Vet inte om detta är något som du har tänkt på och/eller om denna lösningen är brukbar för dig.
Men; Skulle denna lösningen nedan fungera?;
➡️Bland annat stationer så som, OKQ8 (i alla fall i Örnsköldsvik) erbjuder möjlighet att ladda sin elbil. Jag tror att dessa laddningsuttag har någon form av optimerad snabbladdningsteknik?
- Om du inte har utvärderat detta, så kanske detta vore ett anternativ, undertiden din bostadsförening jobbar med att uppgradera infrastrukturen för elbilar.
- Var försiktig så att du inte skadar elsystemet i din elbil. Man ska ha respekt för ström (speciellt växelspänning).
Är detta något som skulle fungera för dig?
- Det lär ju ta ett tag att ladda din bil på ett "vanlig" motorvärmar-optimerat elekteiskt uttag. Speciellt då du inte kan ha strömmen tillslaget mer än vad timern på uttaget kan reglera.
- Är medveten att jag eventuellt inte svarade på din frågeställning, men hoppas att informationen hjälpte dig ändå. Tänk även på att ett kallt batteripaket är trögare att ladda än om batteripaketet vore varmt.
Själv så har jag endast en säkring på; 6A/320V på stolpen, som är optimerad för att kopplas till en; motorvärmare + kupévärmare (eventuellt även: startbatteriladdning), för "vanliga" förbränningsmotorer (diesel/bensin/etanol).
- Denna säkring (tillslag och frånslag), är dessutom styrt från en centralt styrsystem, vilket gör att hyresvärden har full kontroll av förbrukningen av strömmen. Jag tror att systemet är ett: Line Control System SWITCH-IT (
http://www.linecontrol.se/).
Systemet är smart och reglerar tillslaget från den tid man behöver motorn varm, i förhållande till utomhustemperaturen. Så om systemet som du använder är av samma typ, så är det inte direkt optimalt för att ladda ett batteripaket på en modern elbil.
- Dock så är jag inte insatt i vad som krävs av hårdvaran för att kunna klara av att "snabbladda"/underhållsladda en elbil. En ett uttag med en säkring på 6A kanske är alldeles för liten för att kunna vara effektiv när man behöver ladda ett batteripaket för en elbil?
/ Hoppas att något av detta kan hjälp dig, och/eller fick dig i bra tankebanor. ツ
LÄS GÄRNA DETTA NEDAN:
"Jag kan nämna att jag själv EJ har något fordon, och jag har därmed inte någon nämnvärd erfarenhet av hur dessa fordon (elektriskt motordrivna fordon/Elmotor fordon) fungerar att äga (ladda batteripaketet + underhåll)."
/ Ha en bra dag