Har varit deprimerad och mina tankar har snurrat så jäkla mycket så jag fick anstränga mig för att förstå att jag var en människa och att jag faktiskt var vid liv, så kan på något sätt kanske relatera till din problematik.
Vad jag önskar att någon hade sagt till mig, har jag funderat över nu när jag börjat må bättre och det var att - livet är i grunden bra, positivt, hoppfullt och okomplicerat. Så är det, men när man mår piss så ställer man sig själv ivägen för allt och inte bara tror utan kan inte uppleva det där fina, rena och braiga med saker och ting. Man tappar sin positiva kraft, men bara för det är inte livet inte positivt. Du behöver inte ändra världen, utan bara ändra på dig själv (satan vad klyschigt det låter men det stämmer faktiskt).
Vet själv hur jag var otroligt skeptisk till allting, allt var åt helvete, mitt liv var förlorat. Jag var en sopa för jag kunde inte umgås normalt med andra = jag dömde mig själv mycket hårdare än någon annan, vilket var det största problemet. Allt med mig sög och även livet sög och andra människor sög. Men klandrar inte mig, och inte heller dig för de tankarna och inställningen. Det var inte mitt eller är ditt
fel. Utan vi är människor som fungerar som ett slutet system. Om förgasaren är igenkläggad med avlagringar, däcken på bilen opumpade, vindrutan skitig och det ligger en död råtta under golvmattan - så kommer vår åktur (läs livet) inte bli särskilt behaglig. Den suger, och då suger hela trafiken och alla andra bilister också.
MEN. Du, jag, och den som är beslutsam om att ta sig ur röran, kan också göra det. Svaret på allt finns inom dig, det finns möjlighet där allt "make sense" igen, där livet inte känns piss. Där framtiden är ljus, du får kontakt med andra människor, känner dig som dig själv, ser mening med saker igen. Och när du väl är där så känns det lika självklart som helvetet du är i nu känns.
Grunden är att du behöver komma i balans. Hitta tillbaka till dig själv, för du själv kan läka dig ur depressionen och allt du lider av. Kroppen och "själen" eller vad man vill kalla det, kan självläka, men det kräver att vi lägger medveten energi på det, lär oss känna efter, förstå vad vi behöver.
Titta om du kan börja köra yoga någonstans nära dig ett par gånger i veckan och håll ut. Det kan bli sämre innan det blir bättre. Lär dig lyssna på svaren som kommer och vad du ska göra.
Det här ljudklippet brukar jag meditera till varje kväll innan jag lägger mig, och även det var jobbigt att lyssna på och jobba med ett tag, men det skänkte, och skänker alltid någon typ av återkommande trygghetskänsla och kändes bra att göra:
https://www.youtube.com/watch?v=y8LIbeKQ60U