Citat:
Ursprungligen postat av
vassochsmart
Jag tycker detta visar hur pass dålig han är
https://www.youtube.com/watch?v=zc-AX4C7KRg
Chomsky däremot brilljerar i flera olika områden (till skillnad från Dennett) och har mycket intressant och intelligenta saker att säga om introspektion.
Liksom flera andra stora filosofer (Chomsky skall nog räknas dit även om han formellt är lingvist) så håller jag med till 90% och har avvikande åsikt i 10% av vad som sägs. Inte för att jag skulle vara smartare, utan för att vi alla har olika bakgrund och inget vet så mycket att han vet allt. Filosofer, psykologer och neurologer brukar vara bra på att slå fast hur hjärnan
inte fungerar, men står ofta svarslösa på frågor om hur den fungerar istället. Det gör att jag känner igen mig mer i AI-forskare som är ingenjörer i grunden, med Marvin Minsky som exempel, då dessa försöker komma vidare genom att bygga modeller som går att testa, så att man får en uppfattning om vad som skulle kunna fungera i praktiken och vad som direkt kan slängas i papperskorgen.
Som exempel anser Chomsky att hjärnan tänker genom att vi pratar med oss själva, så att våra tankar formas av ord som rabblas upp av en inre röst. Chomsky inser själv att detta är en paradox därför att det inte går att inleda en grammatiskt korrekt mening utan att veta hur den skall sluta. Hela meningen måste därför vara färdig innan vi tänker första ordet. Detta försöker Chomsky förklara med hjälp av abstraktionslager där tankarna genereras av det omedvetna för att sedan spelas upp i det medvetna. Det leder i sin tur till att det medvetna går att förklara medan det omedvetna förblir oförklarligt.
Med bakgrund inom datortekniken så konfronteras jag dagligen med hur t.ex. kompilatorer fungerar. För att kunna optimera den genererade koden så får en kompilator utföra
transformationer som inte påverkar resultatet av ett välformulerat program. Givet att den biologiska hjärnan inte är sämre så kommer även den att utföra transformationer av exekveringsflödet som inte påverkar den inre upplevelsen, åtminstone inte så länge vi är psykiskt friska (programmet är välformulerat) men som skulle kunna lysa igenom vid hjärnskador eller psykisk sjukdom.
Chomskys inre tankeflöde behöver inte bestå av ordföljder på talad engelska. Tankeflödet kan lika gärna bestå av ett flöde av inre grammatiskt obundna symboler (associationer till tankemönster). De inre associationerna går till sin natur inte att beskriva lika lite som vi kan beskriva hur färgen "röd" känns, däremot kan de översättas till talade ord. Men om hjärnan utför "lat evaluering" så behöver den bara göra översättningen i undantagsfallet att vi faktiskt efterfrågar de konkreta orden, i övrigt räcker det med en illusion av att orden finns där. Hjärnan sparar då in översättningsarbetet i 99% av fallen utan att vi märker någon skillnad. För mig framstår det som en rimligare modell än att hjärnan skulle formulera tankarna som talade ordföljder när ingen annan än den själv lyssnar.