Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-18, 12:08
  #37
Medlem
Ambelains avatar
Det nya inom smörgåstårteindustrin är tydligen "stark smörgåstårta."
Då använder man Sriracha-mayo istället för den vanliga majonnäsen.
Och så fyller man nedersta våningen med kebab-bitar och sallad, stark och mild sås på det.
På mellanvåningen har man hummus med Baba Ganoush och långskurna grillade aubergin-skivor.
På översta våningen tar man sen marinerade tigerräkor och pyntar fint med.


Mycket smakligt faktiskt, och kunderna står i kö för att få lov och köpa en.
Citera
2018-11-18, 12:11
  #38
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det nya inom smörgåstårteindustrin är tydligen "stark smörgåstårta."
Då använder man Sriracha-mayo istället för den vanliga majonnäsen.
Och så fyller man nedersta våningen med kebab-bitar och sallad, stark och mild sås på det.
På mellanvåningen har man hummus med Baba Ganoush och långskurna grillade aubergin-skivor.
På översta våningen tar man sen marinerade tigerräkor och pyntar fint med.


Mycket smakligt faktiskt, och kunderna står i kö för att få lov och köpa en.

Har du någon länk?
Citera
2018-11-18, 19:46
  #39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det nya inom smörgåstårteindustrin är tydligen "stark smörgåstårta."
Då använder man Sriracha-mayo istället för den vanliga majonnäsen.
Och så fyller man nedersta våningen med kebab-bitar och sallad, stark och mild sås på det.
På mellanvåningen har man hummus med Baba Ganoush och långskurna grillade aubergin-skivor.
På översta våningen tar man sen marinerade tigerräkor och pyntar fint med.



Mycket smakligt faktiskt, och kunderna står i kö för att få lov och köpa en.

Vart köper man dom?
Vilken industri är det som producerar detta?
Citera
2018-11-18, 19:56
  #40
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vart köper man dom?
Vilken industri är det som producerar detta?


Ja, just dessa har jag inte stött på...
Och inte sett köerna som du beskriver efter dessa "nya" delikatesser.....

Citera
2018-11-19, 16:45
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Min poäng är ju att det ganska mycket beror på var i Sverige din arbetsplats ligger.

Lite fördomsfullt, men ett sätt att förklara, jobbar du i Sturegallerians fastighet i Stockholms C så tror jag ni mer sällan äter smörgåstårta än på Bengtssons El i en normalstad någonstans utslängd i Sverige.
Men lite retro och nyfiket så börjar även stockholmarna närma sig det förgångna och med tiden kan man se riktigt hygglig ökad försäljning och intresse för smörgåstårta eller landgång hos Tössebagaren på Östermalm. Och börjas det i Stockholm följer den svenska svansen efter....
(ett exempel)

Allt går i cykler.

´

Smörgåstårtan har ju redan haft en revival då det blev populärt och retro hos stureplanspubliken. Det kommer dröja länge till nästa cykel...
Citera
2018-11-19, 18:14
  #42
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Smörgåstårtan har ju redan haft en revival då det blev populärt och retro hos stureplanspubliken. Det kommer dröja länge till nästa cykel...


Som alltid ligger jag lite efter....

Citera
2021-11-09, 18:15
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Smörgåstårtan, skinka, leverpastej etc.
Smårgåstårtan, Lax, räkmix, majjo etc.
Landgång, Rostbiff, potatissallad och kanske en laxbit i andra änden.

Jag tror att detta är på väg tillbaka.
Både i gammal tappning och i ny, totalrevolution.
Rätten är inte helt dum.
Men dog ut.

Jag påstår att detta kommer starkt i nya spännande tappningar inom kort.


´

Jasså, såg några bryggor idag

Men köpte istället två härliga Räcksmörgåsar.
Citera
2021-11-09, 18:24
  #44
Medlem
Youresocools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Jasså, såg några bryggor idag

Men köpte istället två härliga Räcksmörgåsar.
Bryggan mellan landgång och räksmörgås alltså...
Citera
2021-11-09, 18:27
  #45
Medlem
Pungpuckels avatar
Nej det är inte ute, det är bara du som äter det för sällan.
Citera
2021-11-09, 18:31
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youresocool
Bryggan mellan landgång och räksmörgås alltså...

Nja. Landgångarna såg trist ut, så vi köpte "reekmackor" istället, och släpade hem dem, och sprättade en flaska rödtjut, smaskens
Citera
2021-11-09, 18:33
  #47
Medlem
3 år senare får denna tråd liv.

Fast det nu är bevisat att det aldrig blev en "grej" igen.

Älskar bra gjorda smörgåstårtor. Bästa kalla rätten som finns.

Men de flesta man träffar uttrycker negativa åsikter och kommentarer som "ja sånt där slaffs som mormor gjorde".

Så en grej kommer det knappast bli i nutid igen. Denna tråd är ett starkt bevis i sig hur fel antagamdet var.
Citera
2021-11-09, 19:08
  #48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
3 år senare får denna tråd liv.

Fast det nu är bevisat att det aldrig blev en "grej" igen.

Älskar bra gjorda smörgåstårtor. Bästa kalla rätten som finns.

Men de flesta man träffar uttrycker negativa åsikter och kommentarer som "ja sånt där slaffs som mormor gjorde".

Så en grej kommer det knappast bli i nutid igen. Denna tråd är ett starkt bevis i sig hur fel antagamdet var.

Helt fel, inget som är bevisat, smörgåstårta är mer aktuellt än nånsin till hur kostnaden är för en färdig byggd och serverad. Priserna för att köpa en smörgåstårta idag är helt absurda så man är tvungen att göra den själv om man inte vill känna sig grundlurad för varje gång man ska slänga ut flera hundra för några skedar smörgåstårta.

Det man kan göra för att kapa tiden och minska engagemanget är att köpa rörorna färdiga om det nu är ishavssallad, skagen eller räksallad etc men tyvärr finns det inget bra sortiment och utbud av det vilket är förvånande. Jag är lite förvånad över att man inte kan köpa röror enkomt för smörgåstårta. Där själva röran definerar "Till smörgåstårta röra med eller tillsätt malda räkor" osv

Jag tror ifall man skulle prestera sortimentet för det så skulle det bli en fullpoängare av utförsäljning för det skulle ÄNDÅ va minst 100% billigare än en köptårta

Antar att folk gör smörgåstårta i stugorna men många undviker det ochså för det är för mycket pill helt enkelt, det saknas ork och tid liksom. De följer recepten för det dvs rörorna främst och det har utvecklats en hel del nya smaker för smeten som uppskattas överallt i västvärlden.

Och bara för att det är tyst i tråden så innebär det inte att det inte görs smörgåstårta .. Däremot tror jag inte många vågar att sätta sin egen knorr och eget recept på fyllningarna att dra ifrån nåt och lägga till nåt annat och annat när man liks är igång, för man är rädd att paja hela smakupplevelsen av solida recept som är mycket goda, å det finns väl inte så mycket att snacka om då i tråden förutom att det var gott till mycket gott med de fyllningarna och tillbehören i grönsaker och toppings samt ostval mm genom att slaviskt följa klassiska till lite mer nyanserade recept?

Vad kostar en sån här enkel pjäs .. ingen aning men tror kring 300kr
http://nyhlenshugosons.se/sortiment/...a-raekor-880g/

Väldigt dyrt för en så enkel tårta

Personligen är jag en stor fan av smörgåstårta .. kanske många söker efter enklare genvägar och recept som inte kostar på så mycket så det är ju ochså gott i många fall
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2021-11-09 kl. 19:21.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback