Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 12:59
Medlem
Det investeras mer och mer pengar över tid på fler och bättre vapen för att kunna konkurrera. Land X skryter om ”Raket3000” och land Y kontrar med ”RaketDeluxe”. Det byggs upp och byggs upp och man undrar om/när allt ska brisera… Om raketerna används till att eliminera motståndaren så har ju investeringen gett någon form av avkastning. Om de inte används står de ju bara där och samlar damm och blir så småningom utbytt mot en nyare version ”Raket3000-2.0: Mindre buller, mindre utsläpp – bättre för miljön”… Och så fortsätter detta år efter år efter år… Är det inte bättre att investera pengarna i något som både kortsiktigt och långsiktigt skapar mer och mer värde för alla? Till exempel förnybar energi som så småningom kommer leda till högre självförsörjningsgrad (ser inget negativt med det) och bättre infrastruktur. Dålig infrastruktur är ju en av de största orsakerna till krig…
Vad ska vi då göra med alla vapen som vi skapat om vi inte har någon användning för dem? Ja smält ner alltihopa, streama en global livesändning och kalla det för ”Den stora smältdegeln, dagen då människan bestämde sig”. Använd metallen till något som inte är vapen. Men vad ska då de som jobbar med vapen på ett eller annat sätt realistiskt sett kunna sysselsätta sig med istället? Är krig oundvikligt i livet som människa?
Citera
2018-03-02, 13:12
Medlem
ischs avatar
Det grundläggande problemet, som du blundar för, är ju att alla inte vill att kringen skall sluta. Det finns många som vill se kring för att de gynnar dem av olika anledningar. Så länge dessa personer finns och kan påverka så ja, då är det en utopi.
Citera
2018-03-02, 13:55
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-canary-bird
Det investeras mer och mer pengar över tid på fler och bättre vapen för att kunna konkurrera. Land X skryter om ”Raket3000” och land Y kontrar med ”RaketDeluxe”. Det byggs upp och byggs upp och man undrar om/när allt ska brisera… Om raketerna används till att eliminera motståndaren så har ju investeringen gett någon form av avkastning. Om de inte används står de ju bara där och samlar damm och blir så småningom utbytt mot en nyare version ”Raket3000-2.0: Mindre buller, mindre utsläpp – bättre för miljön”… Och så fortsätter detta år efter år efter år… Är det inte bättre att investera pengarna i något som både kortsiktigt och långsiktigt skapar mer och mer värde för alla? Till exempel förnybar energi som så småningom kommer leda till högre självförsörjningsgrad (ser inget negativt med det) och bättre infrastruktur. Dålig infrastruktur är ju en av de största orsakerna till krig…
Vad ska vi då göra med alla vapen som vi skapat om vi inte har någon användning för dem? Ja smält ner alltihopa, streama en global livesändning och kalla det för ”Den stora smältdegeln, dagen då människan bestämde sig”. Använd metallen till något som inte är vapen. Men vad ska då de som jobbar med vapen på ett eller annat sätt realistiskt sett kunna sysselsätta sig med istället? Är krig oundvikligt i livet som människa?

Den här planeten skulle varit ett paradis om det INTE vore för människan !
Citera
2018-03-02, 14:05
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Självklart är det en utopi!
Det naturliga för människan är egoism, se på barnen eller dementa äldre.
Vi värnar om oss själva och våra familjer eller våra vänner först.
Alla grovt kriminella saknar helt empati för sina offer, för det är bara deras egna ego som gäller.
Innan du försöker skapa världsfred så försök att få slut på hat mellan fotbollssuppotrar eller ishockeysuppotrar som krigar på arenorna eller utanför.
Det är redan "krig" mellan lågintelligenta unga och polis och räddningsverket med ambulans m.m. på våra gator i Sverige.
Vi har skapat ungdomar som inte vill integrera i våran livsstil.
Citera
2018-03-02, 15:18
Medlem
Ja, det är sannolikt en utopi. Det enda som kan förhindra det är om "världen" blir angripen av en "yttre" fiende, och det är, i vart fall nu, sannolikt också en utopi.

Sorgligt. Men sant.
Citera
2018-03-02, 16:02
Medlem
Ola81s avatar
Jag vet inte ens om det är en utopi.
Citera
2018-03-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-canary-bird

Krig som i krigföring mellan länder tror jag att mänskligheten skulle kunna bygga en värld utan, men krig som i konkurrens om resurser (pengar, kvinnor, status) kan vi definitivt inte skapa en värld utan.

Även om vi skapar ett överflöd med resurser så kommer inte människans behov att mättas. För oss människor är det nämligen inte tillräckligt med ett liv i överflöd, det är bevisat med dagens samhälle. Vi har en fantastisk hög standard idag men vi är inte mer nöjda, det handlar inte om att ha så mycket i absoluta tal som möjligt det viktiga är att ha mer än den gruppen man identifierar sig med. Alltså att ha relativt mycket resurser. Ex: Alla i din kompis krets vinner en miljon utom du och dina kompisar tänker inte dela med sig, vad blir din reaktion? Jag skulle definitivt bliv besviken av den nyheten, nu är jag genast fattigast i min umgängeskrets.

Det är alltså problematiskt för människan som grupp att uppnå ett idealiskt samhälle. Min utopi är att jag ska ha mer än min granne och min grannes definition av en utopi är att han ska ha mer än mig.

Relativa mängder av resurser är det enda som betyder någonting. Om alla länder skulle gå om Sverige rent ekonomiskt och total världsfred skulle råda så hade jag inte längre varit nöjd med att bo i Sverige.

Att smälta ner alla vapen skulle inte skapa någon utopi i långa loppet, människan skulle bara ändra sin referenspunkt och genast är vi tillbaka på noll, lika långt ifrån en utopi som vi var innan.

Allt är relativt glöm inte det!
Citera
2018-03-02, 20:27
Medlem
Det är klart att det inte är. När alla länder är stabila demokratier, sekulära, kommer det inte att biff.

De har ju haft några perioder utan mellanstatliga konflikter.
Citera
2018-03-03, 08:35
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Akademisk filosofi --> Filosofi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem