Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-31, 01:17
  #1
Medlem
Ja, nu har ju deklarationen dimpt ner i brevlådan... Hur går det egentligen till att deklarera detta?

Har köpt bitcoin, och bedrivit lite hemmamining. Sålde alla bitcoin precis före nyår (och köpte tillbaka efter).
Citera
2014-03-31, 11:11
  #2
Medlem
Gummigubben1s avatar
Eftersom det är en fantasivaluta så behöver du inte gör något
Citera
2014-03-31, 11:20
  #3
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MystisktAvlopp
Har köpt bitcoin, och bedrivit lite hemmamining. Sålde alla bitcoin precis före nyår (och köpte tillbaka efter).
Om du hade svenska pengar över nyår ska du väl deklarera för dom.

Hade kanske vart smartare att bara ha kvar bitcoins. Det är inte pengar så du behöver inte bry dig om dom.
Citera
2014-04-22, 12:10
  #4
Medlem
Hej!

jag har nu pratat med skatteverket, detta är vad som gäller för 2013

http://blog.btcx.se/bitcoin-nytt/dag...-bitcoin-2014/
Citera
2014-04-22, 12:26
  #5
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cande
Hej!

jag har nu pratat med skatteverket, detta är vad som gäller för 2013

http://blog.btcx.se/bitcoin-nytt/dag...-bitcoin-2014/

Meh lol varför i hela helvete deklarera sina BTC vinster?
Citera
2014-04-22, 18:49
  #6
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Meh lol varför i hela helvete deklarera sina BTC vinster?
För att retroaktiva processer kan förstöra ditt liv när du bryter mot den typen av lagar.
Citera
2014-04-23, 17:37
  #7
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
För att retroaktiva processer kan förstöra ditt liv när du bryter mot den typen av lagar.

Vad säger lagstifningen exakt att BTC är för något just nu? Och även efteråt: hur ska de kunna se mina BTC vinster för 2013 om tio år? Så klart man vet aldrig men ändå.... just nu är det väl som att deklarera vunnet guld på sina wow-auktioner?
Citera
2014-04-23, 18:02
  #8
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Vad säger lagstifningen exakt att BTC är för något just nu? Och även efteråt: hur ska de kunna se mina BTC vinster för 2013 om tio år? Så klart man vet aldrig men ändå.... just nu är det väl som att deklarera vunnet guld på sina wow-auktioner?
Jag har verkligen inte lusläst något, men som jag förstått saken är lagen tydlig: du skattar 30% på vinsten.

Just att den är tydlig kan bli ett stort problem retroaktivt. Det har exempelvis uppstått kaos med retroaktiv beskattning av pokerspel, men de reglerna var åtminstone helt omöjliga att följa. Är reglerna däremot lätta att följa, som det verkar i fallet bitcoin, kan utan tvekan fängelsestraff ligga med på skalan över retroaktiv misär.

Hur spårbart det hela blir är också svårt att svara på i förhand. Det öppnar för scenarion där folk tror att de är anonyma när de bryter mot lagen, och plötsligt nystas hela skiten upp.
Citera
2017-01-31, 14:45
  #9
Medlem
Skatta/deklarera inkomst

Hejhej! Jag har köpt 1 bitcoin (värt ca 1000dollar. ) och investerat det i en fond där jag får tillbaka 10% av min insättning varje vecka. Dessa pengar använder jag och handlar med på mitt Xapo Debitkort.
Jag tjänar en hel del på det här, men min fråga är hur jag skattar/deklarerar för en sån här inkomst?
Någon som är lite kunnig och kan tänka sig svara?
Citera
2017-01-31, 15:00
  #10
Medlem
Westerncivfuckups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroem1894
Hejhej! Jag har köpt 1 bitcoin (värt ca 1000dollar. ) och investerat det i en fond där jag får tillbaka 10% av min insättning varje vecka. Dessa pengar använder jag och handlar med på mitt Xapo Debitkort.
Jag tjänar en hel del på det här, men min fråga är hur jag skattar/deklarerar för en sån här inkomst?
Någon som är lite kunnig och kan tänka sig svara?

Vad är det för fond?
Jag hade ringt skatteverket anonymt och frågat. Men min gissning är att det är vinstskatt på det.
Citera
2017-01-31, 15:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerncivfuckup
Vad är det för fond?
Jag hade ringt skatteverket anonymt och frågat. Men min gissning är att det är vinstskatt på det.
Det är en ''Forex investment fund'' Där jag investerar pengar som jag får tillbaka varje vecka, och det fortsätter efter jag har fått tillbaka det jag investerat.
Citera
2017-01-31, 22:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroem1894
Hejhej! Jag har köpt 1 bitcoin (värt ca 1000dollar. ) och investerat det i en fond där jag får tillbaka 10% av min insättning varje vecka. Dessa pengar använder jag och handlar med på mitt Xapo Debitkort.
Jag tjänar en hel del på det här, men min fråga är hur jag skattar/deklarerar för en sån här inkomst?
Någon som är lite kunnig och kan tänka sig svara?

10% Avkastning varje vecka?

Låt oss säga att kursen på bitcoin och usd/sek är oförändrad. Då har du ca 1,25 milj SEK om ett år med insatt kapital på 8742 kr. Hoppas du inser själv att detta är orimligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback