2018-03-02, 21:49
Medlem
Hej. Jag går tvåan på gymnasiet och jag tror jag har eller börjat växa ifrån min kompiskrets jag har/hade.
Tycker inte dom är roliga längre och känns mest ointressanta och barnsliga. Ingen vågar bjuda på sig själv och ingen av dom är särskilt social eller karismatisk. Ingen kan typ hålla igång en konversation längre än 40 sekunder med någon annan än deras kompisar. Riktigt osociala skulle jag säga, Om typ en vuxen som dom har någon koppling till frågar
"Jaså jag har hört att du har börjat gymma?" , så svarar dom bara "aa jag började i höstas" och sen säger dom mer och står där tills den äldre säger något mer.

Har tidigare varit lite blyg och osocial men har nog ändrats lite nu. Skulle vara roligt att hitta nya kompisar. Som gärna är lite sociala o glada.

Men om jag helt lämnar min kompiskrets kommer jag bli helt ensam, jag kommer hamna i limbo typ ifall jag inte lyckas komma in i en ny kompisgrupp.

Har ni nån gång växt ifrån era kompisar och vad gjorde ni då?
Citera
2018-03-02, 22:01
Medlem
Krusensnorres avatar
Skapade en liknande tråd för ett tag sen. Mitt råd är att inte göra något förhastat. Dina kompisar kommer kanske också att ändras på samma sätt som du, någon ska ju vara först.
Citera
2018-03-02, 22:44
Medlem
McVegans avatar
Jag har varit i en liknande situation och valde att sluta umgås med gruppen och fick därefter nya vänner som jag trivs mycket bättre med. Tänker att det kan vara bättre att va ensam än i dåligt umgänge, men dina vänner kanske inte är särskilt "dåliga" egentligen.
Du kanske kan ha kvar dem delvis men på lite avstånd och glida ifrån dem, ha andra vänner så länge och se om de andra ändras och att du då skulle kunna umgås med dem mer igen.
Citera
2018-03-03, 00:42
Medlem
Stackare, förstår precis..

Jag umgicks inte så tight med mina kompisar under några år på högstadie/gymnasie, lite till och från. Blev aldrig ovänner, men gled isär. I slutet av gymnasiet började vi hänga lite igen och nu, ca 10 år senare, är vi jättenära hela gänget. Nu har alla liksom växt ikapp.

Man kan ha fler vänner, du behöver inte utesluta dina nuvarande bara för att du skaffar nya.
Citera
2018-03-03, 01:18
Medlem
Pallestroms avatar
Ja så klart. I den åldern kan man ändras ganska mkt på kort tid jämfört med när
Man är vuxen.
Kan skaffa nya kompisar som du känner större gemenskap mer eller har mer utbyte med.
Behöver ju inte klippa banden med befintliga kompisar för det. Chansen är ju att ni
”Växer ihopa igen”.😃
Citera
2018-03-03, 02:46
Medlem
hejonlineAPs avatar
Så är det genom livet. Man förlorar vänner av olika anledningar, men man får också nya vänner, men det finns väl ingen anledning att helt lämna din nuvarande kompiskrets? Går du i skola med dessa vänner?
Du kan fortfarande börja umgås med nya människor utan att ''dissa'' dina vänner
Citera
2018-03-03, 03:16
Medlem
MarleyCinnamons avatar
Beggars can't be choosers. Jag höll kvar vid mina "barnsliga" kompisar under hela gymnasiet, i brist på andra vänskapskontakter. Ville liksom inte sitta själv på lunchrasterna och så. Efter studenten så droppade jag kontakten med dem och det kan jag ibland se som ett av mina livs största misstag. Det är betydligt svårare om man som jag inte har några fritidsintressen där man har möjligt att träffa nya vänner IRL. Därför har jag de senaste åren varit sjukt ensam och enbart haft ytliga polare som jag träffat i samband med mina universitetsstudier. Dessa kompisrelationer har dock också bara runnit ut i sanden. Mitt råd till dig är att hålla fast vid dina omogna polare tills du skapat dig ett nytt nätverk med personer som faller dig mer i smaken.
Citera
2018-03-03, 03:46
Medlem
Förlorade många av liknande orsaker och gick vidare och blev ännu starkare, ångrar inget! Var stark och väx som person
Citera
2018-03-03, 18:47
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboni2
Hej. Jag går tvåan på gymnasiet och jag tror jag har eller börjat växa ifrån min kompiskrets jag har/hade.
Tycker inte dom är roliga längre och känns mest ointressanta och barnsliga. Ingen vågar bjuda på sig själv och ingen av dom är särskilt social eller karismatisk. Ingen kan typ hålla igång en konversation längre än 40 sekunder med någon annan än deras kompisar. Riktigt osociala skulle jag säga, Om typ en vuxen som dom har någon koppling till frågar
"Jaså jag har hört att du har börjat gymma?" , så svarar dom bara "aa jag började i höstas" och sen säger dom mer och står där tills den äldre säger något mer.

Har tidigare varit lite blyg och osocial men har nog ändrats lite nu. Skulle vara roligt att hitta nya kompisar. Som gärna är lite sociala o glada.

Men om jag helt lämnar min kompiskrets kommer jag bli helt ensam, jag kommer hamna i limbo typ ifall jag inte lyckas komma in i en ny kompisgrupp.

Har ni nån gång växt ifrån era kompisar och vad gjorde ni då?

Det har jag gjort. Inte för att de var osociala dock. Utan för att vi helt enkelt inte passat så bra ihop som man kanske en dag gjorde.

Tänk bara på att det kan ta år att bygga en relation men det tar bara 5 sekunder att förstöra den för alltid. Bränn inte dina broar i onödan alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in