Det är så att min sambo och jag får posten som är adresserad till den förra ägaren. Vi bor i bostadsrätt.
När han flyttat så fick vi först all post, varpå vi bad honom adressändra ett antal gånger innan han ordnade det.
Det trillar dock fortfarande in brev från Riksbyggen som troligtvis är hans nuvarande hyresvärd. Vi har sagt till om detta också och han har fått komma och hämta några stycken men sist sa vi att nu räcker det, fixa din skit, vi kastar alla brev som kommer hit framöver.
idag trillade det ner två stycken brev som högst troligt är räkningar i brevlådan.
Har vi några juridiska skyldigheter här eller kan vi ignorera (och kasta) breven?
Det här är fan jävligt svårt att svara på ur erfarenhet, eftersom det "självklara svaret" är att det bara är att kasta skiten och mycket riktigt - hans problem. Du har ju till och med varnat hen för vad som komma skall. Samtidigt, det kan ju vara ett brev som innehåller någonting av stort värde, t.ex. julklappspengar från mormor som var en moderat-hora så hon skickade 6 jävla tusen spänn. Om du då kastat det så kan det säkert hända någonting, typ ett sökpådrag eller förhör om vilka pengar du har som kanske egentligen var dom där 6000:-. Om det skulle bli någonting när vi snackar pengar, så borde det hända oavsett vilket brev det är (t.ex. en räkning som du nu troligtvis fått).
Jag snackar på ett rosa opiatmoln, så låter det flummigt och idiotiskt så förstår jag, men jag är inte efterbliven egentligen.
Det är så att min sambo och jag får posten som är adresserad till den förra ägaren. Vi bor i bostadsrätt.
När han flyttat så fick vi först all post, varpå vi bad honom adressändra ett antal gånger innan han ordnade det.
Det trillar dock fortfarande in brev från Riksbyggen som troligtvis är hans nuvarande hyresvärd. Vi har sagt till om detta också och han har fått komma och hämta några stycken men sist sa vi att nu räcker det, fixa din skit, vi kastar alla brev som kommer hit framöver.
idag trillade det ner två stycken brev som högst troligt är räkningar i brevlådan.
Har vi några juridiska skyldigheter här eller kan vi ignorera (och kasta) breven?
Släng. Det står ju era namn på brevlådan så det problemet är det som delar ut posten
Sätt upp en lapp "Här bor INTE XX" på brevlådan, eller kontakta de som delar ut posten om att personen inte bor på adressen så de kan upphöra med att dela ut hans post till eran adress.
I praktiken går ni in här och skriver vilken adress det handlar om och skriver in att personen inte bor där längre, på så sätt kommer ansvarig brevbärare att veta om att posten inte ska dit längre.
I praktiken går ni in här och skriver vilken adress det handlar om och skriver in att personen inte bor där längre, på så sätt kommer ansvarig brevbärare att veta om att posten inte ska dit längre.