2006-01-25, 17:02
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Smittar fågelinfluensan genom kycklingkött verkligen? Någon som vet mer, vid vilken temperatur bakterierna dör etc.
Citera
2006-01-25, 17:29
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Smittar fågelinfluensan genom kycklingkött verkligen? Någon som vet mer, vid vilken temperatur bakterierna dör etc.

75 grader dör dom väl vid? Eller är det 78?
Citera
2006-01-25, 19:12
Medlem
pockis avatar
Nej man kan inte få det genom att äta eller hantera kycklingkött.
Citera
2006-01-26, 15:29
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Nej man kan inte få det genom att äta eller hantera kycklingkött.

är det så?

kan någon verifiera?

jävla aftonbladet som skriver artikel om att priset på kycklingkött rasat pga fågelinfluensan men fakta som om det verkligen smittar osv klarar dom inte skriva.. Nej nej spä på folks oro ännu mer så jag kan handla kycklingfile för 20 kronor kilot.
Citera
2006-01-26, 15:37
Medlem
Snövits avatar
Från smittskyddsinstitutets hemsida.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____3560.aspx

Citat:
Allmänt förebyggande åtgärder
I länder med pågående utbrott av fågelinfluensa bör man undvika direktkontakt med fåglar och fågelspillning. Noggrann handhygien, i synnerhet efter djurkontakt rekommenderas. Djupfrysning av mat påverkar inte viruset, men upphettning av fågelkött och ägg till 70°C är ett effektivt sätt att avdöda influensavirus – en åtgärd som kan rekommenderas oavsett pågående influensautbrott.

Jag menar man ska ju behandla kyckling som man alltid gör. Salmonella har vi ju haft som hot länge nu.

edit:stavning
Citera
2006-01-26, 18:48
Medlem
pockis avatar
Något som väl borde kunna vara en risk är dåligt tvättade ägg. Hälften av de jag köpte sist hade spillning på sig.
Citera
2006-01-26, 20:23
Medlem
dubbeltrubbels avatar
jag brukar äta råa ägg, kanske är bäst att sluta med det?
Citera
2006-01-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
jag brukar äta råa ägg, kanske är bäst att sluta med det?
Du jag brukar också ta ett rått ägg, ett i hål i varje ände och sen suga ut det!
Det kommer jag att fortsätta med och vad Aftonbladet skriver så är det ju inte så mycket fakta. Det enda dom försöker med att fånga till sig läsare, men dom glömmer i andra andetaget att dom oroar en stor del av deras läsare.
Det är där skillnaden går mellan oseriösa skvallerblaskor och mer seriösa tidningar med väl underbyggda fakta.
Citera
2006-01-26, 20:44
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Du jag brukar också ta ett rått ägg, ett i hål i varje ände och sen suga ut det!
Det kommer jag att fortsätta med och vad Aftonbladet skriver så är det ju inte så mycket fakta. Det enda dom försöker med att fånga till sig läsare, men dom glömmer i andra andetaget att dom oroar en stor del av deras läsare.
Det är där skillnaden går mellan oseriösa skvallerblaskor och mer seriösa tidningar med väl underbyggda fakta.

Här användes iof smittskyddsinstitutet som källa här inte aftonbladet.

Just ägg är faktiskt lite obehagligt jag äter både råbiff och carbonara med rå äggula. Jag är inte den som oroar mig fär detta näst intill ickehot. Statistiskt sett är det större risk att jag halkar på köksgolvet och bryter nacken. Tänk på att hemmet är en av de farligaste platserna du kan vistas på.
Citera
2006-01-26, 21:13
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Något som väl borde kunna vara en risk är dåligt tvättade ägg. Hälften av de jag köpte sist hade spillning på sig.

Ojojoj! vart tusan handlar du dina ägg

Jag har max råkat ut för någon fjäder i kartongen...
Citera
2006-01-27, 00:09
Medlem
silvrs avatar
Fågelinfluensa i en fågelbesättning skulle garanterat upptäckas långt innan köttet nått någon kund, om det ens kunnat lämna producenten.

Att priserna "rasar" beror ju inte på att köttet är farligt, utan på att det -inte- är det.
Citera
2006-01-27, 14:13
Medlem
pockis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ojojoj! vart tusan handlar du dina ägg

Jag har max råkat ut för någon fjäder i kartongen...

Det var 'organiska' ägg, och köpta i England till på köpet, så ni behöver nog inte oroa er
Men jo, jag blev förvånad över hur skitga dom var, organiskt betyder ju inte 'vi struntar i hygienen'.
Om jag hade köpt direkt från en bonde hade jag förstått det, men nu var det i vanlig butik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in