• 1
  • 2
2018-03-02, 19:02
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Hej på er!

Har aldrig varit mycket för att laga mat eller komma på rätter att laga.
Finns det några tips ni hade kunnat dela med er av för att underlätta lite? Jag tror att egentligen så hade det varit roligt att kunna laga mer "klok" mat men det bottnar nog i att jag tvivlar på mina egna kullinariska kunskaper etc.

Har ni några rätter på lager som är relativt idiotsäkra som kanske kan tända gnistan för att sedan utforska vidare?

Tack!

Jag var precis som dig i en väldigt massa år. Det var enkelt att steka upp några färdigköttbullar, så oftast blev det så.

Att misslyckas är faktiskt ett bra recept för att bli mer intresserad. Prova och förbättra dig den vägen. Det låter konstigt, men det fungerade för mig. Det är bättre att misslyckas än att följa kokböcker, skulle jag säga. Köp hem någonting du är nyfiken på, och googla på varan. Det är en bra ingång. Därefter kommer det naturligt. Antingen får du syn på intressanta tillbehör eller andra tips utifrån din nylagade rätt.

Kör på bara!
Citera
2018-03-02, 19:47
Bannlyst
Exakt! Det flesta toppkockarna är också män bör vi ha i åtanke!

Icke att förglömma! ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Jag var precis som dig i en väldigt massa år. Det var enkelt att steka upp några färdigköttbullar, så oftast blev det så.

Att misslyckas är faktiskt ett bra recept för att bli mer intresserad. Prova och förbättra dig den vägen. Det låter konstigt, men det fungerade för mig. Det är bättre att misslyckas än att följa kokböcker, skulle jag säga. Köp hem någonting du är nyfiken på, och googla på varan. Det är en bra ingång. Därefter kommer det naturligt. Antingen får du syn på intressanta tillbehör eller andra tips utifrån din nylagade rätt.

Kör på bara!
Senast redigerad av Snaellkillen 2018-03-02 kl. 19:54.
Citera
2018-03-02, 19:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
De flesta grytor är ganska "foolproof".

Så sant! Här är en fenomenal, om du inte är fettofob. Morsans recept:

Detta behövs:

Fläskfile
Champinjoner
Bacon
Pimientofyllda oliver (helst Figaro)
Tomater (gott med många)
Mrs Chengs Mushroom Soy (lr annan)
Vispgrädde

Putsa fläskfilen och skär i skivor som steks lite, helst i smör. Skall få färg. Inte för många åt gången. Lägg över i gryta allteftersom.

Grovhacka champinjonerna. . Ska vara stora bitar. Och stek dem. Lägg över i grytan.

Dela oliverna på mitten och stek dem en liten stund bara. Häll över i grytan.

Klipp bacon i bitar och stek det knaprigt. Inget fett behövs i pannan. Torka på hushållspapper och häll över dem i grytan.

Dela tomaterna (om stora i fyra bitar) och lägg i grytan.

Pytsa över soya och häll över vispgrädde. Koka upp och låt puttra en stund kanske 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Själv gillar jag bacon, så jag steker baconet först och steker allt annat i baconfettet efteråt. Inget jävla torka med andra ord! Skickar i ett par msk creme fraiche också (innan grädden).

Serveras med fördel med ris.

Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Idag åt jag isterband och stuvad potatis med knäckebröd till, så mätt och belåten resten av eftermiddagen.

Så sjukt gott! Åt jag igår, frugan gör fantastisk dillstuvad potatis. Korv från lokala grisbonden, och potatis från lokala odlaren. En peruansk gammal sort tydligen. Väldigt gul och vacker, smakar himmelskt och är en blandning mellan fast och mjölig standardpotatis. Ibland känner man sig välsignad
Senast redigerad av 2560p 2018-03-02 kl. 19:53. Anledning: ett "på" där det inte behövdes
Citera
2018-03-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Hej på er!

Har aldrig varit mycket för att laga mat eller komma på rätter att laga.
Finns det några tips ni hade kunnat dela med er av för att underlätta lite? Jag tror att egentligen så hade det varit roligt att kunna laga mer "klok" mat men det bottnar nog i att jag tvivlar på mina egna kullinariska kunskaper etc.

Har ni några rätter på lager som är relativt idiotsäkra som kanske kan tända gnistan för att sedan utforska vidare?

Tack!

Se Ratatouille, sen kollar du på lite Gordon Ramsay. Nu är du redo.
Citera
2018-03-05, 12:51
Medlem
MonkMans avatar
Kolla pa "Jamies 15-minutes Meals." Hur bra och enkelt som helst. Finns även pa diverse stream-sidor men YT funkar oxa. Lite kass kvalle dock pa YT, men men.

https://www.youtube.com/watch?v=UiL3...CvJ4bzUJ-DSdvT
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in