• 1
  • 2
2018-03-04, 23:18
Bannlyst
Vad fan prova, kan bli det bästa du gjort
Citera
2018-03-04, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Kan du inte läsa högskoleingenjör på hemma plan och sedan om du efteråt känner att du vill ha den där civilingenjör examen också så kan man väll läsa till ett masterprogram efteråt ?

Står lite om detta i andra trådar såsom t.ex:

(FB) Gå från högskoleingenjör till civilingenjör på Chalmers?
Det är helt klart ett alternativ och har tänkt den tanken, ska kontakta en studievägledare om hur mycket jag i sådana fall måste läsa upp.
Citera
2018-03-04, 23:24
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Det är helt klart ett alternativ och har tänkt den tanken, ska kontakta en studievägledare om hur mycket jag i sådana fall måste läsa upp.

Det låter som en bra ide.

Det tar kanske ändå nästan samma tid och isåfall vore det ju väldigt bra och du får både bo nära din familj och vänner och slipper också kostnader för lägenhet och sådant under studie tiden.
Citera
2018-03-05, 05:07
Medlem
Citat:
Eller så klipper du navelsträngen och tar ett steg in i vuxenlivet.
Citera
2018-03-05, 07:37
Medlem
Citat:
Alltså en av utbildningar finns i min stad är på 3 år som är högskoleingenjör, i dem andra städerna är den på 5 år. Vill helst ha en bred utbildning, det är därför och kunna flytta utomlands längre framåt.
Men jag har hört det inte skiljer så mycket mellan h ing och civil ing.
Det bästa vore om det fanns en utbildning som både var öppen för att kunna arbeta med energi och rymd/flygteknik. Närmaste till det är väl civilingenjör inom maskinteknik eller farkostteknik.
Om dina planer är att bli civilingenjör och jobba utomlands skulle jag råda dig att ta möjligheten nu att pröva dina vingar och flytta till eget i en ny stad.
Många ser högskolan som den stora utmaningen, men verkligheten är tuffare. Har sett för många ganska begåvade personer ha svårt att ta ansvar och fungera på ett jobb.
Vill du ha nytta av din utbildning så måste du kunna stå på egna ben och ta tag i saker själv.
Det lär du dig inte i mammas bo utan ute i världen. Så med dina framtidsplaner skulle jag satsa på att flytta till en ny ort och satsa på den utbildning du känner mest för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in