2020-01-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Säg det till bönderna som gått i KK enbart för detta, men att de trogna sin sekt ändrar dock inte faktumet.

Nej förhandlingen ser inte mycket bra ut, för hade den så hade vi redan vetat om detta i detalj.

Sen har vi marknadspåverkningarna trumpen försöker med hela tiden, som är att ljuga om detta avtal som pågått väldigt länge.

För att jag ska kunna göra det måste bönderna som gått i KK finnas på riktigt.

Det finns ingen anledning att klyban ska hållas informerad om detaljerna i en förhandling mellan två gigantiska ekonomier. Eller mig för den delen så huruvida du och jag känner till detaljer har ingen som helst betydelse.

Oklart vad du menar med ljuga om avtalet. Förhandingar har pågått. Om han "ljugit" för det kinesiska kommunistpartiet så får de väl gråta ut och sedan komma över det. De kan trösta sig med lite amerikanskt fläskkött.
Citera
2020-01-21, 17:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Det finns ingen anledning att klyban ska hållas informerad om detaljerna i en förhandling mellan två gigantiska ekonomier. Eller mig för den delen så huruvida du och jag känner till detaljer har ingen som helst betydelse.

Oklart vad du menar med ljuga om avtalet. Förhandingar har pågått. Om han "ljugit" för det kinesiska kommunistpartiet så får de väl gråta ut och sedan komma över det. De kan trösta sig med lite amerikanskt fläskkött.
Så du tror låtsas om att de inte existerar gör att de inte finnes?
DU vet som jag de gått i KK i allt högre takt, och sen har man dödat sojaindustrin.
Där det inte ens går göra pengar på sin soja sådd.

Vi hört detta tugget innan om avtal, för sen vara extremt kassa.
Vi hört nu ska vi skriva på avtal, men inget händer.
Vi är vana med denna inkompetens, och sen står man och ropar det är bästa någonsin och på sin höjd har man återställt status quo.
Är det en stark ledare, nope!

Dock det största misstaget var och köra ett ensamrace, verkade som man hade någon hybris där om vad ståltulalr och tarifferna skulle göra.

Och kalaset för ståltullarna och tarifferna har folket stått för som brukligt, för dom bryr sig inte bananrepublikanerna sig om ens.
Och det vi ser egentligen är bara man backar, för man insett att man tagit vatten över huvudet och att man påskyndar lågkonjunkturen en ytterligare gång med denna "politik" som fallerat varje gång innan.
Citera
2020-01-21, 17:43
Medlem
Citat:
Så du tror låtsas om att de inte existerar gör att de inte finnes?
DU vet som jag de gått i KK i allt högre takt, och sen har man dödat sojaindustrin.
Där det inte ens går göra pengar på sin soja sådd.

För ett par inlägg sedan skrev jag om att tullavgifter använts för att stötta bönder som haft det knpigt ett tag på grund av "handelskriget". För övrigt: om ingen vill ha soja, odla något annat.

Du kan inte begära att jag ska ta någon annans fantasifigurer på allvar. Bönder som gått i konkurs, tomtar och troll, älvor och féer. Sak samma.

Citat:
Vi hört detta tugget innan om avtal, för sen vara extremt kassa.
Vi hört nu ska vi skriva på avtal, men inget händer.
Vi är vana med denna inkompetens, och sen står man och ropar det är bästa någonsin och på sin höjd har man återställt status quo.
Är det en stark ledare, nope!

Som jag skrev tidigare: har man en överlägsen position, vilket USA har, så har man tid att vänta ut motståndaren. Alltså tar det tid.

Citat:
Dock det största misstaget var och köra ett ensamrace, verkade som man hade någon hybris där om vad ståltulalr och tarifferna skulle göra.

Menar du ensamrace som i USA ensamt? USA skulle aldrig någonsin få med sig EU på sin sida. EU väljer Kina och Iran 100 gånger av 100 före USA. Vidare så är det ju uppenbarligen inget misstag eftersom det hela fortskrider alldeles utmärkt. Utkomsten av tariffer och ståltullar har varit utmärkt.

Citat:
Och kalaset för ståltullarna och tarifferna har folket stått för som brukligt, för dom bryr sig inte bananrepublikanerna sig om ens.
Och det vi ser egentligen är bara man backar, för man insett att man tagit vatten över huvudet och att man påskyndar lågkonjunkturen en ytterligare gång med denna "politik" som fallerat varje gång innan.

Nej, det har inte inträffat. Priserna på bilar har inte gått upp mer än andra saker. Tvärtom snarare. "Folket" har alltså inte fått betala. Det har svamlats om "lågkonjunktur" tre år i rad nu. Händer fortfarande inte.
Citera
2020-01-22, 12:57
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Nya värstingsiffror presenteras för jordbrukare vad gäller konkurser. Och då är det statistik fram till september.
https://www.cnbc.com/2019/11/02/trad...to-crisis.html

Trumps politik är som hederlig kommunistpolitik. Staten måste subventionera dig för att du skall kunna överleva. Staten vill tvinga andra stater att köpa landets produkter. Och skall man tro norska artikeln.
Staten vill även bestämma vilka som får äran att sälja produkterna
Citera
2020-01-22, 12:59
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Menar du ensamrace som i USA ensamt? USA skulle aldrig någonsin få med sig EU på sin sida. EU väljer Kina och Iran 100 gånger av 100 före USA. Vidare så är det ju uppenbarligen inget misstag eftersom det hela fortskrider alldeles utmärkt. Utkomsten av tariffer och ståltullar har varit utmärkt.

Lägg gärna fram siffror på utfallet av dessa eminenta och effektiva höjda tariffer.
Citera
2020-01-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Nya värstingsiffror presenteras för jordbrukare vad gäller konkurser. Och då är det statistik fram till september.
https://www.cnbc.com/2019/11/02/trad...to-crisis.html

Trumps politik är som hederlig kommunistpolitik. Staten måste subventionera dig för att du skall kunna överleva. Staten vill tvinga andra stater att köpa landets produkter. Och skall man tro norska artikeln.
Staten vill även bestämma vilka som får äran att sälja produkterna

Nej, som jag skrev till klyban så är det så att staten med tullintäkter täcker upp för bönderna medan detta reds ut. När det hela sedermera reds ut, och det kan ta ett bra tag till, så kan det visa sig att bönderna behöver odla någonting annat. Om ingen vill ha soja så finns det ingen mening med att odla soja.
Citera
2020-01-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Lägg gärna fram siffror på utfallet av dessa eminenta och effektiva höjda tariffer.
Tariff Revenues Up 75% in FY19;
https://www.cnsnews.com/news/article...venues-75-fy19
Citera
2020-01-22, 14:40
Medlem
Citat:
Tariff Revenues Up 75% in FY19;
https://www.cnsnews.com/news/article...venues-75-fy19

Jaha, förstår du inte?

Länkade till en rapport, dessa tullavgifter har sedan fått betalas av slutkonsument med höjda priser. Så dessa 75% i avgift, äts upp....

Ex förenklat med bara ett säljersteg.
En vara kostade tidigare 100kr, numera är det + Tullavgift a' 25kr som alltså den kinesiska tillverkaren får betala.

Så nu har den kinesiska tillverkaren höjt priset till 125kr, så kunden får betala 125kr, dvs kunden får betala tullavgiften.

Kina&Usa bollar dessa 25kr mellan sig kan man säga, men slutkonsumenten får betala mer

Tariffs har drabbat kunderna på allt utom stål tydligen.
http://papers.nber.org/tmp/65749-w26610.pdf
Citera
2020-01-22, 15:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nej, som jag skrev till klyban så är det så att staten med tullintäkter täcker upp för bönderna medan detta reds ut. När det hela sedermera reds ut, och det kan ta ett bra tag till, så kan det visa sig att bönderna behöver odla någonting annat. Om ingen vill ha soja så finns det ingen mening med att odla soja.
Och ändå så har de gått i KK i en rasande takt, du vägrar inse en sak ståltullarna skapat.
Och hur väl går soja industrin för bönderna nu de senaste åren?
Citera
2020-01-22, 15:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Och ändå så har de gått i KK i en rasande takt, du vägrar inse en sak ståltullarna skapat.
Om man nu inte kan sälja sin sojaproduktion. Varför odlar de då inte något annat som går att sälja med lönsamhet?

Bönderna känns ju som om de tänker som gamla Sovjet. Har man väl bestämt att odla soja de närmaste tio åren så ska de bara odlas sånt. Oavsett om man lyckas få det sålt eller inte.
Citera
2020-01-22, 15:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Om man nu inte kan sälja sin sojaproduktion. Varför odlar de då inte något annat som går att sälja med lönsamhet?

Bönderna känns ju som om de tänker som gamla Sovjet. Har man väl bestämt att odla soja de närmaste tio åren så ska de bara odlas sånt. Oavsett om man lyckas få det sålt eller inte.
Det du berättar där att du inte förstår hur odling sker, och vad trumpen gjort som att KK är större än någonsin.
Kanske du ska läsa upp dig först, för inte ett ord du skrev berör ens det jag pratar om och KK på bönder.
Som ja skedde före, men nu skett än mer och i KK.

Och ditt försvara är att du inget vet om odla?
Vad inbillade du säga med det?

Dock kvarstår faktumet, ensamce mot Kina, som slutade köpa soja.
Och för en handelskrig där man aldrig uppnådde det man sade.(som minskat handelsöverskott, frågan omd et ens idag ens går och blir lägre)

Och Kinaavtalet är bara för säga man vunnit, men verkligheten ser vi alla det är för sltua höja tariffer.
Då man redan identifierat detta som ett problem, men det kunde vi berätta efter 2 tidigare fallerande försök.

Dock kvarstår faktumet, trumpens tarriffer har skapt en massa KK hos bönder, fast gigantiska socialbidrag till bönderna.
Detta är bara ytterligare en fallerad politik av trumpen, och som folket får ta smällen på.
För ta ansvar är inget som är trumpens melodi, som vi också ser på de ökade KK som var höga reda före ensamracet mot Kina.
Citera
2020-01-22, 16:44
Medlem
Citat:

Läs artikeln som länkades. Där står det om väderförhållanden.

Vad stål har med soja att göra är nog bara uppenbart för dig. Man sätter inte ner stål på åkrarna och sen kommer det soja. Så mycket vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in