Citat:
Ursprungligen postat av
Lure
Det första jag skrev kanske var lite dumt. Det kanske är bättre att ha en annan vinkel på problemet. Jag tror TS är i en svacka och har pågrund av olika omständigheter utvecklat lite av en nedstämdhet och social fobi som nu gör det jobbigt att träffa människor. Det leder till en nedåtgående spiral som leder till mer ensamhet/nedstämdhet. TS är väldigt självkritiskt i sitt inlägg och ursäktar till och med att han skrivit det (TS: Ursäktar för textväggen). En nedstämdhet/ångest som har yttrat sig i social fobi. Det är ju absolut något man kan jobba med. Lätta på sin tankar hos en psykolog, eller ett miljöombyte kanske, börja träna.
Har många gånger tidigare övervägt att gå till en psykolog, men aldrig skridit till verket eftersom jag varit ängslig för att min familj skulle få reda på det och att mina problem skulle uppfattas som obetydliga eller löjeväckande, både av familj och psykolog. Men är nog en bra idé att åtminstone pröva det.
.Hellraiser. sammanfattar bra hur jag känner. Ingen har någonsin sagt till mig rakt ut och påtalat att jag är konstig, asocial eller något sådant. Det är endast uppfattningen och indikationerna jag har fått genom åren. Det är lätt att se när någon inte är intresserad, vantrivs i ens sällskap eller tycker att man är pinsam. För mig tar det sig vanligtvis uttryck genom att folk inte svarar på det jag säger utan byter ämne och nästan överröstar mig eller förlöjligar det man sagt. Rör det sig om en dialog brukar det antingen bli tyst eller så sköter motparten snacket. Jag kommer på några grejer att fråga om som vi kan diskutera en stund, sedan tar det stopp. Det är just därför jag försöker ta mindre plats och avlägsna mig, för jag vill varken utsätta andra eller mig själv för det kvalet. Därför skulle jag inte tro att det är någon svacka, både genom högstadiet, gymnasiet och nu universitet har jag stött på samma förakt. Jag säger inte att föraktet är oförtjänt, utan konstaterar bara att det är så det har varit.