2018-03-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det tror jag mest på. Än så länge pågår expansionen (vad vi kan se) men en sol/stjärna har ju en livslängd o efterlämnar ett svart hål, neutronstjärna eller svart dvärg. Då kanske alla objekt sugs ihop igen av dess gravitationskraft, o sen brister det igen i ett nytt Big Bang?

Varför tror du mest på det?
Citera
2018-03-03, 19:30
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enligt storförenade teorier har protoner en ändlig men väldigt väldigt lång halveringstid.

Enligt storförenade teorier, GUT, är alla krafter (utom gravitation) egentligen av samma slag, ungefär som med elektriska och magnetiska krafter i elektromagnetism, EM. Den svaga kärnkraften är också av samma sort som EM enligt den elektrosvaga teorin. Enligt såna här partikelfysikteorier kan partiklar byta identiteter. T ex kan en d-kvark omvandlas till en u-kvark och en W+ boson som i sin tur omvandlas till en elektron och en antineutrino. Detta är ett exempel på radioaktivt sönderfall (betasönderfall) enligt den elektrosvaga teorin. I dessa processer kan inte nettot kvarkar minus antikvarkarkar ändras, men det KAN det i GUT. Och då kan t ex väte sönderfalla till lättare partiklar. Eftersom detta förväntas vara väldigt sällsynt är det svårt att observera men inte omöjligt. Men än så länge finns det inget observationellt stöd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Unified_Theory

Edit: ser i artikeln att det även finns någon GUT-modell utan protonsönderfall.
Jodå. Bra skrivet.
Men, en petitess, gravitationen är väl ingen kraft??
Citera
2018-03-03, 20:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Jodå. Bra skrivet.
Men, en petitess, gravitationen är väl ingen kraft??

Nej, inte enligt den allmänna relativitetsteorin. Men enligt en del andra teorier är den ju det. Enligt Newtons fysik är den det och om kvantgravitation fungerar på ungefär samma sätt som t ex kvantelektrodynamik (med gravitoner istället för fotoner) så är gravitation lika mycket en kraft som att EM är det.

Iaf är målet med en teori-om-allting en teori där gravitation också är förenad med GUT.

-------

Btw skrev jag fel förut. Det skulle vara en W- boson, inte W+. Skrev först om en annan elektrosvag process med W-, men ändrade mig och glömde bort att ändra tecken på just W.
Citera
2018-03-04, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Varför tror du mest på det?
Vet inte, men jag tycker det låter mest logiskt på nått sätt.
Men sen är jag inte heller insatt i t.ex. strängteorin o andra djupare teorier...
Citera
2018-03-05, 11:35
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det tror jag mest på. Än så länge pågår expansionen (vad vi kan se) men en sol/stjärna har ju en livslängd o efterlämnar ett svart hål, neutronstjärna eller svart dvärg. Då kanske alla objekt sugs ihop igen av dess gravitationskraft, o sen brister det igen i ett nytt Big Bang?

Men svarta hål får INTE starkare gravitation på stora avstånd än vad stjärnan hade innan kollapsen. Ett svart hål har bara väldigt stark gravitation väldigt nära den, långt innanför stjärnans gamla radie innan den kollapsade. Så NEJ, när det blir fler svarta hål blir det inte mer gravitation som kan dra ihop universum.

Just nu accelererar universums expansion pga den mörka energin. Dock är vi ännu inte alldeles säkra på hur den mörka energin förändras pga universums expansion. Enligt den enklaste (och därmed kanske troligaste) modellen späds den inte ut alls och då fortsätter universum expandera accelererat för evigt. Men iaf teoretiskt är det möjligt att den fungerar så att accelerationen så småningom vänder och bromsar in och att det barkar mot en kollaps. Fler och noggrannare mätningar är på gång som kan ge en hint om den mörka energins tillståndsekvation (som det handlar om här). Dessa mätningar är då förstås inte på den mörka energin själv, utan på universums expansion under olika delar av dess historia. (För att se längre bak i tiden är det bara att titta längre bort.)
Citera
2018-03-05, 11:47
Avslutad
Citat:
Men svarta hål får INTE starkare gravitation på stora avstånd än vad stjärnan hade innan kollapsen. Ett svart hål har bara väldigt stark gravitation väldigt nära den, långt innanför stjärnans gamla radie innan den kollapsade. Så NEJ, när det blir fler svarta hål blir det inte mer gravitation som kan dra ihop universum.

Just nu accelererar universums expansion pga den mörka energin. Dock är vi ännu inte alldeles säkra på hur den mörka energin förändras pga universums expansion. Enligt den enklaste (och därmed kanske troligaste) modellen späds den inte ut alls och då fortsätter universum expandera accelererat för evigt. Men iaf teoretiskt är det möjligt att den fungerar så att accelerationen så småningom vänder och bromsar in och att det barkar mot en kollaps. Fler och noggrannare mätningar är på gång som kan ge en hint om den mörka energins tillståndsekvation (som det handlar om här). Dessa mätningar är då förstås inte på den mörka energin själv, utan på universums expansion under olika delar av dess historia. (För att se längre bak i tiden är det bara att titta längre bort.)
Nä, inte starkare gravitation, men den finns ändå där, den försvinner väldigt snabbt om jag minns rätt med kvadraten på avståndet, men den når ändå oändligt långt. Så om det inte finns något annat så borde väl alla objekt dras mot varandra? Om än med extremt svag kraft.

Men det där med mörk energi är jag heller inte insatt i.
Citera
2018-03-05, 13:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nä, inte starkare gravitation, men den finns ändå där, den försvinner väldigt snabbt om jag minns rätt med kvadraten på avståndet, men den når ändå oändligt långt. Så om det inte finns något annat så borde väl alla objekt dras mot varandra? Om än med extremt svag kraft.

Men det där med mörk energi är jag heller inte insatt i.

Ja, all materia i universum har gravitation som försöker bromsa in expansionen.

Matematiskt är det väldigt likt en projektil som skjuts upp från t ex jordens yta, och för sådana är flykthastigheten ett viktigt begrepp. Om en projektil har lägre hastighet än flykthastigheten så kommer den ramla ner igen. Om den har högre så fortsätter den för alltid ut i rymden, trots att jordens gravitation hela tiden försöker dra tillbaka den. Detta händer då rörelseenergin är större än den negativa gravitationsenergin. I kosmologi har man en väldigt liknande situation där mätningar har visat att universum ligger extremt nära balansen mellan att falla tillbaks och att fortsätta växa. MEN så har vi ju dessutom det här med mörk energi som i sig bidrar till att accelerera expansionen.

Det är ok att du inte är insatt. Fråga på bara.
Citera
2018-03-05, 17:54
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Det låter klart bättre än att allt bara späs ut så mycket att inte ens molekyler kan skapas. Men ett svart hål har inte mer gravitationskraft än själva stjärnan före den blev det svarta hålet. Ja, all gravitation når oändligt långt, tror forskarna. Vid rymdstationen är Jordens gravitation 90 % jämfört med på marken. Och här på marken är Solens gravitationskraft på oss människor bara 0.0006 gånger Jordens.

Två av jokrarna för forskarna är mörk materia, 23 % av Universum, och mörk energi, 73 % av Universum.
Senast redigerad av Utopiantos 2018-03-05 kl. 18:05.
Citera
2018-03-06, 03:40
Medlem
Väldigt svår fråga om man ställer sig det på sin spets, tiden är inte absolut och har inte "alltid" funnits. Men annars, när det sista svarta hålet har dunstat bort i hawkingstrålning så består enbart rummet. Ur den bemärkelsen så varar rummet för evigt, men absolut ingenting annat kommer existera vid den tidpunkten.

Men vem vet, inflationen kanske vänder av okänd anledning och rummet kanske kollapsar innan dess.
Citera
2018-03-06, 06:40
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Väldigt svår fråga om man ställer sig det på sin spets, tiden är inte absolut och har inte "alltid" funnits. Men annars, när det sista svarta hålet har dunstat bort i hawkingstrålning så består enbart rummet. Ur den bemärkelsen så varar rummet för evigt, men absolut ingenting annat kommer existera vid den tidpunkten.

Men vem vet, inflationen kanske vänder av okänd anledning och rummet kanske kollapsar innan dess.

Kanske. Jag har inte uppfattat att det råder någon som helst konsensus kring hur universum kommer sluta, om det gör det.
Det stämmer att ett av de sannolikt sista skeendena vi kunnat härleda teoretiskt är det du säger, med svarta hål som dunstat bort i strålning. Men det är mer komplicerat än så. Rummet i sig är möjligen sammanflätat i sig självt, vilket är energi. Expansionens drivkraft i sig, hur vi nu väljer att benämna den har också energi. Det är massor med fält, elektromagnetiska fält, eventuellt inflationsfält, eventuellt gravitationsfält, elektronfält, färgfält, osv. osv. osv. och massor med saker som har potential att fluktuera även när två punkter med en planklängd mellan sig rör sig från varandra i c.

Det är en möjlighet, om än osannolik att inflationen vänder eftersom vi sett att krafter ändrat storhet tidigare efter Big bang. Man skulle kanske även kunna argumentera för att krafter ändrat riktning eftersom de, åtminstone 3, men säg 4 fundamentala krafterna har varit 1 en gång i tiden när energin var tillräckligt hög. Vem vet vad som händer när energin är väldigt låg.

Så även i "slutet" så kommer någonting existera, fält och rum, och tack vare osäkerhetsprincipen så kommer därför dessa att fluktuera, och över oändlig tid så kommer det någon gång att spontant fluktuera upp lika mycket energi som hela vårat universum idag består utav, och då är det möjligt att den lokala energin blir större än den lokala inflationen just där.

Det finns mängder med teorier om hur universum kan fortsätta även efter att det sista svarta hålet dunstat bort och den rumsliga expansionen mellan två planklängder är större än c.

Dessutom har vi ett logiskt argument som inte går att komma ifrån, att om tiden inte alltid har funnits, och tiden skulle kunna upphöra, så måste ju möjligheten för tiden att uppstå igen finnas eftersom vi har den idag.

Eller ta chromodynamiken, där energin i kopplingen mellan två kvarkar ökar ju längre du drar isär dem vilket ger upphov till nya kvarkar, som då dessutom har massa och interagerar gravitationellt med varandra, samt via färgfältet via gluonerna då, i kombination med rummets egna sammanflätning som då är bundet på något sätt till kvarkarna. Kan man ens separera två kvarkar snabbare än c?

Vi vet ju såklart inte, men det är absolut en öppen fråga med mängder med teorier som pekar åt bägge hållen.

Boltzmann har sagt sitt i frågan, och det i kombination med modern kvantfysik har snarare öppnat för fler möjligheter till en fortsättning.
Citera
2018-03-06, 16:29
Avslutad
Det där med mörk energi tycker jag låter spännande, läste på Wikipedia;
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6rk_energi

Det är så tråkigt att jag inte kan begripa matematiken som man måste kunna för att förstå allt. Men jag fick en bok i julklapp, som jag snart ska läsa, den lär vara lättförstådd; https://i.imgur.com/K2U7li9.jpg

Kanske blir lite klokare av den.
Citera
2018-03-07, 13:57
Avslutad
Citat:
Den här tråden handlar om ifall t ex väteatomer kan finnas för evigt. Din synpunkt nu verkar glida en hel del utanför det ämnet. Är det något svar på Topic här som du tänker på speciellt? Om du tänker på andra trådar är det nog bättre om du tar upp den invändningen där. Eller kanske ännu bättre, helt enkelt gör en egen insats och förklarar något formelnedlusat inlägg på ren svenska. Eller frågar för egen del om du vill ha hjälp att förstå.

I just den här tråden har jag nog inte själv skrivit en enda formel. Hittills. Men om någon nu faktiskt vill veta hur formlerna ser ut står jag iofs gärna till tjänst, i den mån jag kan. GUT är iofs inte min starkaste sida.
Det är jag som får ta det på mig, jag gick lite OT med min dyskalkyli...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in