Sverige eller utomlands, spännande världskonferenser med workshop och mycket mera. Deras fritidsprogram kan innehålla allt möjligt, varje klubbhus/medlemmar bestämmer själva.

Och allt är fristående från politik, religion och sjukvård.

De anställde kan vara allt från rörmockare till akademiker. Medlemmarna bestämmer själva vilka de vill anställa så de sökande får praktisk visa vad de går för. Kan bli hur roligt som helst.

Ja hur mycket känner ni till om rörelsen? Och har ni någonsin varit på ett klubbhus? Vad tyckte ni?

Skulle vara intressant att höra ev. erfarenhet av detta om man jämför med sjukvårdens rehabilitering.

Här kommer länk till den Svenska delen. http://www.fontanhusetbastad.se/kont...erige-31685283

PS. I början på filmen ser ni fontänhusmedlemmar från olika länder samlas i Stockholm. Kolla Globen i bakgrunden.
__________________
Senast redigerad av Lyzza 2018-03-10 kl. 04:01.
Citera
2018-03-12, 16:31
  #2
Medlem
insectqueen27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Ja hur mycket känner ni till om rörelsen? Och har ni någonsin varit på ett klubbhus? Vad tyckte ni?

Fontänhusen är en väldigt bra och viktig rörelse, det skulle behövas mycket mer sådant. Ett väldigt stort problem för oss med psykisk ohälsa är just att man lätt hamnar i social isolation vilket är ett rent helvete. Jag hade en vän med svår schizofreni som var i princip helt isolerad i många år, gick bara ut för att handla mat eller alkohol. I samband med att han blev av med sin bostad kom han i kontakt med Fontänhuset i Malmö och det blev ett rejält upplyft för honom, han var där flera dagar i veckan och åt mat och fick massa nya kompisar. Plötsligt hade han ett rikt socialt liv och mådde förstås mycket, mycket bättre.

Jag hängde med honom dit ett par gånger och det var väldigt trevligt. Går själv till en mötesplats för folk med psykisk ohälsa, inte ett Fontänhus dock, dom har ingen verksamhet i min kommun men det är typ samma sorts ställe. Väldigt skönt att ha ett ställe där man kan vara sig själv, ibland är man ju helt off och pallar knappt möta någons blick eller säga något och då är det skönt att vara bland människor som fattar läget och inte tycker det är obekvämt att man sitter tyst.
Citera
2018-03-12, 16:35
  #3
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Är inte detta något som har med Scientologerna att göra?
Citera
2018-03-12, 16:43
  #4
Medlem
Judinnas avatar
Man typ arbetar inom stället?
Citera
2018-03-12, 17:44
  #5
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen27
Fontänhusen är en väldigt bra och viktig rörelse, det skulle behövas mycket mer sådant. Ett väldigt stort problem för oss med psykisk ohälsa är just att man lätt hamnar i social isolation vilket är ett rent helvete. Jag hade en vän med svår schizofreni som var i princip helt isolerad i många år, gick bara ut för att handla mat eller alkohol. I samband med att han blev av med sin bostad kom han i kontakt med Fontänhuset i Malmö och det blev ett rejält upplyft för honom, han var där flera dagar i veckan och åt mat och fick massa nya kompisar. Plötsligt hade han ett rikt socialt liv och mådde förstås mycket, mycket bättre.

Jag hängde med honom dit ett par gånger och det var väldigt trevligt. Går själv till en mötesplats för folk med psykisk ohälsa, inte ett Fontänhus dock, dom har ingen verksamhet i min kommun men det är typ samma sorts ställe. Väldigt skönt att ha ett ställe där man kan vara sig själv, ibland är man ju helt off och pallar knappt möta någons blick eller säga något och då är det skönt att vara bland människor som fattar läget och inte tycker det är obekvämt att man sitter tyst.

Fastnade för sista meningen. På vårt klubbhus kallade vi det för "att bara vara" å det är lika viktigt som att göra något aktivt. Jag har också varit på Malmös fontänhus när vi var med på konstutställningen på Fredriksdal för många år sedan. Trevligt ställe.

Tyvärr har jag inte varit på mitt klubbhus på evigheter eftersom vi flytta 10 mil ut på landet så det blir inte den där dagliga härliga kontakten. Men krisar det så vet jag var jag ska ringa.
Citera
2018-03-12, 17:48
  #6
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är inte detta något som har med Scientologerna att göra?

Hahaha ja dom skulle nog behöva å rehabilitera sig på ett klubbhus.

Som tur är så är det fristående från sådant. Däremot så sponsras husen av olika företag och privatpersoner, kommuner m. flera. Utan att de kan kräva något tillbaka. Ägande förhållande är lite olika. Stiftelseform eller privat. Du kan själv öppna ett hus om du vill.
Citera
2018-03-12, 17:54
  #7
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Hahaha ja dom skulle nog behöva å rehabilitera sig på ett klubbhus.

Som tur är så är det fristående från sådant. Däremot så sponsras husen av olika företag och privatpersoner, kommuner m. flera. Utan att de kan kräva något tillbaka. Ägande förhållande är lite olika. Stiftelseform eller privat. Du kan själv öppna ett hus om du vill.
Ok, det verkar som om jag var förvirrad. fel av mig. Vilket ju känns bra i det här fallet.
Det var Narconon jag tänkte på.
Citera
2018-03-12, 18:05
  #8
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Man typ arbetar inom stället?

Både på klubbhusen och ute i samhället.

På klubbhuset sköter medlemmarna med hjälp av handledarna allt. Inklusive utbetalning av de anställdas löner. Man utgår från vad medlemmen är intresserad av.

Det kan var dator/kontor, klubbhustidningen, som alla sponsorer får, resturangen/inköp, trädgård, konst ja allt som förekommer i livet. Uppgifter finns och skapas av medlemmarna.

När du vill kan du börja kika på arbete utanför huset. En handledare går in och jobbar tills han/hon kan jobbet. Sedan tar handledaren med sig medlemmen och lär upp den tills det funkar. När medlemmen är sjuk går handledaren in. Det gör arbetsgivaren väl inställda till hela konceptet. Och det är ingen ful-lön heller. Avtalsriktig lön betalas ut. Många har fått fast anställning på detta vis.
Citera
2018-03-12, 18:12
  #9
Medlem
Lyzzas avatar
Här är en bra länk å läsa. http://www.sverigesfontanhus.se/
Citera
2018-03-12, 20:23
  #10
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Här är en bra länk å läsa. http://www.sverigesfontanhus.se/


Tack det var väldigt bra länk. Att skapa struktur i vardagen är A och O vid behandling av psykiska åkommor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback