Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-08, 20:50
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Smörgåstårta är på fest utan sprit.
Om du menar: att gå på en begravning utan att få smörgåstårta är som att gå på fest utan sprit, så har du jävligt rätt!
Citera
2018-03-11, 03:07
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag ser två fel i din rubrik - smörgåstårta är lika populär som tidigare och landgång dog väl ut med Thor Modèn ungefär.
Citera
2018-03-11, 03:59
Medlem
jah_man2s avatar
Smörgåstårtan lever i min värld i allra högsta grad medan Landgången är ett trist minne från min barndom tidigt 70-tal.

Vill minnas att mina päron festade till det ibland med en Landgång från Domus och jag och min lillebror bad att få smaka men fick nöja oss med den änden av smörgåsen som hade en torr rullad ostskiva på.
Gud förbannade oss ifall vi ens tittade på leverpastejen eller de få räkorna jag vill minnas fanns på Landgången.

Jag ser fram emot en ny version av Landgången utan personligt trauma.
Landgång 2.0 i mitt huvud idag borde innehålla en mix av allt gott som inte fanns då och avslutas naturligtvis med en rullad jävla ostskiva som jag kan plåga barnbarnen med..
Citera
2018-03-18, 12:05
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Smörgåstårtan, skinka, leverpastej etc.
Smårgåstårtan, Lax, räkmix, majjo etc.
Landgång, Rostbiff, potatissallad och kanske en laxbit i andra änden.

Jag tror att detta är på väg tillbaka.
Både i gammal tappning och i ny, totalrevolution.
Rätten är inte helt dum.
Men dog ut.

Jag påstår att detta kommer starkt i nya spännande tappningar inom kort.

´

Det har nog alldrig dött ut, smörgåstårta går åt som smör i solsken i butikerna, men dom gör dom efter beställning helst för att det ska vara så färsk som möjligt. Landgång är ju mindre trevlig å äta som ett halvmesyr av smörgåstårta för det liknar ju det men är inte det. Rostbiff säljs hur mycket som helst och gärna i och för mackor. Jag brukar då käka en räkstubbe pr vecka 700g, ca en hunka går den på men man blir mätt och gott är det

så anser att du har helt fel fröutom landgång
Senast redigerad av TraXzman 2018-03-18 kl. 12:08.
Citera
2018-03-19, 19:51
Medlem
mjukmjukares avatar
Ok.
Jag läser er.
Men levde ni när t.ex. Smörgåstårta var självklar vid alla högtider? Alltid överallt.
Nej... jag tror inte det.

Bland mer bemedlade och gastronomiska har smörgåstårta varit lite av ett skämt under ett stort antal år. Och den som har missat detta lever troligtvis innanför 50-gränsen i byn.
Jag snackar både nygammal tårta men även helt NY slags Smörgåstårta i mer "medvetna
gastronomiska" miljöer. Helt nya spännande råvaror som gör smörgåstårtan till något helt nytt och riktigt gott och spännande.

Ni andra som bara hånar... tja.. vad säger man?
Ingen större koll över land och rike. Stad och land.

Senast redigerad av mjukmjukare 2018-03-19 kl. 19:54.
Citera
2018-03-19, 20:03
Medlem
PsychoChillers avatar
Man har inte leverpastej på smörgåstårta, tvi vale! Men det har väl alltid varit någorlunda populärt? På arbetsplatser käkas det i alla fall smörgåstårta ständigt och jämt.
Citera
2018-03-19, 22:33
Nån som sitter inne på ett schysst Landgång-recept?
Citera
2018-03-20, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ok.
Jag läser er.
Men levde ni när t.ex. Smörgåstårta var självklar vid alla högtider? Alltid överallt.

Bland mer bemedlade och gastronomiska har smörgåstårta varit lite av ett skämt under ett stort antal år. Och den som har missat detta lever troligtvis innanför 50-gränsen i byn.
Jag snackar både nygammal tårta men även helt NY slags Smörgåstårta i mer "medvetna
gastronomiska" miljöer. Helt nya spännande råvaror som gör smörgåstårtan till något helt nytt och riktigt gott och spännande.

Det har gjorts försök på senare år att ta smörgåstårtan in i både fin- hipsterrum, försök som inte har fallit väl ut.
Det öppnades t.o.m en restaurang som var helt dedikerad till nyskapande smörgåstårta, restaurangen finns kvar men utan smörgåstårta på menyn.
Många restauranger i den mer moderna skolan försökte med "häftiga" smörgåstårtor på menyn där exklusiva råvaror användes, det fungerade inte.
Bransch- och konsumetpress gjorde "grejer" på ämnet för att försöka få en ny modern hype kring smörgåstårtan, men hypen uteblev.
Jag tror inte att ett nytt försök kommer göras
Citera
2018-03-22, 08:50
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det har gjorts försök på senare år att ta smörgåstårtan in i både fin- hipsterrum, försök som inte har fallit väl ut.
Det öppnades t.o.m en restaurang som var helt dedikerad till nyskapande smörgåstårta, restaurangen finns kvar men utan smörgåstårta på menyn.
Många restauranger i den mer moderna skolan försökte med "häftiga" smörgåstårtor på menyn där exklusiva råvaror användes, det fungerade inte.
Bransch- och konsumetpress gjorde "grejer" på ämnet för att försöka få en ny modern hype kring smörgåstårtan, men hypen uteblev.
Jag tror inte att ett nytt försök kommer göras

Gott att läsa någon som förstår vad jag menar.... och;
-du kan mycket väl ha rätt.
Försök gjordes. Jag såg den på platser där denna typ av kost var avvikande och i variationer som var nya.
Men kanske hjälpte inte det och kvar blir smörgåstårtan till minnesstunden.

´
Citera
2018-03-22, 19:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ok.
Jag läser er.

Kan bara hålla med. Smörgåstårta åt jag senast någon gång på 80-talet, har inte stött på det sedan dess. Tack och lov.

Och nej, jag tror inte att den nygamla tårtan är på uppsving. Det är helt enkelt en alldeles för dålig maträtt för att någonsin bli trendig igen. Fel bröd, fel form, fel...

Däremot så är olika varianter på "mackor" lite halvtrendigt. Men då snackar vi om t.ex bahn-mi, pinchos eller smörreröd.
Citera
2018-03-23, 22:06
Medlem
mjukmjukares avatar
Läste i fler rikspress att Smörgåstårtan och Landgången har fått en plötslig och lite oväntad "återfödelse" pga filmen Tårtgeneralen.
Det bara blommar.

Sanningen i detta vet jag inget om.
Men ett intresse från alla er som påpekat att intresset har varit konstant och att jag varit bortom all kunskap, vore intressant.
Fakta. Ingen åsikt.

Kanske har något i förändring skett?

´
Citera
2018-03-24, 05:12
Medlem
pantywankers avatar
Hur fan kan man säga att smörgåstårtan är död?
Äter det några gånger om året och det finns fan inget godare
Köper dock aldrig själv då priset är löjligt högt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in