• 3
  • 4
2018-03-15, 05:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Standarden medger mycket riktigt 16 A på ett schuko. Det är dock en gammal standard och den tog inte hänsyn till den lastprofil som en elbilsladdare har. Laddaren drar konstant märkström vilket belastar uttaget på ett sätt som det aldrig varit avsett för. Det blå CEE donet har helt andra dimensioner på stift och kontaktbleck och där är 16 A inget problem.

Norska elsäkerhetsverket avråder från laddströmmar över 8 A om jag inte missminner mig för schuko. Svenska elsäkerhetsverket håller på att titta på frågan och det kommer sannolikt att komma liknande riktlinjer även här. Det kommer sannolikt att bli normerande då försäkringsbolag m.m kommer att ställa krav på att dessa riktlinjer följs.

Laddar man med vanligt schukouttag så är rekommendationen att man sätter laddaren på 6A om laddkabeln inte har termisk avkännare i stickproppen. Detta just för att minska på slitaget i uttaget. De flesta kör ändå så korta sträckor att de ca 12 timmars laddning man vanligtvis har räcker för att ladda hela batteriet.

Vissa digitala motorvärmartimers har en 24-timmars läge som normalt används för inkoppling av batteriladdare som laddar startbatteriet. TS borde först kolla om det finns ett sådant läge i timern.
Citera
2018-03-15, 05:50
Medlem
Hur kan man köpa en elbil innan man säkrat att man kan ordna en riktig laddmöjlighet? En motorvärmarstolpe är inte en sådan.
Citera
2018-05-20, 21:50
Medlem
Hej!
Jag får hoppa in här med en fråga gällande laddning och motorvärmare.
Jag har en elbil och jag använder motorvärmare för att ladda den på en bostadsrättsförening.
Idag kom en av styrelsen och meddelade mig att jag inte får ladda längre, eftersom denna elförbrukning betalas av samtliga personer som bor dessa 2 hus. (144 lägenheter totalt). Förbrukning är väldigt då jordfelsbrytare tillåter enbart 6 ampere och bilen har litet batteri på 4.4 kw som kapacitet. så en hel månadskostnad är mellan 50-70kr!! Jag har laddat bilen där under 1.5 år.
Har de rätt i detta?
Vad kan hända om jag fortsätter att ladda bilen ändå?
Andra tips?
Citera
2018-05-20, 23:02
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milodenno
Hej!
Jag har en elbil och jag använder motorvärmare för att ladda den på en bostadsrättsförening.
Idag kom en av styrelsen och meddelade mig att jag inte får ladda längre, eftersom denna elförbrukning betalas av samtliga personer som bor dessa 2 hus. (144 lägenheter totalt). Förbrukning är väldigt då jordfelsbrytare tillåter enbart 6 ampere och bilen har litet batteri på 4.4 kw som kapacitet. så en hel månadskostnad är mellan 50-70kr!! Jag har laddat bilen där under 1.5 år.
Har de rätt i detta?
Andra tips?

Du har förmodligen att avtal för bilplatsen. I avtalet står det förmodligen att elutaget är avsett för motorvärmare. Elbilen drar sannolikt mer ström än vad motorvärmaren gör. Du bryter alltså mot avtalet och konsekvensen är att avtalet kan sägas upp och du blir utan bilplats. Dessutom bör inte elbilsladdnig ske med hjälp av ett vanligt eluttag. Det finns en brandrisk. Prata med föreningen om att få sätta upp en laddstation och att du vill betala för dig. Som det är nu snyltar du på dina grannar!

Prata med föreningen
Citera
2018-05-27, 10:08
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milodenno
Hej!
Har de rätt i detta?
Andra tips?

De andra 143 i föreningen vill såklart inte sponsra din elbil, du kan dock undersöka möjligheten att installera en separat elmätare din just din stolpe, och betala den separat för grannsämjans skull.
Citera
2018-05-27, 12:27
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
De andra 143 i föreningen vill såklart inte sponsra din elbil, du kan dock undersöka möjligheten att installera en separat elmätare din just din stolpe, och betala den separat för grannsämjans skull.

Motorvärmare tar ungefär lika mycket som en elbil av mindre typ. Kanske en tia mer i månaden. Kör man en Tesla är det en annan sak men då laddar man med en riktig laddare.
Citera
2018-05-28, 17:15
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Motorvärmare tar ungefär lika mycket som en elbil av mindre typ. Kanske en tia mer i månaden. Kör man en Tesla är det en annan sak men då laddar man med en riktig laddare.

Skilj på energi och effekt nu. Oftast används MV endast några månader per år vi kan säga 4-6 månader och ofta är dom temperatur och timerstyrda. Dom brukar i snitt då vara inkopplade runt 30-60 min per dag under säsong. Det ger att dom utslaget på ett helt år är inkopplade motsvarande 20 min per dag. Det är vanligt att dom är på 6 A (1380 W). Det ger en genomsnittlig daglig energiförbrukning utslaget på ett år på ungefär 0,5 kWh. En elbil brukar dra någonstans runt 2 kWh per mil. Du kommer alltså runt 2,5 km dagligen på den el som motsvarar vad en MV drar. Om vi säger att elen kostar 1:- / kWh så får du för en tia i månaden ca 5 mils körning. Dom flesta som använder bilen dagligen kör betydligt mer per månad.

Om många börjar ladda elbilen via MV uttaget så kommer det garanterat att märkas på energiförbrukningen. Sen tillkommer även faktorer som att det kan krävas en större mätarsäkring med dyrare abonnemang. Dessutom har vi ändå kvar problemet med att schukon inte är lämpad till elbilsladdning.
Citera
2018-12-17, 15:22
Medlem
Vet inte om detta är något som du har tänkt på och/eller om denna lösningen är brukbar för dig.

Men; Skulle denna lösningen nedan fungera?;
➡️Bland annat stationer så som, OKQ8 (i alla fall i Örnsköldsvik) erbjuder möjlighet att ladda sin elbil. Jag tror att dessa laddningsuttag har någon form av optimerad snabbladdningsteknik?
- Om du inte har utvärderat detta, så kanske detta vore ett anternativ, undertiden din bostadsförening jobbar med att uppgradera infrastrukturen för elbilar.
- Var försiktig så att du inte skadar elsystemet i din elbil. Man ska ha respekt för ström (speciellt växelspänning).

Är detta något som skulle fungera för dig?
- Det lär ju ta ett tag att ladda din bil på ett "vanlig" motorvärmar-optimerat elekteiskt uttag. Speciellt då du inte kan ha strömmen tillslaget mer än vad timern på uttaget kan reglera.
- Är medveten att jag eventuellt inte svarade på din frågeställning, men hoppas att informationen hjälpte dig ändå. Tänk även på att ett kallt batteripaket är trögare att ladda än om batteripaketet vore varmt.

Själv så har jag endast en säkring på; 6A/320V på stolpen, som är optimerad för att kopplas till en; motorvärmare + kupévärmare (eventuellt även: startbatteriladdning), för "vanliga" förbränningsmotorer (diesel/bensin/etanol).

- Denna säkring (tillslag och frånslag), är dessutom styrt från en centralt styrsystem, vilket gör att hyresvärden har full kontroll av förbrukningen av strömmen. Jag tror att systemet är ett: Line Control System SWITCH-IT (http://www.linecontrol.se/).
Systemet är smart och reglerar tillslaget från den tid man behöver motorn varm, i förhållande till utomhustemperaturen. Så om systemet som du använder är av samma typ, så är det inte direkt optimalt för att ladda ett batteripaket på en modern elbil.

- Dock så är jag inte insatt i vad som krävs av hårdvaran för att kunna klara av att "snabbladda"/underhållsladda en elbil. En ett uttag med en säkring på 6A kanske är alldeles för liten för att kunna vara effektiv när man behöver ladda ett batteripaket för en elbil?

/ Hoppas att något av detta kan hjälp dig, och/eller fick dig i bra tankebanor. ツ

LÄS GÄRNA DETTA NEDAN:
"Jag kan nämna att jag själv EJ har något fordon, och jag har därmed inte någon nämnvärd erfarenhet av hur dessa fordon (elektriskt motordrivna fordon/Elmotor fordon) fungerar att äga (ladda batteripaketet + underhåll)."

/ Ha en bra dag
Citera
2023-04-08, 21:01
Medlem
Ursäkta, men jag lånar denna tråden lite.

Jag har ett problem. Mitt batteri är urladdat i bilen och har kopplat in en batteriladdare, men min GARO elstolpe har en timer på en timme. Går det tillfälligt att koppla ur så jag slipper springa ut varje timme?

https://www.garo.se/sv/proffs/produk...g-motorvarmare ungefär såhär ser den ut.
Citera
2023-04-10, 18:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Ursäkta, men jag lånar denna tråden lite.

Jag har ett problem. Mitt batteri är urladdat i bilen och har kopplat in en batteriladdare, men min GARO elstolpe har en timer på en timme. Går det tillfälligt att koppla ur så jag slipper springa ut varje timme?

https://www.garo.se/sv/proffs/produk...g-motorvarmare ungefär såhär ser den ut.

Har installerat flera sådana här och driftat dom så...
Enkla svaret är : Nej

Du kan enbart få "tillfällig el" i 30 minuter.

Saxat ur instruktionen :Produkten är försedd med funktion för 30 minuters tillfällig tillgång till el, vid exempelvisdammsugning av bil.
Detta erhålls genom att trycka på - knappen i cirka 3 sekunder. När punkten längst till
höger lyser med fast sken är uttaget strömsatt. För att avaktivera - tryck in samma knapp i
cirka 3 sekunder.
Citera
2023-07-05, 23:57
Såg att mitt gamla inlägg var bumpat så tänkte skriva hur det gick.

Föreningen var oerhört mottagliga och erbjöd ALLA som ville en engångskostnad att ta bort timern på sina uttag så det blev laddning från schuko i ett år typ. Sen flyttade vi dock till villa och installerade en riktig laddare
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in