Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
De flesta grytor är ganska "foolproof".
Så sant! Här är en fenomenal, om du inte är fettofob. Morsans recept:
Detta behövs:
Fläskfile
Champinjoner
Bacon
Pimientofyllda oliver (helst Figaro)
Tomater (gott med många)
Mrs Chengs Mushroom Soy (lr annan)
Vispgrädde
Putsa fläskfilen och skär i skivor som steks lite, helst i smör. Skall få färg. Inte för många åt gången. Lägg över i gryta allteftersom.
Grovhacka champinjonerna. . Ska vara stora bitar. Och stek dem. Lägg över i grytan.
Dela oliverna på mitten och stek dem en liten stund bara. Häll över i grytan.
Klipp bacon i bitar och stek det knaprigt. Inget fett behövs i pannan. Torka på hushållspapper och häll över dem i grytan.
Dela tomaterna (om stora i fyra bitar) och lägg i grytan.
Pytsa över soya och häll över vispgrädde. Koka upp och låt puttra en stund kanske 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.
Själv gillar jag bacon, så jag steker baconet först och steker allt annat i baconfettet efteråt. Inget jävla torka med andra ord! Skickar i ett par msk creme fraiche också (innan grädden).
Serveras med fördel med ris.
Citat:
Ursprungligen postat av
ompiliompi
Idag åt jag isterband och stuvad potatis med knäckebröd till, så mätt och belåten resten av eftermiddagen.
Så sjukt gott! Åt jag igår, frugan gör fantastisk dillstuvad potatis. Korv från lokala grisbonden, och potatis från lokala odlaren. En peruansk gammal sort tydligen. Väldigt gul och vacker, smakar himmelskt och är en blandning mellan fast och mjölig standardpotatis. Ibland känner man sig välsignad