2018-11-30, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej, Volvo har ingen annan uppfattning. Du har det däremot. Som sagt, pga osäkerheten på marknaden så avvaktar man och kommer i större omfattning producera på den marknaden fordonet ska säljas.

Igen, beslutet att inte expandera USA fabriken har INGET med marknaden att göra utan tullarna eftersom expansionen gällde bilar som skulle säljas i Kina.
Detta är precis vad Volvo och dess VD säger. Sen spelar det ingen vad som pågår i din fantasivärld då du ljuger dig blå av ilska att den inte är som du vill det ska vara
Citera
2018-11-30, 10:21
Medlem
Japhys avatar
Det är väl ganska uppenbart och självklart att Volvo, som ägs av slavnationen Kina, väljer att tillverka bilar som ska säljas i Kina i just Kina, eftersom Kina och USA befinner sig i handelskrig och eftersom det ter sig logiskt att producera bilarna så nära marknaden som möjligt.

Förstår faktiskt inte vad ni tjafsar om. Där Feodor skriver "osäkerhet på marknaden" skriver wint3riscoming "skydstullar". Båda har ju rätt, men använder sig av olika ord. Det ni egentligen tjafsar om är ju bara semantik.

Själv inbillar jag mig att Kinas kommunistregim använder Volvo som en bricka i ett politiskt spel. Det har nog aldrig ens varit tänkt att öppna en fabrik i USA för att tillverka bilar avsedda för den kinesiska marknaden. Någon fabrik har aldrig funnits, annat än på papper.

När Kina förlorat handleskriget, kommer ändå inte Volvo tillverka bilar avsedda för Kinesiska marknaden i USA. De kommer tillverkas i... Kina. Precis som bilar avsedda för EU-marknaden tillverkas i EU.

Konstigare än så är det inte.
Citera
2018-11-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
beslutet att inte expandera USA fabriken har INGET med marknaden att göra utan tullarna

Lol, tullarna är en del av marknaden. Är du verkligen över 18 år?
Citera
2018-11-30, 11:35
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Det är en enskild intervju och svar på en specifik fråga ifrån en journalist som valt vinkel. På vilket sätt trodde du det förändrade att Volvo avvaktar satsningar i såväl Belgien, Kina som USA?

Donald Trumps strafftullar har dock inget med Volvo eller andra utländska bilmärken att göra.
Strafftullarna syftar endast till att amerikanska företag ska tjäna mer pengar.

Donald Trump skiter högaktningsfullt i Volvo.
Citera
2018-11-30, 12:33
Bannlyst
Citat:
Lol, tullarna är en del av marknaden. Är du verkligen över 18 år?

Du har det jobbigt med att förstå som vanligt. Gå tillbaka och läs vad du skrev, så förstår nog även en imbecill som du vad jag menar.
Citera
2018-11-30, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det är väl ganska uppenbart och självklart att Volvo, som ägs av slavnationen Kina, väljer att tillverka bilar som ska säljas i Kina i just Kina, eftersom Kina och USA befinner sig i handelskrig och eftersom det ter sig logiskt att producera bilarna så nära marknaden som möjligt.

Förstår faktiskt inte vad ni tjafsar om. Där Feodor skriver "osäkerhet på marknaden" skriver wint3riscoming "skydstullar". Båda har ju rätt, men använder sig av olika ord. Det ni egentligen tjafsar om är ju bara semantik.

Själv inbillar jag mig att Kinas kommunistregim använder Volvo som en bricka i ett politiskt spel. Det har nog aldrig ens varit tänkt att öppna en fabrik i USA för att tillverka bilar avsedda för den kinesiska marknaden. Någon fabrik har aldrig funnits, annat än på papper.

När Kina förlorat handleskriget, kommer ändå inte Volvo tillverka bilar avsedda för Kinesiska marknaden i USA. De kommer tillverkas i... Kina. Precis som bilar avsedda för EU-marknaden tillverkas i EU.

Konstigare än så är det inte.

Seriöst.....Fabriken i Charleston är Volvo Cars första i USA, och öppnade i juni i år. Så i din fantasivärld existerar den inte?
Citera
2018-11-30, 12:51
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Seriöst.....Fabriken i Charleston är Volvo Cars första i USA, och öppnade i juni i år. Så i din fantasivärld existerar den inte?

Citat:
Volvo CEO Håkan Samuelsson told USA TODAY in an interview Wednesday that he supports a policy of no tariffs on vehicles between the U.S. and Europe or China. And Volvo truly is a global player: a Swedish brand owned by a Chinese company that is preparing to open its first U.S. plant this fall.

https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2018/06/20/volvo-charleston-south-carolina-plant-hakan-samuelsson/717299002/
Eftersom nyheten är just från juni i år och eftersom det står "förbereder sig för att öppna i höst" drog jag den slutsatsen att den aldrig öppnade. De öppnade aldrig fabriken, p.g.a. att det är vettigare att tillverka bilar för kinesiska marknaden i Kina istället för i USA. Ett rationellt beslut som troligtvis påverkats av den kommunistiska regimen i Kina och det pågående handelskriget.

Men visst. Om du anser att en oinvigd och aldrig uppstartad fabrik, utan anställda är en fabrik som "öppnade i Juni i år" får du göra det. Jag håller inte riktigt med. Förstår du varför?
Senast redigerad av Japhy 2018-11-30 kl. 12:56.
Citera
2018-11-30, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2018/06/20/volvo-charleston-south-carolina-plant-hakan-samuelsson/717299002/
Eftersom nyheten är just från juni i år och eftersom det står "förbereder sig för att öppna i höst" drog jag den slutsatsen att den aldrig öppnade. De öppnade aldrig fabriken, p.g.a. att det är vettigare att tillverka bilar för kinesiska marknaden i Kina istället för i USA. Ett rationellt beslut som troligtvis påverkats av den kommunistiska regimen i Kina och det pågående handelskriget.

Men visst. Om du anser att en oinvigd och aldrig uppstartad fabrik, utan anställda är en fabrik som "öppnade i Juni i år" får du göra det. Jag håller inte riktigt med. Förstår du varför?

https://se.linkedin.com/company/volvo-car-charleston-plant
https://www.di.se/live/volvo-cars-backar-expansionsplaner-i-usa/

"Sedan öppnandet i juni har bolaget gradvis ökat produktionen av S60-modellen och under 2020 ska produktion av modellen XC90 påbörjas. När produktion av båda modeller är i gång kommer omkring hälften av bilarna fraktas till utländska marknader. Dessa planer kan komma att ändras om handelsdispyten mellan USA och Kina inte får en lösning."

Dem producerar bilar sedan 3 månader tillbaka.....
Senast redigerad av wint3riscoming 2018-11-30 kl. 13:00.
Citera
2018-11-30, 13:02
Medlem
Citat:
Du har det jobbigt med att förstå som vanligt. Gå tillbaka och läs vad du skrev, så förstår nog även en imbecill som du vad jag menar.

Nej, din läsförståelse är däremot väldokumenterad.
Citera
2018-11-30, 13:06
Medlem
Japhys avatar
Citat:
https://se.linkedin.com/company/volvo-car-charleston-plant

Dem producerar bilar sedan 3 månader tillbaka.....
Om du säger det så måste det vara sant. Enligt mig kom de aldrig riktigt igång med produktionen som de planerade skulle startat nu i höst. Det är vad som står i alla affärstidningar jag har läst. De planerade att massanställa till produktionslinjen, men gjorde aldrig det, p.g.a. politik, handelskrig och att det är vettigare att tillverka bilar för Kina i Kina.

Men visst, de kanske satte ihop ett tiotal bilar för att testa produktionslinjen. Det är naturligt. Några fabriksmässiga volymer har det aldrig varit frågan om.

Det framgår för övrigt klart och tydligt i din edit:
Citat:

Volvo Cars har dragit ned på sina expansionsplaner vid fabriken i Charleston, South Carolina, till följd av Donald Trumps tullar och handelskonflikten med Kina.

Det säger bolagets vd Håkan Samuelsson i en intervju med USA Today vid bilsalongen i Los Angeles.

Volvo planerade ursprungligen att anställa 1.500 personer vid fabriken till slutet av 2018 och 4.000 inom ett par år. Hur de siffrorna har ändrats gick Volvochefen inte in på.

Fabriken öppnade tidigare i år med planen att bygga bilar för amerikanska, europeiska och kinesiska marknaden.
Citat:
"Sedan öppnandet i juni har bolaget gradvis ökat produktionen av S60-modellen och under 2020 ska produktion av modellen XC90 påbörjas. När produktion av båda modeller är i gång kommer omkring hälften av bilarna fraktas till utländska marknader. Dessa planer kan komma att ändras om handelsdispyten mellan USA och Kina inte får en lösning."
https://www.di.se/live/volvo-cars-backar-expansionsplaner-i-usa/

Tillbaks till sandlådan nu. Glöm inte att torka dig bakom öronen.
Senast redigerad av Japhy 2018-11-30 kl. 13:14.
Citera
2018-11-30, 13:47
Medlem
E.Merckxs avatar
US, Mexico och Kanada signerade nyss USMCA:

.@potus at #USMCA “with our signatures today we’ll replace nafta with usmca a modern agreement.” For farmers it’s an “amazing deal.” Also provides intellectual property protections & more.

https://twitter.com/statedeptspox/status/1068482175501299712

Trudeau says to “Donald” — “all the more reason we need to work hard to remove steel and aluminum tariffs.” #CUSMA #USMCA

https://twitter.com/davidakin/status/1068483867814838272
Citera
2018-11-30, 13:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
US, Mexico och Kanada signerade nyss USMCA:

.@potus at #USMCA “with our signatures today we’ll replace nafta with usmca a modern agreement.” For farmers it’s an “amazing deal.” Also provides intellectual property protections & more.

https://twitter.com/statedeptspox/status/1068482175501299712

Trudeau says to “Donald” — “all the more reason we need to work hard to remove steel and aluminum tariffs.” #CUSMA #USMCA

https://twitter.com/davidakin/status/1068483867814838272
Jag älskar att han satte M:et före C:t, vilket han lovade Mexiko om de signerade före Kanada. En player av rang, vär hjälte Trump!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in