2018-03-02, 16:58
Medlem
Hej!

Misstänker att jag har ett dåligt fjäderbenslager på vänster fram. Låter typ exakt såhär: https://www.youtube.com/watch?v=MbKT...ature=youtu.be
Ljudet uppkommer dels när jag står still med bilen och vrider ratten, dels när jag i låg hastighet svänger höger.

Som övrig info så har jag förra och förrförra besiktingarna fått "bra att veta" att stötdämparen just vänster fram har haft ett litet läckage. Besiktigade bilen hos Bilprovningen för två veckor sedan och de anmärkte inte på varken fjäderbenet eller stötdämparen.

Några frågor.
Viktigast: Är det farligt att köra med bilen om det är fjäderbenslagringen som börjar bli kass? Jag behöver åka sammanlagt 50 mil på motorväg i helgen.

Övrigt:
1. Tror ni det kan vara något annat än fjäderbenslagringen? Stötdämparen?
2. Vad är rimlig verkstadskostnad för att åtgärda vad det nu kan vara som spökar?
Citera
2018-03-02, 17:31
Medlem
Det här är nog nästan ännu mer likt ljudmässigt.

https://www.youtube.com/watch?v=l5wgDOw0xoA
Citera
2018-03-02, 17:52
Medlem
killawifes avatar
Fjäderbenslagringen brukar bara väsnas när man kör bilen eller juckar fjädringen upp och ner, det brukar vara ett mer klickande eller klonkande ljud. När du svänger ratten stillastående så påverkar det fjädringen minimalt så det där ljudet kommer nog från något annat. Jag tror du har en dålig spindelled eller en länkarm. Det är inte direkt farligt om du inte känner att det påverkar styrningen.
Citera
2018-03-02, 22:02
Medlem
låter som en kärvade fjäderbenslagring..de sitter typ som ett kullager i övre stötdämparinfästningen som möjliggör så att stötdämparen kan vrida på sig när man styr..därav får du ett missljud när du vrider på ratten..de kan avhjälpas med att man smörjer lagret..dock kan de vara lite trixigt att komma åt beroende på bilmodell..och av infon du skrivit så är de ingenfara å köra bilen ,mer än att bilen kan börja dra lite åt nått håll pga kärvningen..men upplevs styrningen okej så känns de inte som de ska vara nån fara iaf..(dom borde ha anmärkt på de vid besikningen isf kan man tycka)
Citera
2018-03-02, 22:12
Medlem
supremanics avatar
Det är lugnt. Knappast något som lär orsaka något katastrofalt fel.
Citera
2018-03-02, 22:23
Medlem
Fuzzs avatar
Med tiden blir det mer belastning på fjädern vilket leder till att den går av. (fast då brukar det smälla till när man vrider (fjädern hoppar till)
Citera
2018-03-03, 02:05
Medlem
Tack för svaren. Jag sammanfattar det som att det för tillfället verkar lugnt men att jag bör kika på det någon gång framåt. God natt!
Citera
2018-03-03, 23:35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Brusten framfjäder kan vara väldigt farligt. Kan orsaka omedelbar punktering.

Att en kärvande fjäderbenslagring skulle orsaka en brusten fjäder är väldigt väldigt osannolikt. Om det är ens är möjligt så kommer det ske ner vid stora rattutslag (tänk fickparkering), i den hastigheten är en brusten fjäder inget farligt.
Citera
2018-03-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Brusten framfjäder kan vara väldigt farligt. Kan orsaka omedelbar punktering.

Att en kärvande fjäderbenslagring skulle orsaka en brusten fjäder är väldigt väldigt osannolikt. Om det är ens är möjligt så kommer det ske ner vid stora rattutslag (tänk fickparkering), i den hastigheten är en brusten fjäder inget farligt.
Jag tolkar det som att du tror att det är en kärvande fjäderbenslagring, och att det skulle kunna leda till en brusten framfjäder, men att det i så fall mest troligt är vid stora rattutslag som t.ex. fickparkering?
Senast redigerad av zorigo 2018-03-05 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in