2018-03-07, 23:05
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Hejsan.

Det är så att min sambo och jag får posten som är adresserad till den förra ägaren. Vi bor i bostadsrätt.
När han flyttat så fick vi först all post, varpå vi bad honom adressändra ett antal gånger innan han ordnade det.
Det trillar dock fortfarande in brev från Riksbyggen som troligtvis är hans nuvarande hyresvärd. Vi har sagt till om detta också och han har fått komma och hämta några stycken men sist sa vi att nu räcker det, fixa din skit, vi kastar alla brev som kommer hit framöver.
idag trillade det ner två stycken brev som högst troligt är räkningar i brevlådan.
Har vi några juridiska skyldigheter här eller kan vi ignorera (och kasta) breven?

Det är självfallet olagligt att slänga annans egendom i detta fallet post även om den kommit fel.

Ni kan dömas för egenmäktigt förfarande och kan även bli skadeståndsskyldiga ifall det är så att BO har lidit någon elektoniskt skada av ert handlande.

Ni kan kontakta postnord att ni får felaktiga brev hit.

Vad hade ni själv velat att någon gjorde ifall era brev kom fel.
Citera
2018-03-08, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Hejsan.

Det är så att min sambo och jag får posten som är adresserad till den förra ägaren. Vi bor i bostadsrätt.
När han flyttat så fick vi först all post, varpå vi bad honom adressändra ett antal gånger innan han ordnade det.
Det trillar dock fortfarande in brev från Riksbyggen som troligtvis är hans nuvarande hyresvärd. Vi har sagt till om detta också och han har fått komma och hämta några stycken men sist sa vi att nu räcker det, fixa din skit, vi kastar alla brev som kommer hit framöver.
idag trillade det ner två stycken brev som högst troligt är räkningar i brevlådan.
Har vi några juridiska skyldigheter här eller kan vi ignorera (och kasta) breven?
hade han sagt att kommer det några brev hör bara
av er, inom 3 månader är det okey. har han inte
löst det då släng/återvinn det bara. ödsla ingen
extra tid eller bekymmer för tidigare hyresgäst.

vet inte om någon skrivit det men juridiska är att
du inte får kasta det.

jag har haft eftersändning via adressändring som
inte fungerat alls. ersättningen de ville ge var typ
2 kronor per brev. rekommenderar således inte
deras tjänster.

bor i hyreshus med upp till 30 adressater hittar
jag rätt brevlåda så lämnar jag posten i hans
egna brevlåda inga problem.

verkar som om andra gör samma sak för det har
hänt att jag får post på lördagar.
Citera
2018-03-08, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
http://www.lawline.se/answers/kan-jag-slanga-nagon-annans-post
Citat:
Det enkla svaret på frågan är nej. Det kan nämligen vara en brottslig handling att slänga post som tillhör någon annan även fast den hamnat i din egen brevlåda. Anledningen till detta är att lagstiftaren vill skydda den besittning som ägaren till posten har även då den hamnat i fel brevlåda. Det innebär att du inte har rätt att förfoga över någon annans egendom genom att slänga den. Om du gör så kan du bli dömd för brottet egenmäktigt förfarande som har en straffskala på böter eller fängelse i upp till sex månader

Fullständiga svaret finns givetvis i länken ovan.
Citera
2018-03-08, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Släng. Det är hans problem.

Om någon säger att ni fått hans post så neka bara.

Lycka till!

Det är brottsligt att slänga någons post, egenmäktigt förfarande upp till 2års fängelse.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in