2006-01-25, 12:50
Medlem
Carradines avatar
..eller var det romarna?

Det skrivs ofta på forumet att moderatorerna anses vara betongrövar och oflexibla envåldshärskare som inte går att få avsatta utan en kupp, jag håller med till viss del och anser att vissa moderatorer har blivit alltför vana vid att sitta och styra - resultare blir såklart en sämre moderering och en växande klyfta mellan användare och mods, så här kommer mitt förslag till en potentiell förbättring - gör ett lotteri!
  1. Starta en tråd som är öppen i 24 timmar, i denna får varje användare nominera en kandidat var, att bli nominerad fler än en gång spelar ingen roll - att nominera sig själv betyder att man helt är ute ur lotteriet oavsett om någon annan nominerar en.
  2. Lås tråden efter tiden gått ut och samla ihop nomineringarna.
  3. Admin eller någon annan pålitlig person lottar fram en nominerad som får rollen som prao-mod.

För att undvika spridning av information som kanske inte ska vara publik så kan Outlaw vara stängt för denna prao-mod, prao-mod:en blir även placerad i ett delforum där man behöver förstärkning i modererandet oavsett vad prao-mod:en vill moderera.
Man ska ju ändå moderera via reglerna så ett intresse i ämnet är inte livsviktigt men inte onödigt heller.

Låt prao:n modda i en bestämd tid och sedan lottar man ut en ny, om prao:n gillade att modda och har skött sig bra så kanske han/hon kan få en riktig modereringstitel.

Vad tycks!?
Citera
2006-01-25, 19:10
Medlem
flowss avatar
Alltså vad fan är det här?! Du Carradine trodde jag ändå inte stöttade dagisfasoner..

Flashback, jag saknar dig!
Citera
2006-01-25, 19:34
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Alltså vad fan är det här?! Du Carradine trodde jag ändå inte stöttade dagisfasoner..

Flashback, jag saknar dig!
Vad för dagisfasoner?
Och vilket Flashback saknar du egentligen?

Jag hade ett förslag till potentiellt minskat tjafs mellan mods och användare - hoppades på att det skulle ge större förståelse hos användarna om de visste hur det fungerade "bakom kulisserna" samt kanske i slutändan ersätta vissa tråkiga mods som till skillnad från Ruskigbuss inte vet när de bör sluta.
Citera
2006-01-26, 08:41
Medlem
rebbans avatar
Nja jag gillade nog inte det förslaget..
Men prao moddning kan kanske va bra att dom nya moddarna inte fåt tillgång till hela Outlaw förens efter en stund när dom känner att dom vill va kvar och när moddarna tycker att det funkar.
Då minimerar man risken att info kommer ut från outlaw.
Citera
2006-01-26, 21:09
Medlem
Tribals avatar
Vänta nu här, du menar att det isf ska finnas: Administratör, Moderator, SuperModerator (som nämnts ett flertal ggr, löjligt) OCH Mod-prao??

Alltså jag må vara konservativ men.....

Kom inte på mer att skriva men du fattar va? Och JO, det är på väg att likna ett dagis med en sån här sak No Offense
Citera
2006-01-26, 22:07
Medlem
Hispers avatar
Det går inte att få allt jämlikt och millimeterrättvist och hålla på att rösta om allt går inte heller. Det blir bara löjligt till slut.

Mkt hellre då uppmuntra medlemmar till att anmäla sitt intresse och sedan får admin följa upp det och se om det är en bra kandidat. Den här policyn med att den som öppet säger sig vara intresserad inte kommer att bli aktuell är lite barnslig tycker jag. Sedan tycker jag att admin borde överraska ibland och ta in någon oväntad kandidat och inte uteslutande ta sådana som ingen i moderatorkollektivet har något emot. Nu är det ju i princip bara städare som rekryteras, ta någon med visioner, idéer, skinn på näsan osv. Vem kan jag tänka på?
Citera
2006-01-26, 22:38
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Det går inte att få allt jämlikt och millimeterrättvist och hålla på att rösta om allt går inte heller. Det blir bara löjligt till slut.

Mkt hellre då uppmuntra medlemmar till att anmäla sitt intresse och sedan får admin följa upp det och se om det är en bra kandidat. Den här policyn med att den som öppet säger sig vara intresserad inte kommer att bli aktuell är lite barnslig tycker jag. Sedan tycker jag att admin borde överraska ibland och ta in någon oväntad kandidat och inte uteslutande ta sådana som ingen i moderatorkollektivet har något emot. Nu är det ju i princip bara städare som rekryteras, ta någon med visioner, idéer, skinn på näsan osv. Vem kan jag tänka på?
Det var snällt att du inte nämner mitt namn rakt ut utan lindar in det så fint i dina två sista meningar men jag själv är inte sugen på att bli moderator direkt däremot tänkte jag att de som är väldigt högljudda när det kommer just till modereringen och dess baksidor kanske skulle ges en chans att sätta sig på "tronen" för att se hur det är.
Citera
2006-01-26, 22:42
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det var snällt att du inte nämner mitt namn rakt ut utan lindar in det så fint i dina två sista meningar men jag själv är inte sugen på att bli moderator direkt däremot tänkte jag att de som är väldigt högljudda när det kommer just till modereringen och dess baksidor kanske skulle ges en chans att sätta sig på "tronen" för att se hur det är.

Visst är det kul med överraskningar. Och jag blev väldigt överraskad när du tror att det är dig jag menar Du kanske skulle göra en bra insats, vad vet jag.
Citera
2006-01-26, 22:54
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Visst är det kul med överraskningar. Och jag blev väldigt överraskad när du tror att det är dig jag menar Du kanske skulle göra en bra insats, vad vet jag.
App app, lite skoj får man väl ha, ändå min tråd.

Hur som helst, ingen anser att lite nytt och "spännande" blod bland moderatorerna skulle öka förståelsen för uppgiften i sig?
Jag läser ofta klagomål på att modsen borde skrämmas lite med nytt folk men inget görs så vitt jag har märkt och inga intressanta lösningar tas fram, mitt förslag ger iaf. lite spänning till forumet.
Citera
2006-01-26, 23:14
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
App app, lite skoj får man väl ha, ändå min tråd.

Hur som helst, ingen anser att lite nytt och "spännande" blod bland moderatorerna skulle öka förståelsen för uppgiften i sig?
Jag läser ofta klagomål på att modsen borde skrämmas lite med nytt folk men inget görs så vitt jag har märkt och inga intressanta lösningar tas fram, mitt förslag ger iaf. lite spänning till forumet.

JAg skojade också, om än kanske lite väl subtilt

Att det skulle behöva "röras" om map moderatorerna har du rätt i, även om jag inte tycker att ditt förslag kanske inte är så bra. Men att införa en tidsbegränsning på hur länge man får vara mod kanske är den enklaste lösningen för att röra om.
Citera
2006-01-28, 17:31
Medlem
Isf skulle ju vilka puckon som hellst kunna bli moderatorer, kul om en undercover cop blev mod i ett drogforum..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in