Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-04, 17:27
  #1
Medlem
horses avatar
Hej,

Jag har ett problem med en nyinköpt Imac (Retina 4K 2017) där program som tillexempel MS Word, Excel, PP tar oerhört lång tid att starta upp. Står och studsar i statusfältet innan de öppnas, badboll i ca 10-15sec och sen helt spelbart. Har gjort en ominstallation och wipat hårdisken men med kvarstående problem. Även safari, App Store, "om den här datorn" tar oroväckande lång tid att starta upp, ladda eller generella svarstiden med bl.a. badbollar.


Är det någon som har varit med om liknade problem, eller har tips på eventuell lösning?
Är medveten om att MS program inte är optimerade för Ios, men 30 till 60sekunder kan inte vara normalt. Eller att få badboll på en helt ny dator när man öppnar inställningar.

/ H
Citera
2018-03-04, 17:52
  #2
Medlem
Är det standardmodellen med 5400rpm hårddisk? Är det normaltiden då eller bör det ta typ max 5 sek? Kan vara nåt fel, badbollar ska det ju inte bli även med hårddisk tror jag. Hade hursomhelst returnerat den, om möjligt, för en ssd-modell.
__________________
Senast redigerad av Mploko 2018-03-04 kl. 17:59.
Citera
2018-03-04, 18:09
  #3
Medlem
Är det en vanlig hårddisk eller SSD ?
Hur mycket Ram minne har du?

Prova en Säker start!Det reparerar det mesta..
Citera
2018-03-04, 18:23
  #4
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mploko
Är det standardmodellen med 5400rpm hårddisk? Är det normaltiden då eller bör det ta typ max 5 sek? Kan vara nåt fel, badbollar ska det ju inte bli även med hårddisk tror jag. Hade hursomhelst returnerat den, om möjligt, för en ssd-modell.

Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Är det en vanlig hårddisk eller SSD ?
Hur mycket Ram minne har du?

Prova en Säker start!Det reparerar det mesta..

Något fel är det, får badboll bara av att trycka på "systemrapport".

Precis, 5400rph HDD med 8gig (4x2) ram på 2400 MHz.
Har försökt få returnera den för att köpa en ny, men apple vägrar. De vill att den ska lämnas in en andra gång på service för 700kr, även om den förra servicen endast hittade ett "maskinvarufel" som enligt dem åtgärdades, även om problemet fortfarande kvarstår.

Citera
2018-03-04, 18:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Något fel är det, får badboll bara av att trycka på "systemrapport".

Precis, 5400rph HDD med 8gig (4x2) ram på 2400 MHz.
Har försökt få returnera den för att köpa en ny, men apple vägrar. De vill att den ska lämnas in en andra gång på service för 700kr, även om den förra servicen endast hittade ett "maskinvarufel" som enligt dem åtgärdades, även om problemet fortfarande kvarstår.


Börja med en Säker Start! Sen startar du om igen
https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Det brukar lösa det mesta!
Citera
2018-03-04, 18:33
  #6
Medlem
Vad var det för fel på den när du lämnade in den då?
Så pass ny och problem
Du har ju 90 dagars Support vid köp och sen beroende om du köpte Appelcare till den?
Citera
2018-03-04, 19:15
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Något fel är det, får badboll bara av att trycka på "systemrapport".

Precis, 5400rph HDD med 8gig (4x2) ram på 2400 MHz.
Har försökt få returnera den för att köpa en ny, men apple vägrar. De vill att den ska lämnas in en andra gång på service för 700kr, även om den förra servicen endast hittade ett "maskinvarufel" som enligt dem åtgärdades, även om problemet fortfarande kvarstår.


Den långsamma hårddisken är en riktig flaskhals i den modellen, tyvärr. Har stött på några såna och dom är sjukt slöa. Allt som har med diskprestanda att göra (starta program, kopiera filer, mm) är störande långsamt. Finns inte så mycket att göra åt, mer än att sätta i en SSD.
Citera
2018-03-04, 20:15
  #8
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Vad var det för fel på den när du lämnade in den då?
Så pass ny och problem
Du har ju 90 dagars Support vid köp och sen beroende om du köpte Appelcare till den?

"Systemfel/mjukvarufel" hette det, men datorn lämnades tillbaka exakt som den var vid inlämning. De rensade alltså inte ens datorn och/eller gjorde en ren installation så jag undrar vad jag egentligen betalade för. Bråkat med Apple support flertalet gånger och de verkar inte kunna göra något annat än att be mig lämna in den igen för en andra koll av mjukvara/hårdvara.

Det stora problemet är att apples garanti inte gäller vid mjukvarufel. Men det känns snarare som att detta är ett hårdvarufel, för såhär jävla trött kan inte en helt ny dator i 15tkr-klassen (exklmoms)

Finns det något jag kan göra för att kolla prestandan/datorns hårdvara själv och se ifall det är något fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den långsamma hårddisken är en riktig flaskhals i den modellen, tyvärr. Har stött på några såna och dom är sjukt slöa. Allt som har med diskprestanda att göra (starta program, kopiera filer, mm) är störande långsamt. Finns inte så mycket att göra åt, mer än att sätta i en SSD.

Det kan väl ändå inte vara så att en helt ny Imac 2017 i denna prisklass får badboll bara av att öppna "om den här datorn", i helt ominstallerat ios miljö med ren hårdisk.
__________________
Senast redigerad av horse 2018-03-04 kl. 20:18.
Citera
2018-03-04, 20:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse
"Systemfel/mjukvarufel" hette det, men datorn lämnades tillbaka exakt som den var vid inlämning. De rensade alltså inte ens datorn och/eller gjorde en ren installation så jag undrar vad jag egentligen betalade för. Bråkat med Apple support flertalet gånger och de verkar inte kunna göra något annat än att be mig lämna in den igen för en andra koll av mjukvara/hårdvara.

Det stora problemet är att apples garanti inte gäller vid mjukvarufel. Men det känns snarare som att detta är ett hårdvarufel, för såhär jävla trött kan inte en helt ny dator i 15tkr-klassen (exklmoms)

Finns det något jag kan göra för att kolla prestandan/datorns hårdvara själv och se ifall det är något fel?



Det kan väl ändå inte vara så att en helt ny Imac 2017 i denna prisklass får badboll bara av att öppna "om den här datorn", i helt ominstallerat ios miljö med ren hårdisk.


Prova själv köra en Apple Diagnostics

https://support.apple.com/sv-se/HT202731

Så får vi höra vad den säger
Citera
2018-03-04, 20:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse
"Systemfel/mjukvarufel" hette det, men datorn lämnades tillbaka exakt som den var vid inlämning. De rensade alltså inte ens datorn och/eller gjorde en ren installation så jag undrar vad jag egentligen betalade för. Bråkat med Apple support flertalet gånger och de verkar inte kunna göra något annat än att be mig lämna in den igen för en andra koll av mjukvara/hårdvara.

Det stora problemet är att apples garanti inte gäller vid mjukvarufel. Men det känns snarare som att detta är ett hårdvarufel, för såhär jävla trött kan inte en helt ny dator i 15tkr-klassen (exklmoms)

Finns det något jag kan göra för att kolla prestandan/datorns hårdvara själv och se ifall det är något fel?



Det kan väl ändå inte vara så att en helt ny Imac 2017 i denna prisklass får badboll bara av att öppna "om den här datorn", i helt ominstallerat ios miljö med ren hårdisk.

Men vad är det vad som händer då ? Hänger den sig eller ?
Citera
2018-03-04, 20:28
  #11
Medlem
Minns att Officepaketet tog lite längre tid att starta än andra program, men har inget minne av badbollar när jag hade hårddisk i Mac. Men det var ett tag sen och kan vara annorlunda med iMacen som är ny och har de mer krävande macOS 10.12 eller 10.13. Det går dock inte byta ut den enkelt i iMacen utan att ta isär den helt. Kanske Apple kan byta ut den, men tar de 700 kr bara för att bara undersöka en ny dator med garanti kostar det väl, Apples pris för SSD med 1/4 storleken av hårddisken är 2000kr vid iMacköp. Det går att köpa billigare extern SSD-disk och ansluta och installera där.

Om du startar Skivverktyg i mappen Verktygsprogram och kör skivkontroll kan du se om det är nåt felmeddelande på hårddisken gällande installationsfiler. Annars är det nåt hårdvarufel på den och Apple borde byta ut den. Eller så är den helt enkelt för dåligt långsam för en dator som Apple själva säljer.
__________________
Senast redigerad av Mploko 2018-03-04 kl. 20:32.
Citera
2018-03-04, 20:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse
"Systemfel/mjukvarufel" hette det, men datorn lämnades tillbaka exakt som den var vid inlämning. De rensade alltså inte ens datorn och/eller gjorde en ren installation så jag undrar vad jag egentligen betalade för. Bråkat med Apple support flertalet gånger och de verkar inte kunna göra något annat än att be mig lämna in den igen för en andra koll av mjukvara/hårdvara.

Det stora problemet är att apples garanti inte gäller vid mjukvarufel. Men det känns snarare som att detta är ett hårdvarufel, för såhär jävla trött kan inte en helt ny dator i 15tkr-klassen (exklmoms)

Finns det något jag kan göra för att kolla prestandan/datorns hårdvara själv och se ifall det är något fel?



Det kan väl ändå inte vara så att en helt ny Imac 2017 i denna prisklass får badboll bara av att öppna "om den här datorn", i helt ominstallerat ios miljö med ren hårdisk.

Jo det kan vara så, du snålade. Sportbil med gräsklipparmotor, sorry, primärdisk ska vara SSD
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback